Twarogi do wypieków: Ser(nik) zwycięzców

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2015 (73)

Marek Wojciechowski

Specjalista ds. Marketingu i Handlu w Czarnków (OSM)

Czas świąteczny to zawsze wzmożony okres sprzedażowy wszystkich rodzajów twarogów przeznaczonych do wypieków. Wolumen sprzedaży dla kategorii twarogów sernikowych wzrasta głównie w kanale nowoczesnym, zaś twarogi tradycyjne wzrastają w kanale tradycyjnym.

W przypadku twarogów sernikowych bezsprzecznie najważniejsza jest gotowość produktu do szybkiego przygotowania do wypieku, co nie wymaga dużego nakładu pracy oraz czasu, a także doświadczenia w przygotowywaniu wypieków. Pojawienie się twarogów i gotowych mas do wypieku spowodowało odejście części konsumentów od nabywania twarogów tradycyjnych, ze względu na szybkość i łatwość przygotowania produktu finalnego. Większość klientów twarogów tradycyjnych ma wybór pomiędzy kostkami stałowagowymi 200-250 g, a twarogami pakowanymi w wiaderka 0,5-1 kg.

W przypadku naszych twarogów liczą się naturalność, tradycyjność i najwyższa jakość produktu, z którego klient przygotowuje produkt finalny z reguły dla całej rodziny.



Analiza rynku serów twarogowych

Kiedyś twarogi do pieczenia pojawiały się okazjonalnie w okolicach Wielkanocy i Bożego Narodzenia. Dzisiaj są w stałej ofercie handlowej. Szacuje się, że twarogi mielone mogą stanowić około 10% rynku serów białych. Sery te wpisują się w trend do oferowania klientom półproduktów w postaci tzw. żywności wygodnej, która cechuje się kontrolowaną, powtarzalną jakością, daje możliwość szybkiego zastosowania oraz wyeliminowania uciążliwego procesu przygotowania.

Produkty te są obrandowane i stanowią kontynuację istniejących linii produktowych. Budują markę producentów, którzy prześcigają się w powtarzalności, jakości oraz spójnym designie opakowań. Na większości opakowań znajdują się także przepisy ułatwiające wykonanie dzieła. Złej jakości ser i niesmaczny sernik wpływają, bowiem na negatywną ocenę wystawianą producentowi, jako całemu podmiotowi.

Każdy szanujący się producent twarogu w swojej ofercie posiada produkty kulinarne detaliczne i jako uzupełnienie produkty skierowane do kanału HoReCa. Opakowania to głównie kubełki z rączką, od 1 kg. Z roku na rok rośnie nie tylko jakość produktu końcowego, ale i atrakcyjność wizualna opakowań.

Kluczowi dostawcy:

Lactalis Polska
Włoszczowa (OSM)

Producenci serów do pieczenia

Na rynku polskim mamy kilku liczących się producentów serów twarogowych mielonych. W układzie alfabetycznym wskazać należy m.in. Bieluch (SM), Czarnków (OSM), Garwolin (OSM), Jana (ŚSM), Krasnystaw (OSM), Lactalis Polska, Łowicz (OSM), Grupa Mlekovita, Piątnica (OSM), Grupa Polmlek, Radomsko (OSM), ROTR (SM), Wieluń (SDM) oraz Włoszczowa (OSM).

Ciekawy produkt

Mascarpone firmy Mlekoma Dairy to produkt od niedawna obecny na rynku na którym nie ma wiele produktów do wyboru. Mascarpone tej  firmy dostępne jest w wersji 250 g i 2 kg dla HoReCa. Duże logo firmy na tle włoskiego krajobrazu dobrze komponuje się z pochodzeniem i przeznaczeniem sera mascarpone.

Producent: Mlekoma Dairy.


Strona 3 z 5