Sery w wiórkach: Smak zaklęty w wiórkach

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Cudze chwalicie? Swego nie znacie

Liczącym się polskim producentem serów w wiórkach jest Grupa Mlekovita, która kilka lat temu zainwestowała w specjalistyczną linię produkcyjną, służącą m.in. do konfekcjonowania sera w wiórki różnej wielkości, w tym część pakującą produkt w torebki o gramaturach odpowiednich zarówno dla detalistów, jak i klientów z sektora HoReCa. Dziś spółdzielnia z Wysokiego Mazowieckiego proponuje sery wiórkowane 1,5 mm, 2,4 mm, kostka grys 4x4 mm.

Mozzarella wiórki i grys marki Mlekovita dostępne są w transparentnych woreczkach 1 kg. Gouda i Gouda wędzona wiórki dostęne są w wersji 1,5 mm (1 kg). Gouda może być dostępna w wersji 2,4 mm w opakowaniu 2 kg na indywidualne zamówienie. Gouda wędzona dostępna jest w wersji 1 kg, a Ementaler na indywidualne zamówienie w wersji 2,4 mm i 2 kg opakowaniu. Oprócz wspomnianego produktu 3 Sery Mix (rubryka Ciekawy Produkt), detaliści i hurtownicy mogą zamówić produkt Ser do pizzy (będący połączeniem sera mozzarella w ilości 50% i sera typu holenderskiego w ilości 50%). Na uwagę producentów pizzy zasługuje również Pizza Primo (ser mix Exklusivo), będący połączeniem sera mozzarella w proporcji 70% i sera Cheddar 30%. Jest także wśród propozycji Grupy Mlekovita produkt seropodobny – wiórki Javor sprzedawane w 1 kg opakowaniu.

Do innych spółdzielni, które zdecydowały się na wejście na rynek z serami w formie rozdrobnionej należą także Skierniewice (OSM) i Łowicz (OSM). W portfolio pierwszej z nich znaleźć można ser mozzarella oraz produkty seropodobne do pizzy oferowane w wiórkach oraz granulkach, w 2 kg opakowaniach. Z kolei Zakład Mleczarski Mlek-Bog (ZM) proponuje wiórki serowe Bogoni w 2,5 kg opakowaniu, zaś spółka Ceko – seropodobny  produkt pod nazwą Pierwszy do pizzy w opakowaniu 2 kg, który powstaje z mleka krowiego według technologii wytwarzania sera typu mozzarella. Interesującą ofertą może też pochwalić się spółka TMT z Łomży, która w postaci wiórkowanej proponuje sery Gouda, Edamski, Podlaski, Cheddaria, Mozzarella i Spaghettino w wiórkach, w opakowaniach 40-150 g, oraz ser Pizzamix tarty 150 g i Mix seropodobny w opakowaniach 100-500 g. Propozycją dla gastronomii są z kolei wiórki serowe do pizzy i zapiekanek (w tym wiórki mozzarella) w opakowaniach 1-2,5 kg.

Sektor HoReCa to głównie sery no name, gdzie producent nie jest ważny. Tu liczy się cena, a nie jakość. Niestety.

Polscy producenci dzielnie dotrzymują kroku zagranicznym producentom i importerom i mają do zaoferowania coraz bogatszy wachlarz serów w wydaniu rozdrobnionym. Początek roku stał pod znakiem rozwijania asortymentu wiórkowanych serów i produktów seropodobnych przez Grupę Polmlek. W lutym w ofercie pojawiły się wiórki do zapiekania w 3 kg opakowaniach z linii Polmlek HoReCa Line. Jest to produkt seropodobny o zawartości tłuszczu w granicach 25–29%, polecany zwłaszcza jako dodatek do zapiekanek, pizzy i wszelkich dań na gorąco. Nieco wcześniej, bo w styczniu, wprowadzony został produkt pod marką Warmia Mozzarella w wiórkach w 150 g opakowaniu typu flow-pack. Produkt jest otrzymywany przez rozdrobnienie bloku sera niedojrzewającego typu mozzarella. W tym samym miesiącu w linii Polmlek HoReCa Line pojawił się produkt seropodobny, podpuszczkowy, niedojrzewający pod nazwą Massarella, oferowany w 2 kg opakowaniach w dwóch formach: wiórki i granulat. Jak podkreśla producent, produkcja Massarelli odbywa się bez dodatku barwnika, stąd jego jasna barwa. W ofercie Grupy Polmlek są ponadto m.in. Pizza Mix wiórki 2 kg i dwa rodzaje mieszanek w granulatach – Mieszanka Napolitańska i Mieszanka Serowa Primo Pizza.

Z kolei firma Lactalis proponuje dwie marki serów – Galbani i Président – w różnych formach. Pod pierwszą z nich oferowane są wiórki Galbani Mozzarella w opakowaniach 200 g lub 2 kg oraz oferowana w 40 g saszetkach Galbani Grangusto – mieszanka bardzo twardych serów typu włoskiego, świeżo startych, o charakterystycznym ostrym smaku, w skład której wchodzą twarde sery włoskie Grana Padano i Parmigiano Reggiano. Pod marką Président producent również oferuje wiórki sera mozzarella w 200 g saszetkach i 2 kg opakowaniu, a ponadto Corregio Président w proszku – ser niezastąpiony w kuchni włoskiej, podkreślający charakter potrawy i chętnie stosowany do zagęszczania sosów, zup oraz do zapiekanek.


Bardzo ciekawą i zdecydowanie nietypową dla tego segmentu produktów propozycję wprowadziła na rynek Arla Foods, która zaproponowała innowację w kategorii serów tartych: ser Apetina w kształcie puzzli, przygotowany z myślą o dzieciach. Pierwszy w tej kategorii produkt dla milusińskich, oferowany o gramaturze 175 g, cechuje nie tylko łagodny smak i doskonała topliwość, ale także wysoka zawartość wapnia – 100 g produktu zapewnia dziecku ponad 80 proc. dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Produkt polecany jest zarówno do zapiekania, jak i jako przekąska do spożywania na zimno. Producent oferuje ponadto sery w wiórkach: Mozzarella w opakowaniu 200 g oraz Mozzarella z pomidorami i bazylią (w opakowaniu 175 g), także pod marką Apetina.

Nie ma praktycznie na rynku konkurencji Lazur (SM), firma która proponuje sery pleśniowe Lazur w wiórkach: Błękitny, Złocisty, a ponadto Skalmierzycki i Cherubin – wszystkie w 1 kg i 2 kg opakowaniach, które doskonale podkreślają smak sosów i zup, a ponadto są idealnym dodatkiem do makaronów, mięs i ryb, o zapiekankach lub pizzy nie zapominając.

Segment serów do zapiekania należy do perspektywicznych kategorii, a utrzymanie zainteresowania serami w formie sproszkowanej lub wiórkowanej jest raczej pewniakiem, można więc zapewne spodziewać się kolejnych ciekawych propozycji ze strony rynku w niedalekiej przyszłości. Świadczą  o tym rozszerzanie portfolio przez kolejnych producentów oraz innowacje, które wprowadzają – coraz więcej serów w proszku i wiórkach może np. pochwalić się nowoczesnymi, funkcjonalnymi opakowaniami, jak opakowanie typu „otwórz-zamknij”, w jakim oferowany jest ser Gouda łomżyńskiej spółki TMT, czy opakowania typu „zip-lock”, w jakich sprzedawane są produkty Arla Foods.

Strona 3 z 3