Sery podpuszczkowe: Innowacje w serach podpuszczkowych

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2016 (24)
Nowym trendem jest pakowanie serów po dwa lub trzy (tzw. cheese selection), z których jeden lub dwa są droższe, a trzeci – tańszy. W sumie cena ich nie jest znacząco wyższa niż przeciętna cena na półce. Tym samym konsument niewiele ryzykuje kupując taki mix produktowy, z których część już zna, a jeden jest dla niego nowym doznaniem smakowym.

Innowacja tkwi w formie i kształcie

O tym, że produkt i kształt kuszą oko, wiadomo od dawna. Nadawanie serom różnych kształtów wynika czasem z rodzaju zastosowanej technologii, a czasem z czystej działalności komercyjnej. Przykładem tego typu zabiegów jest oferowanie niestandardowych form produktowych, np.: serów w formacie znacznie większym niż klasyczne 150 g opakowanie (tzw. opakowania rodzinne po 300-500 g) lub oferowanie serów w superwielkich plastrach (Kraft Big Slice).

Obecnie sery oferowane są w postaci różnej wielkości plastrów, kostek, są cięte z kręgu albo celowo formowane w różne kształty. Na rynku już dzisiaj możemy spotkać sery w formie puzzli, zwierzątek (misiów, ślimaków, słoników), serduszek, pałeczek, serduszek, batonów, nitek, wstążeczek lub serów tartych na wiórki o różnej wielkości oczek (Lactalis, Grupa Mlekovita, Arla Foods, Lazur SM).

Jeżeli chodzi o zabawę kształtami, to ten kierunek upodobali sobie producenci wyrobów dedykowanych dzieciom, którzy w ten sposób chcą zachęcić dzieci do konsumpcji serów. W Polsce produkty dedykowane dzieciom oferują m.in.: Grupa Mlekovita (linia MiaMu), Grupa Polmlek (linia Fiko junior), TMT Łomża (linia Jacek i Agatka) czy Temar (PPH) (linia Cheesestrings).

Innowacja tkwi w nowym obliczu użytkowym

Jeżeli już nie da się walczyć o konsumenta wartością odżywczą, smakiem lub formą plastrów czy opakowaniem, to nie pozostaje nic innego, jak tylko zainteresowanie konsumentów użytkowymi walorami produktu. Dlatego też wielu producentów próbuje przedstawić znany od wielu lat produkt w innym kontekście sytuacyjnym, jakim jest zastosowanie serów w innej formie lub okoliczności.

Do najczęściej obieranych kierunków należą: wskazywanie lub produkowanie serów w formie ułatwiającej gotowanie lub przygotowywanie potraw lub przekąsek. Ciekawym przykładem innego zastosowania sera jest sprzedawanie go w postaci bardzo drobnej posypki do mięsa wymieszanej z bułką tartą i przyprawami ziołowymi. Tego typu produkty są rekomendowane jako panierka do mięsa, ryb albo jako dodatek smakowy do posypywania kanapek lub sałatek.


Innym przykładem są różnego rodzaju panierowane serowe przekąski, które można spożywać zarówno na zimno jak i smażone (na ciepło). W kategorii tej mieszczą się także wszelkiego rodzaju fondue oraz sery panierowane do przygotowania w domu.

Innowacyjnym zastosowaniem serów jest ich podanie w postaci gotowego różnego typu sosu lub dipu (gotowy sos do sałatek na bazie sera, do maczania warzyw, frytek czy innych przekąsek). Innymi oferowanymi formami sera podpuszczkowego są tzw. produkty wygodne do jednorazowego skonsumowania, pokrojone w mniejsze formy lub łączone z innymi produktami w celu wykreowania nowego użytkowo produktu (snacking np. łączenie sera i jabłka w jednym opakowaniu – np. firma Pro’snax).

Coraz częściej produkty serowarskie dedykowane są nowym grupom docelowym, tj. samotnym osobom w gospodarstwach jednoosobowych, amatorom degustacji nowych produktów, ale o mniejszej zasobności portfela lub specjalnie dedykowane dzieciom i młodzieży. Dzieci już nie tyko jedzą ser na kanapce, ale także jako przekąskę w szkole czy świetlicy, sos serowy zamiast ketchupu do frytek. Na rynku można spotkać też sery specjalnie przygotowane w wersji do gotowych szybkich dań na ciepło i zimno (Castello – Burger Blue).

Z badań nad preferencjami konsumentów wynika, że poszukują oni produktów o jak najbardziej naturalnym i najkorzystniejszym profilu żywieniowym.

Serze, co dalej…

Wydaje się że pomysłowość serowarów nie ma granic. W najbliższej przyszłości należy spodziewać się kolejnych rozwiązań ingerujących zarówno w smak, formę jak i nowe zastosowanie tych produktów. Wydaje się że będzie to korzystne dla tej kategorii i wydatnie może przyczynić sie do jej rozwoju, tym samym stawiając ją w zupełnie nowym świetle. Wydaje się że obie kategorie serów: zarówno tych tradycyjnie klasycznych jak i innowacyjnych mają tutaj duże pole do popisu. Konsumenci oczekują od produktów serowarskich wysokiej jakości, wybornego intrygującego smaku oraz korzystnych dla organizmu wartości odżywczych. Nie bez znaczenia jest tutaj także użyteczność oraz wygoda konsumenta.


Strona 2 z 2