Analogi: W trybie analogowym

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Portfolio Lactimy w zakresie kostek topionych jest o tyle interesujące, że składa się na nie aż 13 odmian, w tym różne warianty smakowe – m.in.: z papryką, cebulą, szynką lub pieczarkami oraz pod tak intrygującymi nazwami, jak Pikantny, Wiking, Żeglarski czy Turystyczny. Jak deklaruje producent, jakość i trwałość gwarantują nie tylko starannie dobrane surowce, ale też zastosowany proces pasteryzacji i pakowanie „na gorąco”. Zaletą są też z pewnością czytelne, owalne etykiety.

Jak na producenta specjalizującego się w serach topionych przystało, Lactima ma oczywiście znacznie bogatszy asortyment analogów. Są wśród nich krążki topione 140 g w wersji Hollander i Alpen (po osiem porcji) oraz Bistro Hollander XXL 280 g (16 porcji). Zgodnie z nazwą ten drugi wariant jest przygotowany szczególnie z myślą o gastronomii i hotelach, ale oczywiście znajduje także odbiorców w tradycyjnych gospodarstwach domowych.

Inna propozycja Lactimy to serdelek topiony (100 g) oferowany w pięciu smakach: naturalny, z szynką, z papryką, ze szczypiorkiem oraz z pieczarkami, otrzymany w wyniku tradycyjnego topienia serów dojrzewających i twarogowych, mlecznych i roślinnych tłuszczów oraz mleka i dodatków smakowych. Producent deklaruje nie tylko trwałość wyrobu, ale też wysokie walory odżywcze i smakowe dzięki doborowi odpowiednich składników, przede wszystkim wapnia mleka i białka, a także skutecznej pasteryzacji.

Ogromny wybór znajdziemy też w portfolio firmy Sertop. Produkty oferowane w formie topionych kostek 100 g są dostępne w wersjach Wiosenny, Grzybowy, Pikantny, Swojski, Mazurski i Edam, zaś forma krążków 140 g pozwala na wybór między Mazurskim, Edamem a połączeniem Edamu z Wiosennym lub Mazurskiego ze Swojskim. Dodatkowo dostępny jest również mix, w którym znajdziemy warianty Mazurski, Wiosenny, Grzybowy i Pikantny.

Większość seropodobnych produktów to jednak wyroby dojrzewające, twarde. Do nich zaliczają się także produkty z mleczarni Włoszczowa (OSM): Świętokrzyski i Świętokrzyski Wędzony w 3 kg blokach, a ponadto Świętokrzyski z dziurami w bloku 4 kg, dalej produkt z mleczarni Sudowia (SM) – Żółty Kanapkowy i Żółty z Dziurami w blokach i plastrach – oraz wyroby z Grupy Polmlek – Grande Pizza Plus Warmia i Perła Warmii w blokach. Ta ostatnia firma na początku roku wprowadziła do oferty nowy produkt sero- podobny, podpuszczkowy, niedojrzewający – Massarella Polmlek HoReCa Line jest dostępny aż w trzech formach: blok, wiórki i granulat.

Rozmach działania producentów serów „w trybie analogowym” znajduje odzwierciedlenie nawet w ofercie firm utożsamianych zazwyczaj z importowanymi produktami ze średniej oraz wyższej półki. Przykładem są dwie propozycje firmy Temar (PPH). Pierwsza z nich to wyrób pochodzenia francuskiego, w 200 g lub 500 g kostce, produkowany z mleka krowiego pasteryzowanego – Delaktis o zawartości 55% tłuszczu, polecany jako dodatek do sałatek. Drugi – Danish White z 60% zawartością tłuszczu – jest duńskim produktem typu feta, o kremowej konsystencji i lekko słonym smaku, oferowanym w dwóch gramaturach: 4 kg lub 16 kg.

Produkty typu feta, podobnie jak te nawiązujące do mozzarrelli, to „rodzynki” w gronie produktów analogowych, które pojawiają się na rynku zdecydowanie rzadziej niż produkty alternatywne dla serów żółtych i topionych. Produkt zbliżony do mozzarrelli pod nazwą „Pierwszy do pizzy” oferuje w formie bloku oraz wiórków także firma Ceko.

Do absolutnych wyjątków na rynku należą produkty analogowe twarogów. Wyjątkiem potwierdzających regułę jest kremowa pasta kanapkowa Koluś, którą Koło (OSM) produkuje w wersji naturalnej i ze szczypiorkiem.

Świat poza serami

Grono innych obecnych na rynku produktów analogowych wypada zdecydowanie blado na tle serowej konkurencji. Kilku reprezentantów znajdziemy na rynku produktów płynnych, śmietanopodobnych. Do najbardziej znanych należy Milla Cukiernicza 26% i Milla do zup i sosów 10% wytwarzana przez firmę Sudowia (SM). Ten ostatni producent oferuje ponadto miksy roślinno-zwierzęce – Deserowa 18%, Kremówka Kulinarna 26% i Kremówka Extra 33%. Z kolei propozycja firmy Jagr to Kremowa śmietankowa o trzech gramaturach 200 g, 375 g lub 400 g i dwóch opcjach zawartości tłuszczu do wyboru – 12% lub 18%. Jagr oferuje też Extra Gęstą 12% lub 18% 330 g, która jest zachwalana ze względu na zastosowanie tradycyjnej termostatowej metody fermentacji (w opakowaniu) i zachowywanie w związku z tym zwartości. Z myślą o gastronomii oraz branży lodziarskiej i cukierniczej wprowadzone zostały na rynek produkty Cremino Farmer, w tym o smaku śmietankowym i waniliowym – gotowe do aplikacji w deserach. Są one alternatywą dla śmietan wysokotłuszczowych, a do największych ich zalet należy m.in. stabilność piany oraz zwiększanie objętości w trakcie ubijania, według deklaracji producenta nawet do 300%.

Działalność w tym segmencie rozpoczęła także Grupa Polmlek, która w połowie kwietnia wprowadziła produkt Świetna Gospodyni – mix do zup i sosów 18% oferowany o gramaturze 180 g i 330 g.

Strona 2 z 3