Desery mleczne: Słodkie chwile zapomnienia

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Andrzej Martynowicz

Kupiec w sieci Netto

Nie zauważamy spadku zainteresowania tą kategorią produktów. Wprowadzamy do asortymentu desery mleczne naszej marki własnej Paradiso, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem i uznaniem klientów. Desery mleczne są popularne bez względu na porę roku. Bardzo duże szanse powodzenia w tej kategorii mają produkty marki własnej. Nasza marka własna Paradiso cieszy się bardzo dużym uznaniem klientów, dynamicznie się rozwija, a sprzedaż produktów ma tendencję wzrostową.

Jeśli chodzi o innowacje, jakie pojawiają się w kategorii deserów mlecznych, popularne są wszelkiego rodzaju połączenia między kategoriami  – połączenie jogurt z musem owocowym lub serkiem, kaszki na mleku – smakowe, ryż na mleku, smakowe śmietanki do deserów, puddingi, kremy. Klienci są bardzo otwarci na innowacje w tej kategorii asortymentu.

Bardzo ważna przy wyborze w tej kategorii jest jakość, bo większość deserów mlecznych adresowana jest ściśle do dzieci. Poza tym liczą się: wygląd estetyczne, atrakcyjne opakowanie i wygoda użytkowania – wiele deserów mlecznych to doskonałe, zdrowe, szkolne przekąski.

Akcje promocyjne powodują nawet kilkukrotny wzrost sprzedaży produktów z tej kategorii. Z producentami mamy stałe kontrakty, więc sporadycznie uczestniczą w poszczególnych akcjach.

Nie tylko dla dzieci

Zapewne podświadome utożsamianie deserów mlecznych z czystą przyjemnością, powoduje, że rzadko sprzedają się warianty oznaczone jako light, co nie zmienia faktu, że od współczesnych deserów oczekuje się lekkości i w miarę niskiej zawartości tłuszczu.

Oferta deserów mlecznych jest bardzo szeroka i znaleźć w niej można zarówno propozycje dla dużych, jak i małych wielbicieli mlecznych słodkości, zarówno w zakresie smaków, jak i opakowań. Część firm, z myślą o wiernych amatorach ich przysmaków, proponuje wielopaki, adresowane m.in. do mniejszych dzieci, np. 4 lub 6 x 50-55 g.

W segmencie deserów mlecznych można zauważyć pewnego rodzaju rozwarstwienie. Część z nich charakteryzuje się większą sezonowością sprzedaży, inne – mniejszą. Pierwsza grupa to często wybierane przez dorosłych – zwłaszcza przez kobiety, bo to one zdecydowanie dominują wśród dorosłych amatorów deserów mlecznych – wszelkiego rodzaju puddingi, owsianki, créme brûlée, tiramisu, a także desery z ryżem czy kaszką, które najlepszą rotację notują w okresie jesienno-zimowym. Wiosna stojąca pod znakiem zrzucania zbędnych kilogramów oraz lato, kiedy dla wielu konsumentów desery mleczne są zbyt „ciężkie” i zastępują je lody, nie są ich sprzymierzeńcami. Drugą grupę tworzą desery produkowane typowo z myślą o dzieciach oraz wszelkiego rodzaju desery jogurtowe. Ta część kategorii może pochwalić się zbliżoną sprzedażą przez cały rok.

Wśród chętnie wybieranych smaków są czekolada, wanilia, karmel lub kawa. Dotyczy to różnych podkategorii deserów mlecznych, ale przede wszystkim puddingów. Z kolei w przypadku kaszki bądź ryżu bardzo chętnie widziane są także wszelkie wersje owocowe – w postaci wsadu owocowego lub syropu owocowego – przede wszystkim truskawka, ale także wiśnia lub banan.

W ofercie największych graczy na rynku można znaleźć zarówno propozycje dla milusińskich, jak i dla zdecydowanie starszych miłośników mlecznych łakoci. Do tej drugiej grupy z pewnością można zaliczyć proponowany przez firmę Zott Polska deser Tiramisu, w którym biszkopt został nasączony likierem Amaretto, całość zaś wieńczy czekolada w posypce. Tradycyjny włoski deser zaproponowany przez tę firmę był jednym z pierwszych produktów wprowadzanych w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie polskich konsumentów deserami mlecznymi typu premium, już wcześniej spopularyzowanymi w wielu krajach Europy Zachodniej. Wśród innych tego typu propozycji można znaleźć produkty oferowane przez firmę Temar (PPH), która dostarcza na polski rynek m.in. desery niemieckich marek Omira Milch, Mövenpick, a także bio puddingi waniliowe i czekoladowe Andechser, jak również desery firmy Euroser – Tiramisu i Profiteroles. W ofercie tej ostatniej firmy pojawiły się niedawno również batony twarogowe Magija w wersji waniliowej i czekoladowej. Interesującą propozycją na rynku jest również produkt z oferty firmy Meggle, stawiającej na asortyment convenience. Proponowany przez nią deser Panna Cotta w litrowym opakowaniu pozwala na szybkie i łatwe przygotowanie ulubionego włoskiego deseru w warunkach domowych – wymaga jedynie podgrzania, nałożenia do form i schłodzenia.

Strona 5 z 5