Miksy tłuszczowe: Miksy wciąż mało innowacyjne
Obok barwy niebagatelną rolę odgrywa grafika, która powinna przekazywać informacje o produkcie oraz wywoływać chęć do jego nabycia. Wskazuje się, że w przypadku sprzedaży samoobsługowej korzystniejsze jest stosowanie opakowań z grafiką bardziej rzucającą się w oczy, przeważać musi oddziaływanie wizualne. Jeśli zaś poprzez opakowanie producent sugeruje wysoką jakość produktu, oddziaływanie wizualne powinno ustępować emocjonalnemu. Grafika powinna uwypuklać najważniejsze cechy produktu. Grafikę opakowania powinno się „widzieć”, a nie „czytać”. Aby produkt cieszył się powodzeniem, m.in. dzięki właściwemu zaprojektowaniu opakowania, należy ustalić grupę docelową przyszłych konsumentów, zbadać co motywuje ich do zakupu i dopiero na tej podstawie budować poszczególne elementy opakowania.
Zawsze jednak trzeba mieć na uwadze, że jakość produktu jest najważniejsza. Na podstawie wcześniej przytaczanych badań Żbikowskiej i współpracowników dowiedziono, że przy wyborze tłuszczu do smarowania pieczywa w pierwszej kolejności konsumenci sprawdzali termin przydatności do spożycia (blisko 73% respondentów wskazało ten parametr). Istotna była też zawartość tłuszczu (39%) oraz zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych (26%). Mniejszą wagę przywiązywano natomiast do zawartości konserwantów, izomerów trans kwasów nasyconych oraz zawartości witamin i NNKT.
Aleksandra Dowgird
Analityk Kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK
Analizowana podkategoria miksów tłuszczowych obejmuje mieszanki margaryny z masłem lub mieszanki masła z olejami roślinnymi i wchodzi w skład ogólnej kategorii tłuszczów żółtych, która uwzględnia ponadto podkategorię masła i margaryny. Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, że w okresie od lipca 2013 roku do czerwca 2014 roku, miksy tłuszczowe były mniej popularne niż pozostałe podkategorie. 73 proc. polskich gospodarstw domowych przynajmniej raz zakupiło produkty z podkategorii miksów tłuszczowych, podczas gdy wartość tego wskaźnika dla podkategorii margaryny wyniósł ponad 90 proc. Ponadto, w ciągu 12 miesięcy pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu miksów tłuszczowych średnio 12 razy, a margaryny – 22 razy.
Analizując poszczególne segmenty podkategorii miksów tłuszczowych, okazuje się, że masło z margaryną oraz masło z olejem onotowały podobną penetrację (były kupowane przez podobny odsetek gospodarstw domowych). Segment miksów masła z margaryną dominował jednak w podkategorii miksów tłuszczowych (z 70% udziałem w ujęciu ilościowym) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, aczkolwiek nie uzyskał przewagi w ujęciu wartościowym ze względu na dwukrotnie niższą cenę niż segment miksów masła z olejem”.
Najbardziej popularne marki, które w analizowanym okresie uzyskały w sumie ponad 60% udziału w zakupach całego rynku miksów tłuszczowych, to: Smakowita (producent Kruszwica ZT), Pyszny Duet (Raisio Polska), marka własna Wyborna Extra (sieć Biedronka), Extra Pasłęcki (Bongrain) oraz Śniadaniowa (Bielmar).
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, podkategoria miksów tłuszczowych kupowana była głównie w sklepach handlu nowoczesnego, czyli w hiper- i supermarketach oraz dyskontach (60% udziału w zakupach całej podkategorii). Wynik ten jest wyraźnie wyższy niż wynosi średnia dla wszystkich monitorowanych w Panelu Gospodarstw Domowych GfK kategorii produktów szybkozbywalnych. Warto dodać, że w sklepach tych sprzedawane są produkty relatywnie tańsze”.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Ciekawy produkt
Jest na rynku od roku, ale reprezentuje półkę margaryn premium. To Śniadaniowa Premium, produkt wysokiej jakości, o 7% zawartości masła. Produkt przeznaczony jest dla konsumentów tłuszczów o wyższych wymaganiach, ceniących wysoką jakość w grupie margaryn. Produkt wyróżnia się na półce sklepowej eleganckim, złotym opakowaniem i kolorową grafiką na wieczku i bokach.
Producent: Bielmar (ZT).