Sery typu szwajcarsko-holenderskiego 2w1: Ser szwajcarsko-holenderski

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 3/2014 (64)

Produkty wpisane na listę Chroniona Nazwa Pochodzenia to produkty rolne i spożywcze, które zostały wyprodukowane, przetworzone oraz przygotowane na konkretnym obszarze geograficznym, przy użyciu tradycyjnych metod. Chroniona Nazwa Pochodzenia to system wprowadzony przez Unię Europejską w celu promowania i ochrony nazw produktów rolnych i środków spożywczych wysokiej jakości. Obok Chronionej Nazwy Pochodzenia Unia Europejska stosuje jeszcze systemy: Chronione Oznaczenie Geograficzne oraz Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Chronione Oznaczenie Geograficzne zapewnia powiązanie danego produktu z konkretnym obszarem geograficznym oraz zakłada, że przynajmniej jeden z etapów wytwarzania danego produktu ma miejsce na danym obszarze.

Gwarantowana Tradycyjna Specjalność oznacza natomiast, że produkty mają tradycyjny skład lub sposób produkcji.

źródło: europa.eu

Kampania plastrów ryckiego sera prowadzona jest pod hasłem „Mleczne z natury”. Warta uwagi jest ciekawa linia serów oferowana przez Spomlek (SM) – Serenada, którą charakteryzuje nietypowa i bardzo oryginalna kolorystyka, jak również specjalna kampania prowadzona w internecie. Linia Serenada posiada swoją własną stronę internetową oraz profil w serwisie społecznościowym Facebook. Strona internetowa jest źródłem informacji o marce, aktualnościach, serach oferowanych przez Spomlek (SM), jak również zawiera ciekawostki o serach świata, przepisy kulinarne oraz gry i zabawy.

Warte uwagi jest również to, że profil Serenady w serwisie społecznościowym Facebook ma już ponad 15 tys. fanów oraz jest regularnie prowadzony. Jest to świetny przykład na to, że sery są naprawdę wdzięcznym produktem, który daje wiele możliwości ciekawej promocji firmy, jej produktów oraz umożliwia większą i bardziej bezpośrednią interakcję z konsumentami.


Jeżeli chodzi o ofertę Spolmlek (SM), to warto zwrócić uwagę na Radamer, który według informacji dostępnych na stronie jest pierwszym wyprodukowanym w Polsce serem dojrzewającym typu szwajcarsko-holenderskiego. Spomlek (SM) wychodzi naprzeciw potrzebom klientów i oferuje ten produkt zarówno w kawałkach, plastrach, kręgu, jak również bloku. Producent posiada także w ofercie Radamer wędzony naturalnym drewnem, który charakteryzuje się w słodko-orzechowym smakiem oraz jest dostępny w plastrach, kawałku i bloku, jak również ser Babuni, który przywołuje miłe skojarzenia ze smakami dzieciństwa.

W bloku, kawałku i plastrach swoje sery typu szwajcarsko-holenderskiego sprzedaje również Kosów Lacki (OSM). Serem wartym uwagi w ofercie tego producenta jest Edamer, który zdobył złoty medal Polagra Food. Ciekawym produktem pochwalić może się również Radomsko (OSM), która posiada Hej! Ser ekologiczny szwajcarsko-holenderski. Produkt dostępny w bloku, w odróżnieniu od większości serów typu szwajcarsko-holenderskiego będących na rynku ma on zielone opakowanie, które nie tylko nawiązuje do jego ekologicznego charakteru, ale również bardzo go wyróżnia. Łask (OSM) postanowiła natomiast wyróżnić swój ser typu szwajcarsko-holenderskiego nazwą łączącą dwa miasta w jedno – ser Łasdamer podobnie jak opisane sery ma dziury, których wielkość producent porównuje do wiśni. Firma ROTR (SM) również zdecydowała się na nadanie swojemu produktowi lokalnej nazwy – w ofercie tej firmy znajdziemy ser Kujawski. W ofercie mleczarni Skarszewy (SM) dostępne są natomiast trzy różne sery typu szwajcarsko-holenderskiego: ser Jeziorański (smak łagodny, lekko kwaśny i lekko słony), ser Salami (łagodny, aromatyczny, lekko kwaśny, lekko pikantny) oraz ser Tylżycki (smak określony jako ostrzejszy niż serów typu holenderskiego). Miłe skojarzenia przywołuje natomiast nazwa sera Rajskiego z dziurami, produkowanego przez mleczarnię Włoszczowa (OSM).

Spośród polskich producentów wytwarzających sery typu szwajcarsko-holenderskiego warto zwrócić uwagę na firmę Ceko. W ofercie tej firmy znajdziemy sery Antek, Dobrodziej i Jagna – każdy charakteryzujący się trochę innymi właściwościami. Antek – ma duże, widoczne dziury oraz dodatek bakterii Lactobacillus acidophilus LA-5. Co ciekawe produkt jest dostępny zarówno w blokach, kawałkach jak i plastrach, co daje konsumentowi swobodny wybór. Ser Dobrodziej wyróżnia się zaś największymi dziurami spośród oferowanych przez firmę oraz wysoką zawartość wapnia. Z kolei ser Jagna charakteryzuje się łagodnym, lekko słodkim smakiem z nutą orzechową (charakterystyczną dla serów typu szwajcarsko-holenderskiego długodojrzewających) i podobnie jak Dobrodziej dostępny jest w trzech różnych opakowaniach.

Tradycja a nowoczesność

O ile początki produkcji sera w Szwajcarii i Holandii sięgają wielu wieków, o tyle promocja serów typu szwajcarsko-holenderskiego może bardzo skorzystać na wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi oferowanych obecnie przez internet. Warto wziąć je pod uwagę podczas planowania kolejnej kampanii.

Strona 3 z 3