Tłuszcze do smarowania: Mały przewrót

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Ciekawy produkt

Naturima jest nowym produktem dla konsumentów kupujących i odżywiających się świadomie, poszukujących naturalnych produktów. Zawiera 82% olejów i tłuszczów z roślin, w tym bogaty w substancje odżywcze olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia. Produkt nie zawiera sztucznych barwników, aromatów czy konserwantów. Produkt jest wspierany intensywnie w TV, prasie i internecie oraz poprzez liczne promocje w miejscach sprzedaży. Jest dostępny w dwóch gramaturach 400 i 225 g.

Producent: Kruszwica (ZT).

Margaryny i miksy nadal w cenie

Margaryny w ostatnich latach są w pewnym odwrocie, a główną zasługę w spadającym spożyciu ma fakt, że margaryna stała się uosobieniem niskiej jakości produktu private label. Stąd wynika rozwój produktów z wartością dodaną. Atutem marketingowym margaryn coraz częściej są także bardziej wyszukane formy opakowań, nierzadko przypominających maselniczki.

W przypadku margaryn jednym z producentów grających pierwsze skrzypce jest bez wątpienia Kruszwica (ZT) ze swoją bardzo rozpoznawalną marką Smakowita. Produkt dostępny jest w kilku wersjach, a do najpopularniejszych należą: Smakowita Classic w 450 g kubku oraz Smakowita z masłem, w 250 g, 500 g lub 750 g kubku. Z kolei Smakowita extra, w opakowaniu 500 g pozwala na wybór między wersją o śmietankowym smaku, z włoską oliwą lub lekko soloną. Najnowszy produkt w portfolio firmy w tym segmencie – Smakowita de Luxe – to wariant, którego wyróżniającą cechą jest zapach świeżego chleba, a jego receptura opiera się na naturalnych olejach roślinnych, w tym oleju z prażonych nasion słonecznika i pszenicy. Swoich amatorów mają też dwie inne marki tego producenta – margaryna Manuel z dodatkiem masła, wzbogacona olejami śródziemnomorskimi: (oliwą z oliwek oraz olejem z pestek winogron) oraz słynne Masło Roślinne MR – w rzeczywistości margaryna – dostępne na rynku od 40 lat.

Niekwestionowaną pozycję na rynku margaryn ma również Unilever Polska z margaryną Rama oraz Delma. Rama proponowana jest – w wersjach MultiVita, Joghurt oraz Oliva. Delma ma wiele wcieleń: obok Delmy do kanapek oferowana jest Delma Extra – w wariantach z masłem, z masłem i szczyptą soli, z masłem o smaku prażonej cebulki, z masłem i oliwą z oliwek, z jogurtem, ze śmietanką, a także z witaminami.

Ważnym graczem rynku jest Bielmar (ZT), firma znana szczególnie z margaryn oferowanych pod marką Śniadaniowa, wśród których jest Śniadaniowa Premium o 60% zawartości tłuszczu, z dużą, bo 7% zawartością masła, oferowana w 500 g kubku Śniadaniowa Klasyczna, także o 60% zawartości tłuszczu, zawierająca dodatek ukwaszonego mleka, oferowana w kubku lub kostce 500 g. Najnowszy produkt z tej gamy – wprowadzona w maju ubiegłego roku Śniadaniowa z Masłem w nowoczesnym opakowaniu 500 g, zawiera tylko 41% tłuszczu. Bielmar (ZT) proponuje też wśród margaryn do smarowania Margarynę Roślinną (z 80% zawartością tłuszczu), Margarynę Słoneczną (z 80% zawartością tłuszczu), której atutem jest brak soli, konserwantów oraz minimalna zawartość izomerów trans, w kubkach 250 i 500 g, oraz margarynę Miss Kromeczki, przygotowaną z myślą o wszystkich, którzy dbają o niskotłuszczową dietę – produkt (oferowany w kubku 500 g) ma bowiem o połowę obniżoną zawartość tłuszczu (40%). Z kolei w ofercie Grupy Mlekovita jest Roślinne z Mlekovity, w kostce 250 g oraz w kubkach 250 g i 500 g.


W kategorii miksów wśród najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku marek jest Masmix oferowany przez firmę Kruszwica (ZT). Ten pierwszy na polskim rynku mix masła i olejów roślinnych pojawił się w sprzedaży 22 lata temu. Dziś oferowany jest w wersjach klasycznej, extra śmietankowej, pełnomlecznej i lekko solonej. Kruszwica (ZT) proponuje też Pyszny Duet z Masłem, w stylowym opakowaniu.

Uwagę w tym segmencie rynku przyciąga też będąca w ofercie Grupy Polmlek Osełka Lidzbarska. Ten miks tłuszczowy do smarowania, w opakowaniu 300 g, jest kompozycją masła (38%) i tłuszczu roślinnego (35%). Inną ciekawą propozycję ma Radomsko (OSM), która oferuje Dobre! Duomix Life – mix tłuszczowy (o 55% tłuszczu) w kostce 200 g.

Bogatą ofertę miksów oferuje Mlekpol (SM), są wśród nich Mix Łaciaty, Masmak Mrągowski, Mlemix Zambrowski i kilka innych wariantów. Uwagę w tej kategorii zwraca też Lurpak Premium Miks – Klasyczny lub Lekko Solony – aż 69% masła – firmy Arla Foods.

Również w tym segmencie rynku można liczyć na poznanie zagranicznych smaków; Temar (PPH) proponuje mix tłuszczowy Kerrygold Extra wyprodukowany z oryginalnego masła irlandzkiego z dodatkiem oleju rzepakowego. Całkowita zawartość tłuszczu wynosi 65%.

Strona 3 z 4