Logistyka: Działania z zakresu CSR

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Włodzimierz Papier

Dyrektor ds. Marketingu w JAS-FBG

JAS-FBG od początku swej działalności była wrażliwa na szeroko pojęte środowisko, w którym przyszło jej funkcjonować. W tym kontekście, samo wdrożenie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu nie stanowiło dla spółki wyzwania zmieniającego optykę współistnienia z interesariuszami. Jako firma etyczna, nigdy nie zalegaliśmy z płatnościami i na przestrzeni ostatnich sześciu lat prowadziliśmy zaledwie kilka postępowań w sądzie pracy, przy zatrudnieniu bliskim tysiąca pracowników. Napawa nas dumą to, że przeciętny staż pracy w JAS-FBG wzrósł do siedmiu lat. Flota JAS-FBG w całości składa się z ciężarówek spełniających normy emisji spalin EURO 5 i EURO 6. Jest w tym pozytywistyczny rys w rozumieniu pracy od podstaw. Od wielu też lat wspieramy najmłodszych sportowców, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Nie sponsorujemy sportu dla reklamy, istotny jest dla nas jego walor wychowawczy. Współdziałamy z wyższymi uczelniami i szkołami o profilu logistycznym, wspomagając proces dydaktyczny, zarówno rzeczowo, jak i merytorycznie. To niektóre tylko podstawy obecności JAS-FBG w życiu publicznym. Udzielamy także daleko idącego wsparcia wszelkim inicjatywom sprzyjającym integracji lokalnych społeczności.

Należy rozróżnić korzyści płynące z CSR dla spółki od korzyści dla środowiska. JAS-FBG postrzega pożytki z własnej aktywności w ramach CSR przede wszystkim w kontekście korzyści interesariuszy. Odczuwane przez nich korzyści implikują pożytek dla spółki. W takim rozumieniu są to wartości nie do przecenienia, tworzące symbiotyczny związek.


Działania Grupy Raben to przykład potężnej firmy, która dysponuje dużymi środkami. Podstawowe ograniczenia dla działań CSR w firmach to koszty i brak osób, które mogłyby się tym zająć. Pewnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest włączenie się na zasadzie partnerstwa w programy realizowane przez inne podmioty – media, fundacje, instytucje państwowe. Ciekawą propozycją jest też możliwość współpracy z uczelniami kształcącymi specjalistów dla branży. Pod hasłem podjęcia trudu wykształcenia nowej kadry specjalistów można realizować zamierzenia społecznej odpowiedzialności biznesu. Dodatkową korzyścią jest zdobycie doświadczenia przez studentów odbywających praktyki w firmach, nie oszukujmy się, ale jest to i „tania siła robocza” dla przedsiębiorców, a w perspektywie przyszłe kadry wykształcone ściśle zgodnie z polityką konkretnych firm. Nie ma w tym nic zdrożnego – programy stażowe, o ile dają realną szansę na zatrudnienie są świetnym rozwiązaniem prospołecznym, którym można się śmiało pochwalić tworząc wizerunek dobrego pracodawcy. Temat budowania wizerunku odpowiedzialnego społecznie pracodawcy ma szerszy wymiar. Należy pamiętać, że w relacji pracownik-pracodawca powinno opierać się przede wszystkim na przestrzeganiu praw pracowniczych. Pracodawca odpowiedzialny społecznie przestrzega bezpiecznych warunków pracy, ustalonych godzin pracy, zapewnia godziwe i terminowo wypłacane wynagrodzenie, unika zapisów w umowach, które godzą w interes pracownika. Wydaje się to oczywiste, a jednak rzadko się sprawdza. Inwestycja w potencjał pracowników poprzez działania CSR to także popularna w korporacjach działalność charytatywna i wolontariat pracowniczy. Firmy takie jak TNT, UPS, DHL były już kilkakrotnie silnie zaangażowane w pomoc ofiarom kataklizmów. Udostępniały swój potencjał logistyczny do niesienia pomocy np. ofiarom tsunami w Azji. DHL wraz z Polską Akcją Humanitarną przewoził leki do Sri Lanki, TNT współpracuje z agendą ONZ – World Food Programme, a UPS już w 1951 roku powołała Fundację UPS, która organizuje wolontariat, prowadzi walkę z głodem i analfabetyzmem.

Ewa Chwiłkowska

Koordynator CSR w firmie Fresh Logistics

Naszą wizją CSR jest wyznaczanie trendów w branży przynoszących dodatkowe korzyści otoczeniu poprzez zrównoważony rozwój. Strategia CSR we Fresh Logistics jest realizowana w ramach koncepcji win-win, co przyczynia się do optymalizacji procesów i kosztów, z korzyścią dla firmy oraz środowiska.

