Produkty dla dzieci: Nowatorskie produkty dla najmłodszych

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 4/2016 (26)
kiri

Wygoda opakowania jest jednym z priorytetów, jakie stawiane są przed producentami opakowań. Opakowania muszą być lekkie, by nie dodawały zbytnich kilogramów i tak już ciężkiej teczce szkolnej oraz dopasowane do ręki dziecka lub nastolatka. Relatywnie łatwo powinny się otwierać tak, by dziecko zawsze mogło je samo otworzyć i zamknąć. Ta potrzeba samodzielności jest szczególnie wrażliwym tematem dla dzieci, które w myśl maksymy: „Mamo ja s(i)am” pozwalają sprawdzić się dziecku w tak skomplikowanych działaniach jak jedzenie. Produkty o zbyt skomplikowanych otwarciach od razu są negowane nie tylko przez dzieci, ale i rodziców. Opakowanie nie może ulegać zniszczeniu podczas transportu. Powinny być wykonane z materiałów bezpiecznych dla zdrowia i łatwo ulegających zutylizowaniu. Do tego typu opakowań należą wszelkiego rodzaju małe kartony, buteleczki i indywidualnie pakowane przekąski. Przykładem są m.in. Rainbow Drinking Milk firmy DairyBelle, Chobani – jogurt grecki w saszetkach z zakrętkami, MooShake od Milk Mantra Dairy.

Dzieci są bardzo wyczulone na treści znajdujące się na opakowaniu. Odpowiednio dobrana grafika w znacznym stopniu może decydować o sukcesie danego produktu. Dla młodszych dzieci powinny to być słodkie obrazki przypominające bohaterów ulubionych bajek czy kreskówek. Dla dzieci starszych zaś produkty powinny być jeszcze bardziej zindywidualizowane, odnoszące się do aktualnych trendów w modach nastolatków. Pod uwagę powinno brać się zarówno język, stylistykę liter, kolory jak i obecnie panujące mody. Dzieci kochają produkty w atrakcyjnych dla nich opakowania oraz silnie reklamowane i promowane w mediach. W dalszym ciągu popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju gadżety dołączane do opakowania lub odniesienia do strony producenta lub (co lepiej) social media, gdzie nastolatek może coś wygrać, dostać lub brać udział w czymś angażującym.

Już dzisiaj prowadzi się badania nad aplikacją, dzięki której z opakowania można zeskanować za pomocą telefonu odpowiednie dane i przenieść się w wirtualny świat producenta. Wszystko to, by zaciekawić konsumenta i sprawić by produkt dawał użytkownikowi „Fun and expierience”.

Porcje dostosowane do potrzeb dziecka

Jednym z częściej pomijanych przez producentów tematów jest wielkość opakowania. W przypadku dzieci śmiało można powiedzieć, że mniej znaczy więcej. Obecnie, w zasadzie trudno znaleźć produkty dedykowane dzieciom, które dokładnie odpowiadają ich jednorazowym potrzebom żywieniowym. Butelki do jogurtów są najczęściej za duże, serki naturalne za wysokie, by zmieścić się w szkolnej śniadaniówce. Część produktu się po prostu marnuje i najczęściej jest wyrzucana. Zbyt duże opakowanie jest też niewygodne do trzymania i transportu. Zajmuje za dużo miejsca w teczce lub śniadaniówce.

Strategia ponad wszystko...

W przypadku produktów dla dzieci i nastolatków istotne jest doprecyzowanie strategii działania, która musi obejmować wszystkie istotne elementy tworzenia nowego produktu i opakowań, znajomości grupy docelowej oraz posiadania adekwatnego do potrzeb budżetu promocyjnego. Do głównych działań strategicznych należą innowacyjność opakowania i produktu, dobrze dobrana komunikacja z grupą docelową, wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom grupy docelowej oraz sprawiania im przyjemności, umożliwienia zabawy oraz zdobywania doświadczenia.

W dzisiejszej komunikacji należy używać języka, który przemawia zarówno do rodziców jak i dzieci. Zyskanie nieformalnej akceptacji rodzica w zasadzie na każdym etapie żywieniowego życia dziecka w dużym stopniu gwarantuje sukces produktu. Żywność oferowana młodemu pokoleniu powinna być tak opracowana, by była zdrowa, wartościowa odżywczo, naturalna bez dodatku zbędnych substancji. Innowacje powinny dotyczyć smaku, zapachu, konsystencji, wyglądu produktów oraz dodatków smakowych lub funkcjonalnych. Powinna kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe.

W komunikacji powinno używać się zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych narzędzi marketingowych, w tym popularnych wśród rodziców i młodzieży digital media.

Strona 4 z 4