Twarożki: Zdrowe smarowanie

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Twarogi i twarożki „od zawsze” stanowiły bardzo istotną część nabiałowego rynku. Traktowane jako niezbędny element diety oraz źródło zdrowia, cenione są za skład, który gwarantuje zapewnienie organizmowi wielu wartościowych składników odżywczych. Wśród nich są odgrywające istotną rolę jako budulec komórek pełnowartościowe białka oraz mający zbawienny wpływ na zęby i kości wapń. Do tego zacnego duetu trzeba dodać jeszcze inne, nie mniej istotne elementy, jak potas, fosfor, magnez i kilka innych wartościowych związków mineralnych. Twarogi mile widziane są także we wszelkich kuracjach odchudzających, ponieważ zwykle są produktem niskokalorycznym i lekkostrawnym, a jednocześnie sycącym.

Pomijając ludzi z nietolerancją laktozy, trudno byłoby znaleźć w społeczeństwie osoby, które jeśli nie codziennie, to minimum raz lub dwa razy w tygodniu sięgają po sery twarogowe. Dziś bardziej niż kiedyś liczą się czas i wygoda, toteż w przypadku wyboru produktu na kanapkę coraz częściej typowe twarogi w klinku lub kostce w przeciętnej polskiej lodówce zastępuje twarożek do smarowania.

Polski rynek serów twarogowych jest znacznie rozdrobniony, z uwagi na dużą liczbę spółdzielni mleczarskich produkujących sery białe. Rynek twarożków do smarowania nie odznacza się już aż tak wyraźnym rozproszeniem, ale podobnie jak to ma miejsce w przypadku twarogów, jego mocną stroną jest szeroka oferta asortymentowa, która może zaspokoić najwybredniejsze gusta – zarówno w zakresie smaków, jak i formy podania sera.

Największymi wygranymi kategorii jest Hochland Polska, który poprzez wprowadzenie komunikacji „Bez barwników, Bez zagęstników, Bez konserwantów”, potwierdził swoją pozycję bezapelacyjnego lidera. Ciekawa jest silna trzecia pozycja firmy Mlekpol (SM), której marka Łaciaty osłabiła dwie inne marki: Piątnica i Turek na szczeblu handlu tradycyjnego. Jej wejście nie doprowadziło jednak do zwiększenia wartości sprzedaży na całym rynku.

Segment twarogów i twarożków to kategoria z bardzo długą tradycją, toteż i w przypadku klientów nierzadko widoczne jest takie właśnie tradycyjne podejście do tematu. Przejawia się ono m.in. w tym, że największą popularnością wciąż cieszą się twarożki w najbardziej klasycznych wydaniach: naturalnych i śmietankowych, czasem jogurtowych, ewentualnie ze szczypiorkiem i ziołami bądź z pomidorami i bazylią.

Do jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek kremowych serków twarogowych należy oferowany przez Hochland Polska serek Almette, lider kategorii twarożków. Lider ten w tym roku osiągnął pełnoletność. 18 lat istnienia marki Almette na rynku dało jej wyjątkowo silną pozycję, którą jeszcze ugruntowują kolejne odsłony brandu, jako że jego właściciel nie zwalnia tempa i regularnie zaskakuje nowymi propozycjami. Jednak niezależnie od licznych innowacji w portfolio nie może zabraknąć najbardziej popularnych smaków, jak śmietankowy, z ogórkiem i ziołami, z samymi ziołami czy jogurtowy. Na Almette jednak świat serków twarogowych Hochland Polska się nie kończy – kontrpropozycja to serki twarogowe w krążkach pod marką Domowe Smaki, w których do wyboru mamy warianty: wersja naturalna, wersja duo (naturalny i z pieprzem) oraz wersja mix (z cebulką i szczypiorkiem, z chrzanem oraz naturalny).

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Preferencje konsumentów w obrębie kategorii twarożków ewoluują. Sztandarowym produktem Hochland w tej kategorii był i jest serek Almette, który cieszy nas swoim wyjątkowym smakiem już od ponad dwóch dekad. Naturalna lekkość i puszystość serków od razu podbiły serca konsumentów. Serki produkowane są w zakładzie w Węgrowie, który znajduje się w najczystszym i najpiękniejszym rejonie kraju tzw. Zielonych Płucach Polski. Co drugi dzień do zakładu trafia świeże mleko od polskich krów. 724 dostawców, dzięki codziennej pracy i dbałości o odpowiedni chów zwierząt, może dostarczać do fabryki doskonałej jakości mleko. Precyzyjnie wyselekcjonowane spełnia wszelkie restrykcyjne normy, jest świeże, pełne wartości odżywczych, o wyjątkowym smaku. Mleko przeznaczone do produkcji Almette przechodzi restrykcyjne kontrole przeciw antybiotykom i jest regularnie odbierane, co daje gwarancję, że jest zawsze świeże i najwyższej jakości. Hochland wspiera hodowców w codziennej pracy, proponując program cyklicznych szkoleń i porad eksperckich. Almette lubi pozytywnie zaskakiwać! Dlatego przyszedł czas na nowe komunikaty: polskie mleko i naturalne składniki, a w ślad za nimi zmieniamy szatę graficzną opakowania, która jeszcze bardziej podkreśla naturalny i lekki charakter produktu. Charakterystyczny skopek przyciąga uwagę naturalnym drewnem, nowe ilustracje dodatków wiernie oddają ich prawdziwy wygląd, a zielona łąka przywodzi na myśl najczystszą naturę. Wszyscy fani w środku puszystego Almette odnajdą taki sam, wyśmienity serek! Dzięki połączeniu twarogu z warzywami, przyprawami oraz ziołami, Almette kusi delikatną konsystencją i wyjątkowymi kompozycjami smakowymi.

Rynek serów białych kremowych pozostaje stabilny. Warto pamiętać, że polski konsument nadal spożywa jedynie część ilości serów konsumowanych przez Niemców lub Francuzów, dlatego jest to rynek zdecydowanie z perspektywami do rozwoju. Polski konsument preferuje klasyczne smaki najbardziej znanych rodzajów serów, najczęściej czyste bez dodatków, o smaku śmietankowym ewentualnie ziołowym. Jednocześnie konsument często kieruje się ceną, ale – co nas cieszy – także marką. I wreszcie konsumenci są coraz bardziej wygodni, stosując serki lub kremy do smarowania pieczywa.


Strona 1 z 4