Handel międzynarodowy: Handel po niemiecku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Giganci

W 1950 roku Theo i Karl Albrechtowie wywodzący się z Essen w Nadrenii-Westfalii posiadający dotąd niewielki sklep kolonialny stworzyli koncepcję sklepów z limitowanym asortymentem i niskimi cenami. W pierwszym etapie otworzyli 12 placówek. Kiedy w końcu lat 50. przyszła moda na supermarkety, bracia porzucili tradycyjny model sklepu, w którym obsługiwał tylko sprzedawca. Kiedy to nie pomogło, położyli nacisk na najniższe ceny, minimalistyczny wystrój, dzięki czemu we wczesnych latach 60. posiadali już ponad 300 sklepów. W 1961 roku podzielili biznes na Aldi Nord i Aldi Süd, kierowane odpowiednio przez Theo i Karla Albrechtów. Pochodzenie nazwy zapożyczyli od pierwszych liter ALbrecht DIscount. Pomimo istnienia obok siebie, obie firmy bardziej współpracowały niż rywalizowały. Co ciekawe struktura niemieckich firm zakładała tworzenie nowych spółek zależnych po osiągnięciu krytycznej masy 60-80 placówek.



Według Lebensmittel Zeitung z 2003 roku, Aldi Süd było podzielone na 26, a Aldi Nord na 35 spółek regionalnych. Według najnowszych danych Aldi osiąga w sumie obroty około 23 mld euro rocznie. Cechą charakterystyczną Aldi była i jest dyskrecja względem rodziny Albrechtów oraz niepodawanie jakichkolwiek informacji. Tajemnicą publiczną jest jednak w Niemczech fakt lepszej prosperity Aldi Süd, sieci która mniej jest zaangażowana w sprzedaż na terenie dawnego NRD i pomimo tego, że to właśnie Aldi Nord posiada więcej placówek handlowych.



Strona 3 z 7