Sery twarde: Polska duma: sery premium

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Polskie sery premium to swego rodzaju nowość. Ich wdrażanie może tylko cieszyć miłośników tej kategorii. Z jednej strony polskie produkty z tzw. wyższej półki łechcą nasze ego i czysto patriotyczną dumę, że nasi mistrzowie serowarstwa potrafią „coś” ciekawego wymyślić, z drugiej jednak możemy zaspokoić swoją potrzebę delektowania się nowymi, intrygującymi podniebienie smakami serów z etykietą „Made in Poland”.

Polscy dostawcy bez kompleksów dołączają do grona producentów wyrobów klasy lux. Pojawienie się rodzimych serów klasy premium świadczy nie tylko o dojrzałości technologicznej, ale i o tym, że producenci nie pozostają zapatrzeni w produkty masowe. Dostawcy doskonalą swoją wirtuozerię tworzenia serowych przysmaków. Naszą specjalnością premium stają się sery długodojrzewające.

Co to są produkty premium?

Zacznijmy od początku. Produkty klasy premium istniały zawsze i są to produkty, do których dostęp ze względu na wysoką cenę miały wybrane grupy społeczne. Były to produkty postrzegane jako wyroby unikatowe, jedyne w swoim rodzaju, niepowtarzalne lub wyprodukowane z unikatowych surowców lub wg oryginalnej receptury. Posiadanie dóbr luksusowych było i jest elementem kształtowania odpowiedniego w danym środowisku wizerunku. Jest też najprostszym środkiem psychologicznego dowartościowania się. Zauważa się, że popyt na dobra luksusowe jest tym większy, im mniej ludzi je posiada. W ekonomii sytuacja, kiedy popyt na dobra luksusowe wzrasta szybciej niż wynosi tempo wzrostu dochodów nosi nazwę efektu lub paradoksu Veblena. Dlatego w wielu przypadkach podniesienie ceny danego produktu lub usługi może – paradoksalnie – doprowadzić do zwiększenia zapotrzebowania na nie (źródło: raport KPMG – Rynek dóbr luksusowych w Polsce). Z obserwacji analitycznych wynika, iż tego typu produkty raczej nie poddają się kryzysom i dekoniunkturze gospodarczej, bowiem zawsze znajdują swoich nabywców, w grupie osób z wyższymi dochodami, które w mniejszym stopniu odczuwają skutki zawirowań na rynku.

Warto wiedzieć, że wyrażenie „produkt premium” nie jest pojęciem legalnym (prawnym), bowiem definicja produktów premium nie została uregulowana przepisami prawa. Zaliczenie jakiegoś produktu do takiej kategorii jest dość subiektywne i zależy z jednej strony od pozycjonowania danego produktu przez producenta, a z drugiej strony – od zaakceptowania tej idei przez klientów. Cechami wyróżniającymi tego typu produkty są najczęściej unikatowość, wysoka jakość (surowców i wyrobu końcowego), specjalistyczna (oryginalna) receptura, limitowana ilość, miejsce wytworzenia lub pochodzenia oraz wysoka cena.

Na postrzeganie danego produktu, jako premium w danej grupie społecznej mają wpływ m.in. poziom dochodów, styl życia, zajmowana pozycja społeczna i zawodowa, uznawany system wartości oraz aspiracje życiowe danej grupy osób podejmujących decyzje zakupowe. Sprawa postrzegania produktów premium jest bardzo indywidualna, bowiem to, co dla jednej grupy społecznej jest niewątpliwie luksusowym produktem premium dla innej osoby może być pewną normą wpisującą się w standard jej życia. Przyjęto uważać, że produkt premium to wyrób (najczęściej opatrzony prestiżowym logo), za posiadanie którego potencjalni konsumenci są gotowi zapłacić więcej niż za inne produkty.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery premium pod marką Hochland są znane i przyciągają do sklepów konsumentów, dzięki czemu budują wartość kategorii oraz rozwijają ją poprzez innowację. Finalnie oznacza to obecność w gronie strategicznych partnerów każdej sieci i każdego detalisty. Największym sukcesem Hochland jest waga marki, jaka została osiągnięta w Polsce. Marka Hochland uzyskała ostatnio tytuł „Ulubiona Marka 2015 – Wybór Konsumentów” i jednocześnie zdobyła I miejsce, zwyciężając w kategorii Sery Żółte w niezależnym, ogólnopolskim badaniu konsumenckim Ulubiona Marka 2015 – Wybór Konsumentów. Celem badania było wyłonienie marek najbardziej cenionych przez konsumentów, a ta grupa jest kluczowa. Pokazuje to także badanie zrobione przez Millward Brown i Young&Rubicam oceniające pozycje marek na polskim rynku, w którym Hochland zajmuje 11. miejsce na liście marek obecnych w naszym kraju.

Sery z segmentu premium sprzedają się dobrze. W krajach zamożnych udział żywności typu premium wynosi ok. 5-10% w całym rynku. W Polsce natomiast jest to około 3%, co sprawia że rynek jest wciąż bardzo przyszłościowy, a przy tym odznacza się stabilnością i odpornością na cykle koniunkturalne. Hochland Polska ma w ofercie wyjątkowe sery żółte Premium w wyrafinowanych wariantach smakowych charakteryzujące się dużym oczkowaniem. Oryginalne opakowanie podkreśla premiowość produktu i gwarantuje widoczność. Emmentaler Classic ma łagodnie orzechowy smak, jest serem unikalnym o delikatnym smaku. Elastyczne wnętrze i równomiernie rozmieszczone oczkowanie podkreślają jego wyjątkowy charakter. Z kolei Maasdamer Caracter – ma delikatnie pikantny smak, liczne oczkowanie, a jego delikatna i sprężysta konsystencja zachwycą zarówno oczy jak i podniebienie każdego konesera. Wreszcie Kaaslander Premium – jest serem szczególnym. Jest delikatny i kremowy z licznym oczkowaniem. O jego unikalnym charakterze decyduje nuta owoców wiśni, która jest ukryta w jego smaku.

Konsumenci kupujący produkty premium są lojalni. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Bloomberg, w latach 2014 i 2015 zarówno wolumen sprzedaży jak i EBITDA oraz zyski netto Spółek z indeksu WIG Spożywczy będą wykazywać trend wzrostowy. Mocną stroną segmentu serów Premium jest brak dostępnych zamienników. Rynek sera w Polsce rośnie ok. 2-3% w ciągu roku, ale w przypadku takich serów różnie to wygląda. Dzisiaj konsumenci lubią jeść zdrowo, ale jednocześnie mieć produkt łatwy do spożycia, wygodny. Sprzedaż detaliczna serów Premium odbywa się poprzez wszystkie podstawowe kanały, ze szczególnym naciskiem na sklepy specjalistyczne oraz delikatesy.


Strona 1 z 6