Śmietanka: Produkt do wyjątkowych zastosowań

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Śmietanki, podobnie jak cała galanteria mleczarska, z roku na rok stają się atrakcyjniejsze ze względu na szeroki asortyment, oraz funkcjonalne opakowania. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów, dostosowując Opakowania produktów, także śmietanek, do indywidualnych potrzeb konsumenta. Innowacyjne formy i rodzaje opakowań ułatwiają codzienne korzystanie z produktu.

Śmietankę UHT Łaciatą sprzedajemy w opakowaniach o pojemności od 10 gramów do 1 litra.

Opakowania 10-gramowe dedykowane są kanałowi HoReCa, jednak chętnie wykorzystywane są nie tylko w hotelach, ale również w biurach, podczas konferencji i spotkań służbowych. Najbardziej popularne wśród konsumentów są śmietanki UHT Łaciate w opakowaniach 250 ml – idealne do bieżącego, szybkiego przygotowania posiłków. Opakowania o większych pojemnościach świetnie sprawdzają się przy okazji rodzinnych uroczystości, np. 1-litrowa śmietanka Łaciata 36% do ubijania. Wszystkie śmietanki Łaciate konsument znajdzie w wygodnych, praktycznych kartonikach z zakrętką.

Spośród śmietanek konsument wybierze tę idealną dla siebie również ze względu na zawartość tłuszczu. Najbardziej popularne są śmietanki o zawartości 12% i 18 % tłuszczu.

Śmietanki Łaciate są idealnym dopełnieniem zup, sosów i oczywiście napojów, szczególnie kawy. W okresie letnim obserwujemy zwiększone zainteresowanie śmietanką Łaciatą 36%, do ubijania. Wiąże się to m.in. z obecnością na polskich stołach miękkich owoców sezonowych, których bita śmietanka jest idealnym dopełnieniem.

Śmietanka UHT Łaciata jest liderem w swojej kategorii. Z roku na rok jej udział w rynku rośnie. Obecnie sięgnął już 56%. Analizy handlowe potwierdzają, że śmietanki UHT kupowane są najczęściej na bieżące potrzeby, głównie w hipermarketach i dyskontach. Coraz częściej śmietanki UHT wykorzystywane są do zabielania zup i sosów, ponieważ nie warzą się w potrawie i podnoszą jej walory smakowe. Równie chętnie konsumenci wykorzystują śmietanki UHT do deserów i ciast ze względu na ich słodki smak i łatwość ubijania.


Wizerunek na miarę XXI wieku

Stosunkowo duże rozdrobnienie rynku śmietanek powoduje, że jej wytwórcy stają przed nie lada wyzwaniem w zakresie budowania świadomości marki, zwłaszcza gdy mowa o mniejszych producentach oraz tych, w portfolio których śmietanki nie stanowią istotnej części asortymentu. Drugie niełatwe zadanie to wyróżnienie się wśród konkurencji, które w zalewie wielu produktów i nazw na nabiałowych półkach nie jest możliwe bez odpowiednich chwytów marketingowych. W tym jednak producenci śmietanek są coraz lepsi, co skutkuje postrzeganiem produktów z tej kategorii jako coraz bardziej nowoczesnych i wyszukanych. Bez wątpienia jedna z największych zasług leży tutaj po stronie opakowań – nie tylko coraz bardziej funkcjonalnych, ale i przyciągających coraz bardziej nieszablonową szatą graficzną. O roli tych aspektów świadczy fakt, że nawet producenci o najdłuższych tradycjach decydują się iść w tym zakresie z postępem czasu i wygrywają na tym, umacniając lub na nowo zdobywając pozycję rynkową. Przykładem są działania firmy Sudowia (SM), kontynuującej tradycje pierwszej działającej na Suwalszczyźnie spółdzielni mleczarskiej, która nieco ponad rok temu w odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów zdecydowała się na modernizację linii produkcyjnej UHT, efektem czego było pojawienie się nowych, funkcjonalnych produktów ze zmienioną szatą graficzną, w tym śmietanek UHT 250 ml i 1 l w opakowaniach wyposażonych w korek-otwieracz.


Niewdrażanie działań kształtujących pozytywny wizerunek produktu i marki, zwłaszcza w tak rozdrobnionym segmencie, jak kategoria śmietanek, może oznaczać wykluczenie z rynku. Wśród innych zagrożeń, które czyhają na producentów tego asortymentu, należy wymienić konkurencję ze strony marek własnych sieci handlowych. Mniej prawdopodobne natomiast wydaje się zagrożenie wypieraniem śmietanek przez produkty bazujące na tłuszczach roślinnych, tzw. śmietankopodobnych – które są przedmiotem zainteresowań wegetarian, osób stosujących dietę bezmleczną lub beztłuszczową oraz konsumentów szczególnie liczących się z każdą wydaną złotówką – jak na razie bowiem nie zdobyły one sobie na naszym rynku ani popularności, ani uznania wśród tych, którzy zdecydowali się je wypróbować.

Strona 3 z 3