Produkty dla dzieci: Nowatorskie produkty dla najmłodszych

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 4/2016 (26)
mleko hula krasula

Kolejnym elementem działań marketingowych skierowanych do dzieci i młodzieży jest ingerencja w skład produkcji wyrobów mleczarskich skierowanych w celu wzmocnienia ich jakości i wartości odżywczej. Do tego typu działań należy trend do dodawania różnego typu dodatków funkcjonalnych, pełniących określone funkcje w organizmie dziecka oraz sprzyjających jego rozwojowi.

Jednym z najpopularniejszych trendów jest wzmacnianie produktów mleczarskich o dodatkową porcję białka, kwasy Omega 3 – DHA, witaminy (A, D, B6, B12) lub składniki mineralne, tj.: wapń, magnez czy żelazo.

Przykładami produktów o podwyższonej ilości białka są np.: marki TruMoo (+ 25 g białka) lub Avonmore – Protein Milk (25-50 g białka) lub chiński produkt marki Yili – QQ Star Children’s Milk z dodatkiem wit. (A, D), Ca, Fe oraz Zn. Innym produktem w tej kategorii jest jogurt wytwarzany w Wietnamie Th True Top Kid. Jest to linia jogurtów o trzech smakach (czekolada, wanilia, banan), które zostały wzbogacone o witaminy B6, B12, kwas foliowy, oraz wapń. Na rynku brytyjskim pojawiło się jakiś czas temu mleko o nazwie Arla Big Milk. Produkt ten powstaje z mleka filtrowanego i wzbogacony jest w witaminy A i D oraz wapń i żelazo.

Ciekawostką z rynku rosyjskiego są produkty z linii Zołotoj Standard (Unilever Rosja). Oferowane pod tą marką lody nie zawierają sztucznych barwników i konserwantów jak również wzbogacane są w kwasy Omega 3. Są także źródłem naturalnych witamin i antyoksydantów wynikających z dodatku czarnych jagód, śliwek suszonych i moreli. Kolejnym przykładem jest produkt hiszpańskiego oddziału firmy Puleva – Max Free Lactose. Produkt jest wzbogacony nie tylko w kwasy Omega 3, ale i 11 witamin oraz wapń cynk i żelazo.

Zagadnieniem wartym uwagi jest relatywnie krótki czas życia produktów wynikający z niestałości w preferencjach dzieci i młodzieży. Dzieci szybko się nudzą, są niestałe i często zmieniają zdanie. Szybko zmieniające się otoczenie zewnętrzne i nowe atrakcje sprawiają, że dzieci ślepo podążają za nowościami. To, co jest na topie dziecięcej listy przebojów wraz z najbliższym sezonem przestaje być dostrzegane. Badania wskazują, że nowe produkty dla dzieci budzą zainteresowanie dzieci przez rok.

monte max, zott

Czas na przekąski

Przez wiele lat przekąska kojarzyła się z czymś niewielkim, co szybko i jednocześnie przyjemnie zaspokajało nasz głód między głównymi posiłkami. Niestety, przez wiele lat rozpowszechniła się maniera producentów na oferowanie słodkich przekąsek, zwłaszcza słodyczowych. W grupie nabiałowej były zaś desery, serki i napoje z wieloma dodatkami; bardzo kaloryczne. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci, bowiem spożywanie tego typu wyrobów może w dłuższym okresie skutkować otyłością lub nadwagą. Dlatego też coraz częściej odchodzi się od spożywania słodkich przekąsek, na rzecz bardziej naturalnych, wytrawnych lub z dodatkiem warzywnym, owocowym, ziarnami, ale dodawanymi jako osobny element.

Do najczęściej oferowanych przekąsek należą produkty z sera podpuszczkowego w postaci różnych kształtów i form (sześciany, spłaszczone kule, trójkąty, nitki), a także pałeczki lub formy zwierzątek. Przykładem są m.in. produkty Burgu – sery firmy Murat Bey, podobne do naszych nitek i warkoczyków serów parzonych. We Włoszech modne jest formowane mozzarelli w różne kształty. Coraz częściej spotkać można kawałki serów żółtych pakowane indywidualnie lub z dodatkiem kawałka jabłka, moreli suszonej lub orzechów. W tego typu produktach specjalizuje się m.in.: firma Kraft (Big cheese snack, Cheese Wedges Cheddar, Dairy Bites, Twists).

Dodatki smakowe kuszą dzieci i dorosłych

Bardzo często produkty skierowane do dzieci są uatrakcyjniane poprzez wzbogacanie ich o dodatki smakowe. Najbardziej popularne to: czekolada, wanilia, banan lub truskawka. W portfolio dla dzieci i młodzieży spotkać można smak coli, ciasteczek oreo, snickersa lub kokosowego Bounty. Bardzo często producenci łączą w produkcie dodatki smakowe z dodatkami funkcjonalnymi, co stwarza produkt jeszcze bardziej atrakcyjny dla młodego pokolenia. Przykładami są m.in. linie First Choice, Smart Balance, Nutri-Milk (wzmocnione mleko z dodatkiem witamin, DHA oraz kwasów Omega 3).

Innym pomysłem jest próba przemycenia warzyw i owoców w produktach mleczarskich. Przykładem takiego wyrobu jest Chobani Tots Greek Yoghurt (produkowany zarówno w kubeczkach jak i tubkach), które oferują doskonałą alternatywę dla słodkich jogurtów lub deserów. Produkt jest o różnych smakach, zawiera żywe kultury bakterii, które korzystnie działa na układ pokarmowy oraz kwasy Omega 3, które wpływają na rozwój układu nerwowego u dziecka.

Strona 3 z 4