Sery długodojrzewające: Coś dla koneserów

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)
Jacek Wyrzykiewicz, Hochland Polska

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery szlachetne – długodojrzewające, to w strukturze sprzedaży serów twardych w Polsce najczęściej sery premium. Potencjał rynku jest duży i przyciąga do sklepów konsumentów, przez co buduje wartość kategorii oraz rozwija ją poprzez innowacje. Największym sukcesem Hochland jest waga marki, jaka została osiągnięta w Polsce. Marka Hochland uzyskała tytuł „Ulubiona Marka 2015 – Wybór Konsumentów” i jednocześnie zdobyła I miejsce, zwyciężając w kategorii Sery Żółte w niezależnym, ogólnopolskim badaniu konsumenckim Ulubiona Marka 2015 – Wybór Konsumentów. Celem badania było wyłonienie marek najbardziej cenionych przez konsumentów, a ta grupa jest kluczowa.

Sery z segmentu premium sprzedają się dobrze. W krajach zamożnych udział żywności typu premium wynosi ok. 5-10% w całym rynku. W Polsce natomiast jest to około 3%, co sprawia że rynek wciąż jest bardzo przyszłościowy, a przy tym odznacza się stabilnością i odpornością na cykle koniunkturalne.

Konsumenci kupujący produkty premium są lojalni. Mocną stroną segmentu serów premium jest brak dostępnych zamienników. Sprzedaż detaliczna serów premium odbywa się poprzez wszystkie podstawowe kanały, ze szczególnym naciskiem na sklepy specjalistyczne oraz delikatesy. Dla handlowców istotne jest pozyskanie produktów dających gwarancję zysku, o dużym współczynniku rotacji. Równie ważne jest zachowania ciągłości w realizowaniu zamówień, obecność w mediach, a także promocje konsumenckie. Kluczem do sukcesu jest popularyzacja tej grupy produktów wśród potencjalnych konsumentów.

Sery premium wprowadziła do swojej oferty kilka lat temu firma Hochland Polska. W ofercie firmy znaleźć można sery żółte: Kaaslander Premium, Emmentaler Classic oraz Maasdamer Caracter. Kaaslander Premium skierowany jest do konsumentów, którzy szukają sera z owocową nutą i lubią sery z oczkami. Jak zapewnia producent na stronie www.hochland.pl produkt stanowi dobrą przekąskę sam w sobie, ale może być również użyty jako składnik zimnych i ciepłych potraw. Z kolei Emmentaler Classic wyróżnia się delikatnością i aromatem oraz jedwabistą konsystencją. Maasdamer Caracter to natomiast wariant delikatnie pikantny, który przyrządzanym potrawom dodaje charakterystycznego, serowego smaku.

Ser Džiugas nagradzany na najważniejszych konkursach fachowych (Superior Taste Award) Żmudzki ser Džiugas to jeden z najsłynniejszych serów litewskich, produkowany przez mleczarnię Žemaitijos pienas. To także najlepiej sprzedający się ser w tym bałtyckim kraju, według Litewskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Handlowych. Za kilka dni, 8 maja odbywają się też imieniny olbrzyma Džiugasa, którego wizerunek jest znakiem firmowym produktu.

Dziugas to ser długodojrzewający, wytwarzany bez dodatku konserwantów, dobry dla wegetarian, w kilku wersjach, co jest związane z czasem dojrzewania. Na rynku polskim dostępne są Ser Dziugas Mild 12-miesięczny, Dziugas Piquant 18-miesięczny, Dziugas Delicate 24-miesięczny oraz Džiugas Gourmet 36-miesięczny.

Džiugas

To słynny twardy, długodojrzewający ser litewski. Sery Džiugas dojrzewają 12, 18, 24 lub 36 miesięcy. Ser jest produkowany z 4 podstawowych składników: mleka, soli, kultur bakterii kwasu mlekowego, enzymu koagulującego.

Do produkcji sera nie używa się żadnych dodatków i konserwantów. Ser nie zawiera laktozy, jest więc doskonałą alternatywą dla osób, które nie tolerują mleka. Džiugas doskonale nadaje się do spożycia przez wegetarian, ponieważ w procesie produkcji wykorzystywane są enzymy pochodzenia niezwierzęcego. Ser jest bogaty w wapń, 100 g sera Džiugas zawiera zalecaną dzienną dawkę magnezu. Jest również źródłem białka; 100 g sera Džiugas dostarcza nawet 33 g wartościowego, łatwo przyswajalnego białka.

Džiugas Mild, dojrzewający 12 miesięcy. W serze pojawiają się już elementy charakterystyczne dla klasycznego sera dojrzałego. Ma przyjemnie pikantny aromat i delikatnie ostry smak. Wyróżnia się kremową barwą, jego tekstura jest zwarta i łatwa do kruszenia.

Džiugas Piquant, dojrzewający 18 miesięcy. Ser dojrzewający przez 18 miesięcy łączy harmonię intensywnych aromatów oraz pikantnego smaku. Widoczne kryształki wapnia tworzą delikatną kruchość struktury. Wyróżnia go też żółtawa barwa.

Džiugas Delicate, dojrzewający 24 miesięce. Dojrzały ser charakteryzujący się subtelnym bogactwem smaku. Ostry smak sera przeplata się z nutą słodkich, suszonych owoców.

Džiugas Gourmet, dojrzewający 36 miesięcy. Ser o wyrazistym, mocnym, pikantnym smaku. Kruchy, z widocznymi białymi kryształkami wapnia, co świadczy o dojrzałości sera. Jest to pyszna przekąska do wina, serwowana przed posiłkiem lub podczas obiadu lub kolacji.

Ser Džiugas ma bardzo szeroki zakres zastosowania, nadaje się:

  • jako dodatek do różnych sałatek, makaronów, zup, ciast, ryb, steków,
  • do jedzenia z różnymi dodatkami: owocami, jagodami, orzechami z miodem lub konfiturami,
  • jako przekąska do wina lub innych napojów.

Strona 3 z 5