Media Tour Holandia

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2015 (20)

W trakcie pobytu mieliśmy przyjemność gościć na tradycyjnej, rodzinnej farmie z zakładem produkcyjnym Willig Kaas, która specjalizuje się w produkcji serów typu gouda z mleka koziego i owczego. Firma produkuje sery z dodatkami smakowymi tj. zielone i czerwone pesto, wasabi, trufle czy zioła. Mimo że farma ze względu na profil produkcji zaliczana jest do firm niszowych, to eksportuje swoje produkty do 25 krajów, posiada 20 własnych sklepów pod marką „Cheese and more” w Holandii, w tym 12 w Amsterdamie oraz sklep internetowy. Firma produkuje pod markami Henri Willig, Polderkaas, Holland Kaas.

Przykładem małej farmy jest odwiedzona przez nas farma owcza Groot Kabel, która hoduje w sposób ekologiczny 150 owiec. Jest to jedna z 40 farm owczych w Holandii i jedna z dwóch hodujących owce w sposób organiczny. Na farmie produkowane są sery owcze, które sprzedawane są w okolicznych sklepach. Wielkość produkcji mleka owczego w Holandii to 0,2% produkcji mleka krowiego. Gospodarstwo produkuje sery owcze pod marką Schapenkaas.

W spółdzielczości siła

Podczas pobytu w Holandii byliśmy też gośćmi jednej z największych spółdzielni mleczarskich w Holandii CONO Kaasmakers powstałej w 1901 roku. Firma uzyskała status Unesco World Heritage. Firma zasługuje na uwagę ze względu na długoletni i unikatowy charakter współpracy z ponad 475 farmerami, ciągły rozwój zaplecza maszynowego, edukację kadr oraz badania i rozwój na wszystkich szczeblach łańcucha produkcyjnego. W tym roku ukończono nową inwestycję – nowy biurowiec i zakład produkcyjny. Przez najbliższe 2 lata w nowo otwartym zakładzie będą przeprowadzane próby technologiczne w celu uzyskania jakości identycznej z obecną. Nowa inwestycja ma zwiększyć wydajność do 40 tys. ton sera rocznie. Sztandarową marką jest Beemster. Firma produkuje 26 tys. ton sera typu gouda. Eksportuje do wielu krajów na całym świecie m.in. USA, Belgii, Japonii, Niemiec, Kanady, Francji.

Wiedza i edukacja nasza siłą!

Ciekawostką rynku holenderskiego jest równoczesne prowadzenie przez farmerów różnego typu działalności. Oprócz klasycznej hodowli bydła, kóz lub owiec równolegle prowadzona jest działalność produkcyjna serów i jogurtów farmerskich, które mają swoją markę i z powodzeniem sprzedawane są w dobrze prosperujących sklepach przygospodarskich prowadzonych przez właścicieli farm (Henri Willig, Groot Kabel, Nylander, de Deelen) oraz co ciekawe – w sieciach handlowych lub własnych sklepach patronackich.

Programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży

W swoich gospodarstwach farmerzy bardzo często prowadzą działalność edukacyjną oraz turystyczną polegająca na organizowaniu m.in. lekcji na farmie pt. Skąd sie bierze mleko i produkty? Ideą spotkań z dziećmi i młodzieżą jest przekazywanie wiedzy na temat mleczarstwa, hodowli zwierząt oraz produkcji mleka, serów czy jogurtów. Spotkaniom towarzyszą degustacje oraz możliwość zakupu produktów. W przydomowych sklepach sprzedawane są produkty z gospodarstwa oraz markowe gadżety i drobny sprzęt domowy.

Zrównoważony rozwój

Holandia jest krajem, który na skutek nacisków społeczeństwa specjalizuje się w tzw. zrównoważonym rozwoju oraz zapewnieniu dobrostanu zwierząt, środowiska oraz ludzi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym wielu farmerów przekształca swoje gospodarstwa w firmy produkujące żywność ekologiczna, organiczną lub energetycznie neutralną i niezależną. Jedną z nich jest gospodarstwo Nylander w De Ursuladijk. Farma istnieje od 1990 roku i specjalizuje się w produkcji serów typu gouda pod marką Nylander, z mleka krów rasy Jersey. Na farmie wykorzystywane są tradycyjne metody produkcji mleka oraz serów farmerskich.

Całkowicie niezależną produkcyjnie jest także farma Vadenmax, która swoją działalność opiera wyłącznie na własnych naturalnych odnawialnych zasobach. W gospodarstwie hodowane jest 85 krów, a pastwiska nawożone są wyłącznie nawozami naturalnymi. Krowy żywione są paszą wyłącznie z własnych zasobów. Gospodarstwo wytwarza na cele komercyjne własne wyroby m.in. produkty świeże (m.in. serek kwark, jogurt) pod marką Wadden Max.

Programy wspierające profilaktykę życia i żywienia

Holandia to kraj o szerokim zainteresowaniu w rozwój i dobrostan społeczeństwa. Ideologia działania Holendrów polega głównie na edukacji oraz zwiększania świadomości obywateli w kontekście dbania o zdrowie, a także wczesną profilaktykę obejmującą m.in. tematykę racjonalnego żywienia.

Przykładem takiej działalności jest program badawczy prowadzony przez Uniwersytet Medyczny w Groningen (UMCG), który obejmuje badania stylu życia i nawyków żywieniowych blisko 165 tys. obywateli. Uniwersytet jest głęboko zaangażowany w badania wpływu produktów mleczarskich na zdrowie. Placówka prowadzi także liczne szkolenia i warsztaty zarówno dla farmerów, producentów produktów żywnościowych jak i konsumentów.

Farmerzy w Holandii to bardzo dobrze wykształceni rolnicy najczęściej z wyższym wykształceniem i wiedzą z zakresu zarządzania. Ideą rozwoju mleczarstwa holenderskiego jest bliska współpraca z uniwersytetami specjalizującymi się w badaniach nad hodowlą zwierząt oraz produkcją nabiału,  a także praktyczne przekazywanie wiedzy. Studenci praktycznie uczestniczą w życiu farmerskiej rodziny i uczą się jak produkować podstawowe produkty mleczarskie.

Strona 2 z 3