Gorący temat: Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 432/2012 a sprawa polska

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2012 (55)

W swoich badaniach Urząd uznał, iż na podstawie złożonych danych wykazano związek pomiędzy kategorią żywności, daną żywnością lub jednym z jej składników, a deklarowanym efektem, co umożliwia zgodnie z literą prawa włączenie takiego oświadczenia do omawianego wykazu. Podczas ustalania wykazu dopuszczonych oświadczeń uwzględniono oczywiście opinie i stanowiska społeczeństwa oraz zainteresowanych stron, co zostało ujęte w dokumentach przekazanych do Komisji Europejskiej. Na posiedzeniu Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt (w dniu 5 grudnia 2011 r.) państwa członkowskie postanowiły dopuścić oświadczenia ujęte w wykazie załączonym do omawianego Rozporządzenia Komisji. Finał sprawy dokonał się w Parlamencie Europejskim i Radzie, które rozpatrywały ten wykaz w okresie kontroli. Termin rozpatrywania upłynął w dniu 27 kwietnia 2012. Nie zgłoszono żadnych zastrzeżeń.

Dla wszystkich beneficjentów ww. Rozporządzenia istotny jest fakt, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 13 ust. 1 Rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 oświadczenia zdrowotne muszą opierać się na ogólnie przyjętych dowodach naukowych. Dlatego też uznano, iż nie należy zezwalać na stosowanie oświadczeń zdrowotnych, które nie otrzymały pozytywnej oceny naukowej Urzędu. Dodatkowo należy pamiętać, iż przy formowaniu wszelkich oświadczeń, należy brać pod uwagę zarówno treść Rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 jak i Rozporządzenia nr 432/2012.

Jak powiedział w jednej z wypowiedzi anonsujących podpisanie i tym samym wprowadzenie Rozporządzenia Nr 432/2012 Komisarz ds. Zdrowia i Polityki Konsumenckiej John Dalli, „decyzja [o wprowadzeniu nowego prawa – przyp. autora] jest ukoronowaniem wielu lat pracy, stanowiąc przełom w dziedzinie regulacji oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności. Ogólnounijny wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych będzie dostępny w internecie, dzięki czemu konsumenci we wszystkich państwach UE będą mogli dokonywać świadomych wyborów. Oświadczenia niemające podstaw naukowych będą musiały zniknąć z rynku.” Kontynuując swoją wypowiedź John Dalli dodał, iż: „Prace nad wykazem nie zostały jeszcze zakończone. Korzystając z niezbędnej wiedzy naukowej, Komisja skupi się teraz na rozpatrzeniu pozostałych oświadczeń, co do których nie zapadła jeszcze decyzja.”

Pojęcie „oświadczenie zdrowotne”, zdefiniowane jest w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 1924/2006 i oznacza każdą informację umieszczoną na opakowaniu, ulotce, w reklamie, prezentacji itp. produktu spożywczego, które „stwierdza, sugeruje lub daje do zrozumienia, że istnieje związek pomiędzy kategorią żywności, daną żywnością lub jednym z jej składników a zdrowiem „i przeciętny konsument może odebrać jako komunikat o prozdrowotnych właściwościach tego produktu”.

Istotne: Informacja o prozdrowotnych właściwościach produktu może przybierać także postać graficzną lub symboliczną, w tym również zarejestrowanego znaku towarowego.

Co zawiera Rozporządzenie (WE) nr 432/2012?

Rozporządzenie 432/2012 Komisji Europejskiej zawiera wykaz 222 oświadczeń zdrowotnych odpowiadających niemal 500 pozycjom ze scalonego wykazu i dozwolonych do umieszczania na opakowaniach oraz innych materiałach promujących dany produkt. Wykaz ten oparty jest na rzetelnych danych naukowych i będzie stosowany w całej UE. Na ponad 1600 pozycji nie zostało wydane zezwolenie. Pomoże on wyeliminować z rynku wprowadzające w błąd oświadczenia, co ma istotne znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji oraz bezpieczeństwa zdrowotnego klientów. Należy bowiem pamiętać, iż prawo europejskie jest tak konstruowane, by zapewnić przede wszystkim wysoki poziom ochrony konsumentów w zakresie informacji na temat żywności, przy uwzględnieniu jednak pewnych różnic w percepcji ze strony konsumentów i ich potrzeb informacyjnych z równoczesnym zapewnieniem płynnego funkcjonowania rynku wewnętrznego (wg Rozporządzenia PE 1169/2011).

Przy analizie i wdrażaniu wytycznych Rozporządzenia należy zwrócić uwagę na fakt, iż Prawodawca unijny nie przewidział możliwości stosowania oświadczenia w odniesieniu do całego produktu, w którego składzie znajdują się zatwierdzone witaminy lub inne substancje. Oświadczenia te opisują lub powołują się m.in. na: rolę składnika odżywczego lub innej substancji we wzroście, rozwoju i funkcjach organizmu, funkcje psychologiczne lub behawioralne, odchudzanie, kontrolę wagi ciała, zmniejszanie poczucia głodu, zwiększenie poczucia sytości lub zmniejszanie ilości energii dostępnej z danego sposobu odżywiania się. Dane oświadczenie może być stosowane tylko w odniesieniu do składnika określonego w załączniku do rozporządzenia 432/2012 i tylko pod warunkiem spełniania wytycznych określających min. jego zawartość w produkcie. Inne oświadczenia mogą być wykorzystywane wyłącznie po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej, wydawanej w postępowaniu wszczętym na skutek złożenia wniosku i udokumentowania korzystnego działania żywności przez producenta.


Zabronione jest:

Na podstawie art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 zabronione jest stosowanie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, o ile Komisja nie udzieliła zezwolenia na takie oświadczenia i nie zostały one włączone do wykazu dopuszczonych oświadczeń.



Strona 2 z 3