Miksy tłuszczowe do smarowania: Złoty środek

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Julia Wilk

Kupiec

Miks do smarowania to dla niektórych konsumentów rozsądny wybór pomiędzy maślanym smakiem, a właściwościami zdrowotnymi. Jedną z zalet miksów jest niewątpliwie ich konsystencja. Na pewno  firmy produkujące miksy powołują się też na właściwości zdrowotne tych produktów.

Zainteresowanie produktami tej kategorii jest ogromne. Miksy do smarowania to dobra alternatywa dla niezdecydowanych klientów, którzy mają świadomość wad masła i margaryny. Dodatkowym atutem produktów tej kategorii jest ich cena półkowa. Dzięki zastosowaniu oleju palmowego zamiast tłuszczu mlecznego wyprodukowanie takiego produktu jest bardziej ekonomiczne, co przekłada się na cenę dla konsumenta.

Jeśli chodzi o marki, które notują najwyższą sprzedaż, to nr 1 w segmencie premium jest marka Masmix, obecna od 20 lat na rynku. 79% konsumentów deklaruje znajomość Masmixu, który łączy najlepsze cechy masła i margaryny, a dostępny jest w zróżnicowanych wariantach smakowych: z masłem, śmietanką, mlekiem pełnym i lekko solony.

Należy zwrócić uwagę również na markę Smakowita Zakładów Tłuszczowych Kruszwica, która jest najważniejszą marką w kategorii margaryn i miksów. Zajmuje ona drugie miejsce na rynku i jest jedną z najbardziej innowacyjnych i najbardziej dynamicznie rozwijających się marek.

Kolejny gracz wart uwagi to Pyszny Duet produkowany przez Raisio Polska. Na pewno warto też zwrócić uwagę na rosnący rynek produktów tłuszczowych z kwasami Omega. Funkcjonalne miksy do smarowania coraz bardziej zdobywają zaufanie klientów. Co prawda reprezentują wyższy segment cenowy aniżeli miksy do smarowania nie- zawierające kwasów Omega, jednakże coraz większa świadomość konsumenta stymuluje sprzedaż.

W kategorii miksów sprawdzają się akcje promocyjne, ponieważ wspierają i bardzo stymulują sprzedaż. Zauważamy wyraźne wzrosty sprzedaży produktów biorących udział w akcjach promocyjnych typu: gazetka, katalog tematyczny itp. Producenci wspierają nas poprzez  organizowanie degustacji produktów, dostarczanie odpowiednich oznaczeń oraz niejednokrotne wsparcie ich doświadczeniami w temacie plano- gramów i ułożenia produktów na półce.

Coś więcej niż smarowanie

Mimo że miksy są najmłodszym uczestnikiem rynku tłuszczów do smarowania, ostatnie lata wyraźnie ukształtowały podział rynku na podkategorie produktów premium lub średniej półki. Do tej pierwszej grupy w ubiegłym roku wkroczyła Kruszwica (ZT) z marką Finuu. Nazwa nie została dobrana przypadkowo – chodziło o nawiązanie do skojarzeń ze Skandynawią, z której wywodzi się pomysł stworzenia miksów tłuszczowych. Posunięcie producenta z Kruszwicy było tym bardziej celne, że Polacy są amatorami masła fińskiego, a Finuu jest miksem fińskiego masła i naturalnych olejów roślinnych, bogatych w kwasy Omega 3. Na wyróżnienie zasługuje nie tylko czytelna i fantazyjna kampania reklamowo-informacyjna, która towarzyszyła odsłonie marki, ale też powstała na potrzeby nowego brandu strona internetowa – www.finuu.pl – oraz opakowanie, które dzięki jasnemu przekazowi i czytelnej grafice – co nie jest jeszcze, niestety, standardem w tej kategorii – wyraźnie komunikuje najważniejsze cechy produktu.

Wśród innych pozycjonowanych na polskim rynku w segmencie premium marek miksów znajdują się m.in. Lurpak Premium Miks (Arla Foods), Kerrygold Extra (Temar PPH) oraz Rama z masłem (Unilever Polska) w dwóch wersjach: Rama z masłem i Rama z masłem z solą morską. Te dwie ostatnie wersje miksów zawitały na rynek niespełna rok temu, natomiast pozostali wymienieni reprezentanci segmentu premium mają ugruntowaną pozycję już od lat. 64% tłuszczu znajdziemy w produktach Lurpak, które pozwalają na wybór spośród trzech rodzajów miksów premium – klasyczny, lekko solony oraz najpóźniej wprowadzony – z oliwą z oliwek, reklamowany jako jedyny miks na rynku, łączący w sobie dużą zawartość masła z wysoką, 15% zawartością oliwy z oliwek.

Kilku wcieleń doczekał się również Masmix. Kruszwica (ZT), obok wersji klasycznej, w pudełku 225 g i 400 g, proponuje także Masmix lekko solony lub pełnomleczny (w opakowaniach 380 g) oraz extra śmietankowy – w opcji 225 g lub 380 g. Masmix nie jest jednak jedyną propozycją firmy z Kujaw – inną jest Pyszny Duet, w tym z masłem – w pudełkach 225 g i 500 g oraz kremowy – oferowany o gramaturze 500 g. Wszystkie warianty wyróżniają się na półce stylowym opakowaniem, nawiązującym klimatem do porcelanowej zastawy.

Strona 2 z 3