Serki wiejskie: Popyt na dobrą markę

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Twarde fakty

Serek wiejski jest jednym z ulubionych produktów serwowanych przez dietetyków podczas programów odchudzających oraz dla osób pragnących utrzymać wskazaną wagę. Uważany jest za niskokaloryczny, wysokobiałkowy produkt korzystny dla naszego zdrowia. Ponieważ produkt ten jest bogaty w kazeinę oraz jest niskotłuszczowy szczególnie polecany jest osobom, które budują masę, biegają oraz uprawiają sporty wysiłkowe. Wskazany jest też w dietach kobiet w ciąży, dzieci oraz osób starszych.

Jak to się często zdarza serek wiejski stał się nie tylko obiektem zainteresowania konsumentów, ale także konkurencji. Obecnie produkt ten jest wytwarzany przez kilka mleczarni i zawzięcie walczy o rynek powtarzalną, jakością, smakiem oraz pomysłem na wizerunek. Serki wiejskie są już na rynku 23 lata i w okresie tym kategoria rozwinęła się nie do poznania. O jakość walczą technologowie i obecnie jest ona zbliżona u wielu producentów. Odświeżeniu uległy także szaty graficzne produktów. Serek wiejski kojarzy się z naturalnością terenów podmiejskich. W wielu przypadkach motywem przewodnim jest wiejska chatka – dworek-folwark, ale u większości producentów przeszła ona wyczuwalny lifting.

Kolejnymi ważnymi krokami w rozwoju kategorii było wprowadzenie wersji light, wersji smakowych (m.in. ze szczypiorkiem, czosnkiem, oliwkami), opakowań ekonomicznych o gramaturze 300-500 g oraz opakowań dwukomorowych, w których można sobie dobrać ulubiony smak.


Liderem w tej kategorii jest Piątnica (OSM). W jej portfolio znajdziemy m.in. serek wiejski w opakowaniach 200 g i 500 g w wersjach: klasyczne oraz light, serek wiejski ze szczypiorkiem. W dwukomorowych pojemniczkach znajdziemy serek z ananasem, truskawkami, miodem i brzoskwiniami oraz nowość – serek wiejski z jagodami oraz malinami i żurawiną. W ofercie firmy Piątnica (OSM) znajdziemy też 150 g twarożki domowe clasic, z ogórkiem i koperkiem oraz z hiszpańską oliwką.

Grupa Mlekovita w nawiązujących szatą graficzną do polskości i szlacheckości opakowaniach serka wiejskiego postawiła na serki klasyczne o 5% zawartości tłuszczu (wersja 200 g i 500 g), serki 3% light (150 g), ze szczypiorkiem (150 g) oraz w wersji słodkiej serek z brzoskwiniami i marakują oraz serek z truskawkami (150 g).

W ofercie mleczarni Krasnystaw (OSM) znajdziemy m.in. serek wiejski (200 g) oraz serek wiejski lekki (150 g). W ofercie Koło (OSM) wybierać możemy pomiędzy serkiem wiejskim (6% tłuszczu) w opakowaniu 200 g, a serkiem w opakowaniu 500 g. W ofercie firmy znajduje się także serek wiejski light (3%) 150 g oraz serek wiejski ze szczypiorkiem (3% tł.) w opakowaniu 200 g. Miłośnikom słodkich smaków firma oferuje serek wiejski z truskawkami oraz z ananasem w 150 g, w dwukomorowych pojemniczkach.

W ofercie Mlekpol (SM) znajdziemy m.in. serek wiejski łaciaty naturalny (200 g), lekki (150 g), z truskawkami oraz morelą (150 g). Mlekpol (SM) w swojej ofercie posiada też serek grani (twarożek bydgoski naturalny i ze szczypiorkiem 180 g) pod marką Osowa oraz serki marki Rolmlecz – Radomski Delikatny serek wiejski i serek wiejski w 200 g opakowaniach.

Czarnków (OSM) proponuje m.in. serek wiejski 180 g oraz Twarożek Domowy Gzik 150 g. Radomsko (OSM) serek wiejski marki Hej! w opakowaniu 200 g oraz w opakowaniu rodzinnym ekonomicznym 400 g.

Grupa Polmlek pod marką Starco posiada w ofercie twarożki w opakowaniach rodzinnych 300 g, w wersjach z ananasem, waniliowy z rodzynkami oraz ze szczypiorkiem, orzechami, naturalnym oraz z czosnkiem i cebulą. Serek wiejski w wersji klasycznej w opakowaniu 200 g produkuje Włoszczowa (OSM).

Strona 2 z 3