Śmietanka: Produkt do wyjątkowych zastosowań

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Od mikro do makro

Ostatnie lata i rozwój zainteresowań kulinarnych Polaków sprawiły, że śmietanki zaczęły być bardziej doceniane, za czym poszły zintensyfikowane działania jej producentów, owocujące szerszą ofertą i wzrostem atrakcyjności wizerunku samych produktów.

Część wytwórców, zwłaszcza polskich mleczarni, oferuje klientom szeroki wachlarz najpopularniejszych wariantów zawartości tłuszczu. Należą do nich takie firmy, jak np. Grupa Mlekovita, ROTR (SM) czy Wart-Milk (OSM), w których portoflio znajdziemy wszystkie możliwe wersje, czyli 12%, 18%, 30% i 36%, albo Mlecz (ZPM) – 12, 18 i 30%. Zdarzają się jednak także producenci, którzy wychodzą poza utarte schematy w tym względzie. Do takich z pewnością zaliczyć można: Lactalis Polska, która zdecydowała się wprowadzić śmietankę w wariancie 31% tłuszczu, firmy Sudowia (SM): 32%, ROTR (SM): 33% oraz Grupa Mlekovita, która proponuje śmietankę kościańską 33% i śmietankę kuchmistrza 34%.

Przewagę ilościową w rynkowej walce w kategorii opakowań śmietanek zdecydowanie wygrywają dziś produkty w kartonikach – taką ofertę mają m.in. Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Łowicz (OSM), Radomsko (OSM), Sudowia (SM), Wart-Milk (OSM), Jana (ŚSM) i ROTR (SM), a rozpiętość gramatur waha się od 200 ml do 10 litrów, przy czym warianty największe są rzadziej spotykane, a zwłaszcza 5 i 10 l, które znajdują zainteresowanie tylko w sektorze HoReCa. Z tego też względu trudno znaleźć śmietankę o takiej wadze na półkach super- czy hipermarketów (wyjątkiem są sieci cash&carry).

Na wprowadzenie do oferty wariantu litrowego w kartonach zdecydowało się stosunkowo wielu producentów – Mlekpol (SM) (zawartość tłuszczu 36%), Lactalis Polska (31%); Łowicz OSM (30 i 36%); Sudowia (SM) (18 i 32%); Wart-Milk (OSM) (36%); ROTR (SM) (30%); Grupa Mlekovita, w której na uwagę zasługuje szeroki wybór różnych zawartości tłuszczu śmietanek oferowanych w litrowych opakowaniach (18%, 30%, 34% i 36%). W „king size” – 5 lub 10 l w kartonach – celuje już mniej wytwórców. Wśród nich można znaleźć mleczarnię Sudowia (SM) (w opakowaniach 5 l dostępne są aż trzy warianty: 18%, 32%, 36%), Grupa Mlekovita (5 l i 10 l, 30% i 33%) i ROTR (SM) (5 l, 33%). Z kolei wariant makro w wiaderkach dostępny jest w ofercie Grupy Polmlek (5 l i 10 l, 30%) lub Wieluń (SDM) (10 l, 30%; 36%).

W grupie śmietanek w kartonikach o mniejszych gramaturach (200-330 g) – szczególną atencją kupujących cieszą się produkty z zakrętką. W tym segmencie obecni są m.in. Łowicz (OSM), Sudowia (SM) i ROTR (SM). Tę ostatnią firmę dodatkowo wyróżnia śmietanka 30% 1 l, w kartonie z zakrętką, pod marką Blanco.

Kartonom coraz bardziej ustępują pola śmietanki w kubeczkach i wydaje się, że systematycznie będą one odchodzić do przeszłości, jako nie tylko mniej wygodne w użytkowaniu, ale też niegwarantujące takiego stopnia bezpieczeństwa w transporcie. Wariant „kubkowy” przez wiele lat jednak dominował na rynku, toteż wciąż można go znaleźć u szerokiego grona firm – proponują je m.in. Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Piątnica (OSM), Mlecz (ZPM), Garwolin (OSM), Jana (ŚSM), Zott Polska, Września (SM), Demi (SM) i FigAnd. Trudno jednak znaleźć na rynku śmietankę w wersji tortowej w takim opakowaniu – propozycje kończą się na 30% i rzadko wychodzą poza gramaturę 200 g – wyjątek stanowią śmietanki  firm Garwolin (OSM) (250 ml) i Piątnica (OSM) (400 ml). W kategoriach absolutnych unikatów można natomiast rozpatrywać ofertę śmietanek w butelce PET – taki produkt wprowadziła jakiś czas temu mleczarnia Piaski (OSM) (30%, 250 ml).

Osobny temat stanowią śmietanki adresowane bezpośrednio do smakoszy kawy – konfekcjonowane, jednoporcjowe, o zawartości 10%-12% tłuszczu, pakowane najczęściej po 10 sztuk, każda o zawartości 10 ml. W tym segmencie rynku działają Łowicz (OSM), Mlekpol (SM) (marka Łaciate), Temar (PPH) (Cessibon), Lactalis Polska (President), Zott Polska (Kaffesahne) i Bakoma, a trzy pierwsze wyróżniają się dodatkowo ofertą spoza przyjętych schematów: Łowicz (OSM) i Temar (PPH) proponują opakowania po 20 sztuk, zaś Mlekpol (SM) daje wybór między 10 a 12% tłuszczu.

Dodatkowo na rynku można spotkać śmietankę w postaci sprayu w opakowaniach 250 g, której zawartość tłuszczu waha się w granicach 17–20%. Często znajduje ona zastosowanie jako ukoronowanie deseru lodowego albo dodatek do mieszanki owoców lub kawy latte. Taki wariant oferują na polskim rynku Lactalis Polska (pod marką President) czy Bakoma, ale także firmy nie stricte nabiałowe – np. Temar (PPH) i Meggle.

Strona 2 z 3