Serki wiejskie: Sukces na miarę ćwierćwiekowej tradycji

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2016 (76)

Solidna stabilizacja

Rynek serków wiejskich można określić jako ustabilizowany. Od czasu do czasu pojawiają się na nim nowe propozycje, jednak karty w tej kategorii zostały rozdane już dość dawno, a głównym wyznacznikiem zakupowym jest najczęściej marka, która buduje zaufanie do produktu i jest gwarantem jakości oraz świeżości.

Zdecydowany prym na rynku wiodą wersje wytrawne. Niekwestionowanym liderem z dominującym udziałem pozostaje firma, której zawdzięczamy pojawienie się tego produktu w Polsce, czyli mleczarnia Piątnica (OSM). Dziś w portfolio mleczarni z Piątnicy znajdziemy kilkanaście rodzajów serków wiejskich, z czego połowa to właśnie wersje wytrawne. Poza wariantem klasycznym, dostępnym w kubeczkach 200 g oraz w ekonomicznych, rodzinnych kubkach 500 g (a także w opcji light, w której zawartość tłuszczu została obniżona do 3%, oferowanej w kubkach 150 g i 500 g), wśród propozycji firmy nie mogło zabraknąć tak lubianego przez konsumentów wariantu ze szczypiorkiem. Ponadto, wśród tego typu serków o smaku „wytrawnym” firma oferuje również twarożek domowy grani o wyjątkowo lekkiej, puszystej konsystencji, delikatnym smaku i subtelnym aromacie – do wyboru: naturalny, z ogórkiem i koperkiem oraz z hiszpańską oliwą, wszystkie o 4% zawartości tłuszczu i oferowane w 150 g kubkach.


Oczywiście sukces piątnickiej mleczarni zachęcił innych producentów do powalczenia o rodzimy rynek – dziś możemy doliczyć się około 10 wytwórców, którzy są obecni w tej kategorii. Bogate oferty mają Grupa Mlekovita i mleczarnia Mlekpol (SM). W portfolio Grupy Mlekovita nie mogło zabraknąć klasyki, czyli naturalnego serka wiejskiego – w opakowaniu 200 g i 500 g – ale firmę wyróżnia oferta dodatkowa: trudno dziś bowiem spotkać na rynku wersję light w innej opcji smakowej niż naturalna, a o takie przedsięwzięcie pokusiła się właśnie spółdzielnia z Wysokiego Mazowieckiego, która obok serka wiejskiego naturalnego light wprowadziła do sprzedaży serek wiejski ze szczypiorkiem i o jeszcze niższej (w stosunku do standardów rynkowych) zawartości tłuszczu, zaledwie 2,9%. Ponadto w ofercie Grupy Mlekovita w tej kategorii znajdziemy też produkty regionalne – Mlekovita Sanok oraz Mlekovita Resmlecz Trzebownisko oferują serki ziarniste 200 g.

Nowością firmy jest serek wiejski bez laktozy 180 g, który wpisuje się w potrzeby osób z nietolerancją latozy, których znaczący odsetek znajduje się również w Polsce. Produkt może być pełnić funkcję samodzielnego posiłku, może być wykorzystany jako składnik wszelkiego rodzaju past, można go dowolnie łączyć z całą gamą smaków słodkich i słonych, np. z owocami lub przecierami owocowymi lub z dodatkiem warzyw.

Z kolei mleczarnia Mlekpol (SM) proponuje dziś osiem wersji serków wiejskich, z czego sześć to warianty wytrawne. Jest wśród nich serek wiejski Łaciaty w 200 g kubeczku (dostępny również w wersji o obniżonej zawartości tłuszczu, o gramaturze 150 g), serki Radomski Wiejski i Rolmlecz Wiejski, oba w 200 g kubkach, a ponadto serki grani – naturalny i ze szczypiorkiem, o gramaturze 180 g. Serki tego typu proponuje także należący do Grupy Lacpol Mlecz (ZPM) z Wolsztyna; pod marką Hula Krasula dostępne są w opakowaniach 150 g i 200 g serki wiejskie i twarożki ziarniste, przy czym w przypadku tych drugich, obok wersji naturalnych, znajdziemy w kubkach 150 g warianty ze szczypiorkiem oraz – to najnowsza propozycja tej firmy – twarożek z czosnkiem, ogórkiem i koperkiem.

Serek wiejski w klasycznym wydaniu znajdziemy też w ofertach firm Czarnków (OSM), kubek 180 g; Włoszczowa (OSM), 200 g; Radomsko (OSM), 200 g i 400 g; Koło (OSM) i Krasnystaw (OSM). W przypadku tych 2 ostatnich mleczarni serki dostępne są w opakowaniach 200 g (o tradycyjnej zawartości tłuszczu) oraz 150 g w wersji light.

Strona 2 z 3