Etykiety: Świeci, błyszczy, zmienia kolory

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Biznes 3/2012 (15)

Kreatywność twórców opakowań jest nieograniczona i postępuje wraz z modą i rozwojem technologii. Wraz z rozwojem opakowań rozwijają się etykiety. Nie tylko pod względem graficznym, ale i technologicznym. Od kilku lat popularność zyskują indykatory, które ostrzegają lub informują, a swoje zastosowanie znajdują w całej branży spożywczej. W artykule postaramy się pokazać kilka ciekawych, naszym zdaniem przykładów rozwoju zarówno etykiet, jak i przykładów promocji produktów za pośrednictwem ich opakowań.

Etykiety samoprzylepne – wysoka jakość i atrakcyjna szata graficzna

Według badania rynku przeprowadzonego przez stowarzyszenie Finat (skupiające podmioty związane z branżą etykiet i opakowań), etykiety samoprzylepne stanowią obecnie ok. 55% wszystkich stosowanych etykiet. Jednym z powodów takiej popularności jest szerokie pole dla ich zastosowań, co w połączeniu z różnorodnością wykończeń, które oferują (np. wytłaczane, lakierowane lub laminowane), czyni je doskonałym wyborem, kiedy oczekujemy etykiet wysokiej jakości. Papier o wysokim połysku, grafika z żywą kolorystyką, efektem metalicznej powierzchni – możliwości są tysiące. Sięgając do argumentu mody na opakowania, można zwrócić uwagę na styl określany z angielskiego: „no-label look”, gdzie treść jest wydrukowana na przezroczystej folii lub bezpośrednio na opakowaniu.

Druk na opakowaniu ma sporo zalet – nowoczesne systemy etykietowania umożliwiają dużą automatyzację procesu i znaczne skrócenie przerw w razie zmiany etykiet, ponieważ nie są potrzebne duże zmiany ustawień maszyny do „obsługi” różnych form etykiet. Ponadto maszyny drukujące bezpośrednio na opakowaniach nie muszą być czyszczone z resztek kleju. Etykiety transparentne są odporne na wilgoć i ścieranie. W segmencie premium, szczególnie na butelkach alkoholi, no-label look zwykle wygląda dobrze i przyciąga wzrok. W marketingu etykiety transparentne otwierają nowe możliwości projektowe, czego efekty widać na półkach.

Inteligentne etykiety

Na idealny i powszechnie stosowany system identyfikacji trzeba jeszcze chwilę poczekać. Żeby wejść do masowego użycia powinien być wydajny, niedrogi w utrzymaniu, opłacalny i jeszcze na najwyższym poziomie technologicznym. Często stosowane są systemy oparte na laserowych czytnikach lub termowrażliwych tuszach. Wciąż są ulepszane i rozbudowywane o nowe elementy, np. pozwalające na śledzenie towarów. RFID (Radio-frequency Identification), mimo wciąż wysokich kosztów, oferuje duży potencjał w inwentaryzacji, śledzeniu i ochronie produktów. Tagi RFID są już przystosowane do prawie wszystkich typów powierzchni, a najnowsze ich wersje mają np. czujniki temperatury przydatne do monitorowania łańcucha chłodniczego. W module RFID można umieścić szereg informacji na temat produktu znajdującego się w butelce, w postaci pakietu danych opisujących produkt.

Ciekawe zastosowanie dla chipów znalazł producent win Arnaldo Caprai, który umieścił je w korkach droższych win i zapisał na nich informacje dotyczące historii przetwarzania każdej butelki wina. Amerykańska firma Secure Packaging Systems proponuje zaś nakrętki z chipem RFID, które w 100% zabezpieczają opakowanie przed podrobieniem, a nawet przed wypełnieniem opakowania inną substancją.

Wybrani dostawcy

Bizerba Polska
Grupa Gallus

Dostawcy rozwiązań RFID dla logistyki

Bizerba Polska
Grupa Gallus/Heidelberg Polska Sp.z.o.o.
Gałka i Drożdż
HDF Polska
VisaCom
HADATAP
Sato Polska


Opakowania ostrzegające

Bardzo przyjazną konsumentom funkcjonalnością dostępną w nowoczesnych opakowaniach jest możliwość ostrzegania przed ryzykiem. Może to być informacja o wysokiej temperaturze zawartości, złych warunkach temperaturowych dla przechowywania lub po prostu o zbliżającym się końcu okresu przydatności do spożycia. Za przekazanie informacji odpowiadają indykatory o różnej wrażliwości. Reagują na obecność takich związków, jak CO2, diacetyl, aminy lub etanol. Potrafią również wykryć mikrobiologiczne zepsucie się produktu. Najczęściej spotykanymi indykatorami są wskaźniki czasu i temperatury (ang. TTI – Time and Temperature Indicators), wskaźniki świeżości oraz wskaźniki tlenu. Działają na zasadzie zmiany barwy wskaźnika pod wpływem reakcji chemicznej – polimeryzacji, enzymatycznej hydrolizy tłuszczów oraz fizycznej – dyfuzji roztworu o zmienionym zabarwieniu. Większość z nich nie ma nawet bezpośredniego kontaktu z zawartością opakowania, gdyż umieszczana jest na jego zewnętrznej stronie, inne są po prostu chemicznie obojętne wobec żywności. Nie są to technologie najnowsze, bo funkcjonują na rynku światowym przynajmniej od 5-6 lat, jednak w Polsce wciąż są nowością i warto o nich wspomnieć.

Strona 1 z 3