W naszej firmie pytamy odbiorców usług i osoby zatrudnione, za pośrednictwem badań satysfakcji klientów oraz pracowników, o preferowane formy zaangażowania społecznego. Na pierwszym miejscu wskazują oni niezmiennie troskę o środowisko naturalne oraz promowanie bezpieczeństwa na drodze.

Działania związane z obszarem pro-ekologicznym dotyczą floty samochodowej, sposobu funkcjonowania biur i magazynów, a także są związane z budowaniem świadomości ekologicznej wśród pracowników i interesariuszy.

W 2012 roku wprowadziliśmy domyślne drukowanie dwustronne, a rok później rozpoczęliśmy projekt „e-faktura wyższa kultura”, co w znacznym stopniu przyczyniło się do obniżenia zużycia papieru w skali całej firmy. Nieustannie od 2010 roku prowadzimy szkolenia z eco-drivingu, których celem jest nie tylko uświadomienie kierowców oraz pracowników o sposobach oszczędności paliwa oraz zmniejszenia emisji spalin, ale również zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.

Istotnym elementem działalności proekologicznej jest polityka firmy względem zatrudnianych przez siebie przewoźników – ukierunkowana na odmładzanie floty samochodowej, co wpływa na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji np. CO2.

Stosujemy rozwiązania inwestycyjne, które mają znaczny wpływ na ograniczanie zużycia zasobów naturalnych, np. automatyzację włączania światła i uruchamiania wody w pomieszczeniach kuchennych i toaletach, czy wymiana oświetlenia na bardziej energooszczędne typu LED. Co więcej, stosujemy naklejki, przypominające o ekologicznych zachowaniach. Ponadto, przeprowadzamy tzw. zielone audyty, mające na celu weryfikację proekologicznych zachowań naszych pracowników.

W trosce o kondycję zdrowotną co roku organizujemy Tydzień Zdrowia, podczas którego pracownicy mają możliwość skorzystania z porady dietetyków, masaży lub gimnastyki pod okiem profesjonalnych trenerów. W 2013 oraz 2014 roku została zorganizowana Rabeniada – biegi sztafetowe, której celem było promowanie aktywnego wypoczynku i zdrowego stylu życia wśród pracowników. Warto również nadmienić, iż w październiku przeprowadzony został konkurs dla operatorów wózków widłowych, obejmujący m.in. szkolenie z bezpiecznego poruszania się po magazynie oraz test bezpieczeństwa.

Mając na uwadze bezpieczeństwo transportowanych towarów oraz bezpieczeństwo na drodze, pod koniec 2014 roku planujemy wdrożyć procedurę badania stanu trzeźwości, która będzie miała zastosowanie dla kierowców oraz pracowników. W naszej firmie kierujemy się zasadami Kodeksu Etyki, zgodnie z którym zarówno nasi pracownicy jak i interesariusze zobowiązani są do etycznych zachowań, co z całą pewnością wpływa na pozytywny wizerunek firmy na rynku.

Jako firma społecznie odpowiedzialna, jesteśmy świadomi jak ważne są pozytywne relacje ze społecznością lokalną. Nasi pracownicy aktywnie uczestniczą w programie wolontariatu pracowniczego oraz różnorakich akcjach charytatywnych. Co więcej, chętnie dzielą się swoją wiedzą uczestnicząc w wykładach na uczelniach wyższych bądź też biorąc udział w programie „Shadowing”, dzięki któremu studenci mają możliwość zapoznania się z codziennymi obowiązkami kadry zarządzającej Fresh Logistics. Dzięki takim inicjatywom zyskujemy przewagę konkurencyjną oraz uzyskujemy informacje zwrotne na temat naszych działań i wizerunku jako pracodawcy.

Działania z zakresu CSR budują niematerialne dziedzictwo firmy, wzmacniając markę. W Fresh Logistics kierujemy się słowami noblisty Miltona Friedmana, który zauważa, iż przedsiębiorstwo tak długo może kontynuować swoją działalność, jak długo społeczeństwo uważa, że jest mu ona potrzebna. Dlatego nie zawsze działania CSR muszą przynosić wymierne zyski w postaci oszczędności, ale również wzmacniać przewagę konkurencyjną, wpływać na wzrost zaufania oraz zwiększać niematerialne dziedzictwo.

Strona 3 z 3