Żywność „On the go”: Żywność dla osób w drodze

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Aleksander Czepelewski

Strategic Marketing Director w Lactalis Polska

Obecnie wiele osób żyje „w biegu”, nie zawsze mając czas na regularne posiłki. Zmieniają się też nasze nawyki żywieniowe, Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to co konsumują, dlatego produkty „on the go” na bazie mleka zyskują na znaczeniu. Ich konsumenci to już nie tylko osoby aktywne, spędzające czas poza domem, ale także osoby ceniące sobie wygodę i szybkość, oraz dzieci i młodzież. Rynek wyrobów mleczarskich dostosowuje się do tych zmian preferencji, stąd też wynika dynamiczny wzrost rynku produktów pitnych. Kategoria „on the go”, to między innymi wygodna butelka, którą można bezpiecznie transportować oraz łatwo i szybko otworzyć.

Sklepy kanału nowoczesnego, wielkoformatowe, są istotne ze względu na fakt, że to tu konsumenci zaopatrują się na cały tydzień. Nie muszą potem wstępować po drodze po swój ulubiony, odżywczy jogurt pitny, mają go zawsze „pod ręką” w lodówce – pyszna przekąska odpowiednia o każdej porze dnia, na przykład Jovi Duet lub Jovi Jogurt do picia 0%. Ze względu na okazję do konsumpcji duży potencjał sprzedażowy dostrzegamy w sklepach tradycyjnych (typu convenience) – istotna jest tutaj kwestia szerokiej dostępności i bliskości tych sklepów oraz ograniczonej oferty ułatwiającej podjęcie szybkiej decyzji zakupowej.

Popyt na produkty mleczarskie „on the go” rośnie od kilku lat. Przy wyborze konsumenci kierują się marką, smakiem, opakowaniem (kształtem, atrakcyjnością designe’u), a także jakością no i oczywiście ceną. Istotny jest również aspekt zdrowotny produktów mlecznych, co często decyduje o preferencji tej kategorii w stosunku do innych o podobnym charakterze.

Marka Jovi ma w swojej ofercie szeroką gamę produktów „on the go”, przede wszystkim cieszące się największą popularnością napoje jogurtowe Jovi Duet w siedmiu owocowych duo-smakach. Kontynuując sukces tej linii w maju firma Lactalis wprowadza na rynek letnią edycję Duet Egzotyczny w trzech smakach: ananas-acerola, pomarańcza-cytryna i marakuja-papaja.

Jovi to także popularne jogurty do picia 0% (apetyczna truskawka, aromatyczna wanilia, słoneczne pomarańcza-mango i tropikalne ananas-kokos). To linia produktowa dla osób szczególnie dbających także o linię; bez tłuszczu i cukru.

Wraz z majowymi nowościami Jovi Duet, na rynku pojawi się nowa gama Jovi Śniadaniowy. Nowa linia produktów, większej butelce (700 g) na rodzinny poranek, najlepiej smakuje z płatkami śniadaniowymi. Zmianie ulegnie również gama Kefirów Jovi – pojawią się cztery smaki: apetyczna truskawka, pachnące owoce leśne, śliwka suszona i naturalny w wersji 1,3% tłuszczu.

Dla kogo produkty on the go?

W zasadzie można powiedzieć, że tego typu wyroby mogą być konsumowane przez każdego. Jednak dla poszczególnych grup docelowych powinny być sprofilowane nie tylko pod względem składu, ale także opakowania i dostosowania do określonych wymagań demograficznych oraz warunków konsumpcji.

Zacznijmy od grupy najmłodszych. Jest ona jedną z najbardziej wymagających grup demograficznych. Niestety producenci w przypadku dzieci mają niejako dwóch klientów: z jednej strony rodzica, który musi czuć, że oferuje dziecku wartościowy, bezpieczny i wygodny produkt oraz dziecko. Takie produkty powinny być dopasowane do malej rączki i buzi, być wykonane z bezpiecznych materiałów, łatwo się otwierać i zamykać, oraz co ważne w przypadku dzieci – akceptowane wizerunkowo przez najmłodszych. Jednocześnie każdy rodzic wie, że z jednej strony trudno namówić dziecko do spożycia czegokolwiek nowego, a z drugiej strony czasami niełatwo namówić pociechę do spróbowania czegoś bliżej nieokreślonego w zamkniętej buteleczce lub torebce. Musimy pamiętać też o preferencjach dziecka oraz wartości odżywczej produktu. Musi on być wygodny w przechowywaniu i otwieraniu podczas spaceru lub wycieczki, zachowywać swoje parametry żywieniowe oraz organoleptyczne. O ile przekonamy naszych odbiorców (dzieci i rodziców), że taki produkt jest bezpieczny, to jesteśmy na dobrej drodze do jego zagoszczenia na stałe w menu spacerowym dziecka.


Jeżeli chodzi o dzieci starsze i młodzież, to o ile produkt jest „młodzieżowo trendy”, wtedy łatwiej z taką grupą współpracować. Należy zwrócić wówczas uwagę na wizerunek produktu, ale także na określone wymagania sytuacyjne: gdzie młody człowiek taki produkt spożywa, jak długo może go przechowywać bez warunków chłodniczych, czy wreszcie zmieści się w plecaku oraz co najważniejsze, czy zaspokoi żywieniowe potrzeby tej grupy. Oczywiście te produkty mogą być wyręką dla zabieganych mam i pań domu, które nie muszą poświęcać dużo czasu na przygotowanie specjalnych posiłków dla swoich pociech i najbliższych. W tego typu produktach specjalizują się np. Bakoma, Grupa Mlekovita i Mlekpol (SM).

Kolejną grupą docelową mogą być osoby pracujące zawodowo. Oczywiście w alternatywie dla żywności on-the go są obiady w przyzakładowych barach bistro lub restauracjach serwujących lunch, ale w większości przypadków pracownicy posilają się przygotowanymi w domu kanapkami, sałatkami albo innymi przekąskami. Dla tej grupy taka żywność to ciekawe i kuszące rozwiązanie. Jego plusem jest dość duża różnorodność smakowa i odżywcza. W zasadzie każdego dnia można kupić coś innego i w ten sposób urozmaicić swoją dietę, pod warunkiem że produkty spełniają założenia wyrobów korzystnych dla zdrowia.


Strona 2 z 3