Miksy tłuszczowe: Miksy wciąż mało innowacyjne

Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)
Wciąż zwiększa się liczba coraz bardziej świadomych konsumentów, którzy zwracają uwagę na to, co spożywają. Według nich żywność ma służyć nie tylko zaspokojeniu głodu, ale ma pozwolić na zachowanie zdrowia, dobrego samopoczucia, młodego wyglądu. Coraz większa rzesza konsumentów wie, że ważny jest rodzaj spożywanego tłuszczu, zawartość w nim NNKT, w tym kwasy Omega 3. Uznanie zdobywają także produkty wzbogacone w składniki mineralno-witaminowe lub niskotłuszczowe.

Obok barwy niebagatelną rolę odgrywa grafika, która powinna przekazywać informacje o produkcie oraz wywoływać chęć do jego nabycia. Wskazuje się, że w przypadku sprzedaży samoobsługowej korzystniejsze jest stosowanie opakowań z grafiką bardziej rzucającą się w oczy, przeważać musi oddziaływanie wizualne. Jeśli zaś poprzez opakowanie producent sugeruje wysoką jakość produktu, oddziaływanie wizualne powinno ustępować emocjonalnemu. Grafika powinna uwypuklać najważniejsze cechy produktu. Grafikę opakowania powinno się „widzieć”, a nie „czytać”. Aby produkt cieszył się powodzeniem, m.in. dzięki właściwemu zaprojektowaniu opakowania, należy ustalić grupę docelową przyszłych konsumentów, zbadać co motywuje ich do zakupu i dopiero na tej podstawie budować poszczególne elementy opakowania.

Zawsze jednak trzeba mieć na uwadze, że jakość produktu jest najważniejsza. Na podstawie wcześniej przytaczanych badań Żbikowskiej i współpracowników dowiedziono, że przy wyborze tłuszczu do smarowania pieczywa w pierwszej kolejności konsumenci sprawdzali termin przydatności do spożycia (blisko 73% respondentów wskazało ten parametr). Istotna była też zawartość tłuszczu (39%) oraz zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych (26%). Mniejszą wagę przywiązywano natomiast do zawartości konserwantów, izomerów trans kwasów nasyconych oraz zawartości witamin i NNKT.

Aleksandra Dowgird

Analityk Kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK

Analizowana podkategoria miksów tłuszczowych obejmuje mieszanki margaryny z masłem lub mieszanki masła z olejami roślinnymi i wchodzi w skład ogólnej kategorii tłuszczów żółtych, która uwzględnia ponadto podkategorię masła i margaryny. Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku, miksy tłuszczowe były mniej popularne niż pozostałe podkategorie. 73 proc. polskich gospodarstw domowych przynajmniej raz zakupiło produkty z podkategorii miksów tłuszczowych, podczas gdy wartość tego wskaźnika dla podkategorii margaryny wyniósł ponad 90 proc. Ponadto, w ciągu 12 miesięcy pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu miksów tłuszczowych średnio 12 razy, a margaryny – 22 razy.

Analizując poszczególne segmenty podkategorii miksów tłuszczowych, okazuje się, że masło z margaryną oraz masło z olejem onotowały podobną penetrację (były kupowane przez podobny odsetek gospodarstw domowych). Segment miksów masła z margaryną dominował jednak w podkategorii miksów tłuszczowych (z 70% udziałem w ujęciu ilościowym) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, aczkolwiek nie uzyskał przewagi w ujęciu wartościowym ze względu na dwukrotnie niższą cenę niż segment miksów masła z olejem”.

Najbardziej popularne marki, które w analizowanym okresie uzyskały w sumie ponad 60% udziału w zakupach całego rynku miksów tłuszczowych, to: Smakowita (producent Kruszwica ZT), Pyszny Duet (Raisio Polska), marka własna Wyborna Extra (sieć Biedronka), Extra Pasłęcki (Bongrain) oraz Śniadaniowa (Bielmar).

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, podkategoria miksów tłuszczowych kupowana była głównie w sklepach handlu nowoczesnego, czyli w hiper- i supermarketach oraz dyskontach (60% udziału w zakupach całej podkategorii). Wynik ten jest wyraźnie wyższy niż wynosi średnia dla wszystkich monitorowanych w Panelu Gospodarstw Domowych GfK kategorii produktów szybkozbywalnych. Warto dodać, że w sklepach tych sprzedawane są produkty relatywnie tańsze”.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Ciekawy produkt

Jest na rynku od roku, ale reprezentuje półkę margaryn premium. To Śniadaniowa Premium, produkt wysokiej jakości, o 7% zawartości masła. Produkt przeznaczony jest dla konsumentów tłuszczów o wyższych wymaganiach, ceniących wysoką jakość w grupie margaryn. Produkt wyróżnia się na półce sklepowej eleganckim, złotym opakowaniem i kolorową grafiką na wieczku i bokach.

Producent: Bielmar (ZT).


Strona 3 z 3