Produkty ekskluzywne: Ekskluzywny smak, jakość i cena

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2013 (61)

Miejsce sprzedaży adekwatne do rangi produktu

Niezmiernie istotnym elementem dla budowania wizerunku tego typu produktów jest miejsce sprzedaży. Dla produktów premium bezwzględnie należy wywalczyć miejsce w punktach sprzedaży, które oferują odpowiednie ich wyeksponowanie oraz towarzystwo równie ekskluzywnych produktów. Dlatego też produkty klasy premium najłatwiej dostać w specjalistycznych sklepach typu delikatesy albo w miejscach specjalnie wyznaczonych i zaaranżowanych wizualnie dla linii takich produktów. Nie ma nic gorszego dla produktów klasy premium, jeżeli znajdą się w nieodpowiednim towarzystwie zwykłych produktów, albo w zaniedbanym i brudnym miejscu.

Image producenta i sprzedawcy

Warto wspomnieć, że w przypadku produktów premium prestiżowo ważny jest całościowy image tworzony wokół produktu, od momentu jego koncepcyjnego i praktycznego wytworzenia (image producenta), poprzez łańcuch dostaw, aż po ekspozycję sprzedaży. Producenci budują wokół siebie ekskluzywny wizerunek ludzi prestiżu i sukcesu. Angażują się w ekskluzywne przedsięwzięcia biznesowe, sportowe lub społeczne. Rolex nigdy nie zejdzie do poziomu stadionu piłkarskiego, ale często spotkamy go na kortach tenisowych lub zawodach gry w golfa. Tam są jego potencjalni klienci. Niejednokrotnie do sprzedaży takich produktów zatrudnia się wysokiej jakości specjalistów – ekspertów, którzy swoim wyglądem, wiedzą i erudycją nadają wartości dodanej oferowanym produktom.

Dziedzictwo

Wiele firm, szczególnie o wielowiekowej tradycji produkcji bazuje na tzw. heritage, czyli dziedzictwie marki lub produktu. W tym przypadku producenci podkreślają historyczną unikatowość produktu, budują wartość dodaną bazując na okolicznościach powstania lub roli w historii danego regionu czy państwa. Bardzo często podkreślają wyjątkowy, wręcz historyczny proces produkcyjny czy unikatowy regionalizm. Poprzez ograniczoną dostępność wpływają na tworzenie bardzo wysokich cen. Kontrolują image swojego produktu dostępnego tylko dla wybranych. Przecież nie każdy może się stać posiadaczem Ferrari.

Komunikacja z klientem

Oczywiście przy budowaniu wizerunku produktów ekskluzywnych nie można zapomnieć o pełnej emocji komunikacji z klientem. Budowanie komunikatów marketingowych powinno bazować na głębokich przemyśleniach, odpowiednim doborze słów i treści oraz w przypadku reklam odpowiednio skomponowanego obrazu i właściwie dobranej muzyki.

Komunikacja z klientem powinna bazować na budowaniu napięcia emocjonalnego, w celu wytworzenia swoistego pragnienia zakupu danego produktu i stania się członkiem elitarnego klubu w innym unikatowym i dostępnym tylko dla wybrańców świecie. Klient produktów luksusowych musi poczuć się wyjątkowy, jedyny i elitarny.

Ekologia i tradycja w służbie produktów premium

Za jeden z kierunków rozwoju produktów premium, uważa się produkty bioorganiczne oraz wytwarzane według tradycyjnych i regionalnych metod wytwarzania. Problem z tego typu produkcją jest na tyle ważny, że zainteresowała się nim bliżej Unia Europejska, obejmując taką produkcję specjalnymi systemami kontroli i certyfikacji.

Pierwszą grupę stanowią produkty wytwarzane metodami ekologicznymi, tj. z dbałością o środowisko i dobrostan zwierząt, bez używania organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO) oraz ze ścisłymi limitami stosowania syntetycznych nawozów i środków ochrony roślin, antybiotyków i hormonów wzrostu w hodowli zwierząt oraz dodatków do żywności. Produkty takie cechują: naturalność, limitowana edycja oraz wyższa – niż tradycyjnych produktów – cena. Sprzedawane są one w ściśle wydzielonych strefach i oznakowanych miejscach lub w sklepach specjalistycznych dedykowanych sprzedaży takich dóbr. Żywność ta ze względu na wciąż jeszcze ograniczoną ilość oraz cenę jest dostępna tylko dla wybranej grupy odbiorców.

Drugą grupę stanowią produkty regionalne i tradycyjne, które ze względu na wyjątkowe cechy, wynikające z pochodzenia lub tradycyjnych metod wytwarzania są rejestrowane i chronione w UE, w zależności od rodzaju szczególnych cech jakościowych, jako: chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) lub gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS). W tej kategorii znajdziemy różnego rodzaju sery, wina lub oliwy.

Naturalność w funkcjonalnej klasie premium

W tym miejscu warto także zwrócić uwagę na współcześnie tworzone wyroby z kategorii produktów funkcjonalnych, z dodatkiem często bardzo drogich naturalnych dodatków funkcjonalnych wpływających korzystnie na nasz organizm. Elitarny charakter tych wyrobów wynika m.in. z kosztu wyprodukowania agrarnego naturalnych dodatków funkcjonalnych, kosztu przeprowadzenia badań nad danym dodatkiem funkcjonalnym, kosztem badań nad samym produktem w celu wykazania jego prozdrowotnego charakteru, w końcu z kosztu wdrożenia i promocji takich produktów. Dlatego więc, jak widać z powyższego zestawienia, tworzenie produktów bazujących na naturalnych składnikach,funkcjonalnych, ze względu na wysoki koszt wytworzenia finalnego bardzo często od razu plasuje je w segmencie premium.

Żywność ekskluzywna w Polsce

Zarówno na świecie jak i w Polsce rynek żywności ekskluzywnej jest ograniczony, aczkolwiek stabilny. Powołując się na wypowiedź medialną Andrzeja Gantnera, Dyrektora Generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności wartość tego rynku szacuje się w Polsce na ok. 5-10 % całego rynku napojów i produktów spożywczych.

Według raportu Euromonitor International w latach 2005-2010 wartość polskiego rynku dóbr luksusowych wzrosła o 50%, przewyższając tempo wzrostu nie tylko rynków wszystkich większych państw członkowskich UE, ale także Rosji, Turcji i USA. Jego wartość ogółem szacuje się na ok. 22 mld złotych. Według agencji badawczej PMR w kolejnych latach przewiduje się dalszy dwucyfrowy wzrost tego segmentu.

Do żywnościowych produktów ekskluzywnych zaliczają się m.in. wysokiej jakości alkohole tj. whisky, koniaki, wina, ekskluzywne oliwy z oliwek, słodycze premium, unikatowe gatunki kaw i herbat, foie gras, wody mineralne, unikatowe w smaku wysokogatunkowe wędliny czy w końcu niektóre gatunki serów. Do produktów premium można zaliczyć wspomniane naturalne produkty funkcjonalne oraz produkty ekologiczne i regionalne, ze względu na wysoką jakość, nieporównywalne z masowymi produktami wartości odżywcze, oraz oczywiście wyższą cenę.

Strona 2 z 3