Trendy 2012: 10 trendów w branży spożywczej 2012

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Trend 3: Czas Baby Boomers

Baby Boomers to angielskie określenie pokolenia ludzi, którzy narodzili się czasie „baby boom” po II wojnie światowej – czyli wyżu demograficznego w latach 1946-1964. W USA jest to 76 mln konsumentów, po 60. roku życia, którzy będą kontrolować 52% z 706 mld USD wydatków na artykuły spożywcze do 2015 roku. Wartość ta czyni z nich największych nabywców żywności i najistotniejszych odbiorców na rynku. Od pokolenia wyżu demograficznego (który obejmuje klientów w wieku od 48 do 65 lat) oczekuje się w USA średniej długości życia – 74,1 lat dla mężczyzn i 79,5 lat dla kobiet. Ich model żywienia z uwagi na warunki materialne jest różny od polskiego. W USA są to osoby poszukujące posiłków, które oferują im zdrowie i wygodę. W Polsce częściowo również, ale – często są to też osoby poszukujące najtańszych produktów. Wspólnymi cechami dla tej grupy – bez względu na dochody jest czynnik sentymentalny i silne nawyki, które odgrywają istotną rolę przy zakupie. Częściej wybierają produkty znane niż nowości, są podatni na elementy popkulturowe z ich młodości – odwołujące się do lat 60. i 70. Konsumenci z tej grupy są bardziej przywiązani do marki i sklepu. Sprzedawcy, by zaspokoić ich oczekiwania powinni nie tylko odpowiednio dobrać ofertę żywności, napojów i usług, aby zaspokoić ich rosnące zainteresowanie (i potrzeby) prozdrowotne – ale i dobrze przyjrzeć się ich możliwościom fizycznym. Supermarkety, które chcą przyciągnąć tych klientów powinny pod ich kątem zorganizować powierzchnię sprzedaży – upewnić się, że korytarze są szerokie, półki odpowiednio obniżone i co najważniejsze, starać się, aby starsi, często konserwatywni klienci poczuli się mile widziani i szanowani.

Trend 4: „Z pola na stół”

Kupujący są coraz bardziej zainteresowani wiedzą, skąd pochodzi ich żywność i dlatego coraz istotniejsza staje się rola pierwszego producenta żywności – rolnika. W ostatnich latach wzrasta rola informacji o pochodzeniu żywności, znaczenia nabiera lokalne pochodzenie – szczególnie w UE promuje się żywność regionalną, nieprzetworzoną, chroni receptury i specjały lokalne. Znacznie wzrosło zainteresowanie drogą, jaką przebywa żywność od gospodarstwa rolnego do naszego domu. Częściowo jest to zainspirowane przez systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Zrodziło się też ważniejsze pragnienie poznania, w jaki sposób jest produkowane jedzenie, które serwujemy naszym rodzinom.

W USA coraz więcej rolników prowadzi rozmowy za pomocą blogów i serwisów społecznościowych, aby konsumentom przybliżyć życie amerykańskiego rolnika. Z ankiety przeprowadzonej w 2010 roku przez American Farm Bureau wynika, że prawie 99% rolników i farmerów w wieku od 18 do 35 lat ma dostęp i korzysta z internetu, a prawie trzy czwarte badanych posiada profil na Facebooku. Dodatkowo, 10% wykorzysta z Twittera i 12% publikuje filmy na YouTube. W rzeczywistości, dla 77% badanych rolników i hodowców ten typ komunikacji jest ważną częścią ich pracy. We wrześniu 2011 roku, rolnicy amerykańscy zrzeszeni w USFRA (U. S. Farmers and Ranchers Alliance) rozpoczęli roczny program za 11 mln USD ukierunkowany na wdrożenie otwartego dialogu z konsumentami. Nie tylko w USA, ale i w Europie należy się spodziewać większej aktywności tej grupy zawodowej, pojawiania się reklam i programów telewizyjnych z udziałem tych prawdziwych ekspertów od żywności.

Trend 5: Koniec tradycyjnej kasy sklepowej

Klienci korzystający z zakupów artykułów spożywczych przez Internet już teraz nie zbliżają się do tradycyjnej kasy. Dodatkowo, często robiąc zakupy w sieci mogą personalizować i zapisywać swoje listy zakupów opierając się na dotychczasowych zamówieniach w danym sklepie. Korzystają z dziennych promocji, wybierają plany oszczędzania (np. poprzez wybór grup asortymentowych objętych indywidualnym rabatem), mają możliwość bieżącego porównywania cen w Internecie.

Wraz z rozwojem technologii informatycznych pojawia się szereg rozwiązań umożliwiających obsługę sprzedaży w samym sklepie. Skanery kodów są aplikacjami dostępnymi nawet w telefonach komórkowych. W sklepach działają interaktywne urządzenia multimedialne pozwalające na zapoznanie się z opisem produktów, czytniki kodów QR, tagów RFID. Sieci supermarketów wdrażają nowy standard GS1 DataBar wymagający aktualizacji skanerów kodów kreskowych. Wiele kas obsługiwanych przez kasjerów jest zastępowanych terminalami samoobsługowymi. W tym samym czasie, sieci (np. Wal-Mart) naciskają na dostawców, aby dodawali nowe funkcje do chipów RFID. Aplikacje w urządzeniach mobilnych pozwalają płacić za zakupy (Google Walet) i dają dostęp do informacji dotyczących właściwości żywieniowych produktu, ostrzeżeń o alergiach oraz informacji o kraju pochodzenia.

Strona 2 z 3