Twarożki: Twarożki na zdrowie

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Lekko nie jest

Na polskim rynku wiele firm oferuje twarożki do smarowania, ale do ścisłej czołówki należą Hochland Polska, Piątnica (OSM) oraz Mleczarnia Turek. Hochland Polska ma w swojej ofercie bardzo popularny serek Almette w 10 kombinacjach smakowych. Konsument może wybierać między Almette śmietankowym, z ziołami, jogurtowym, z ogórkiem i ziołami, z papryką i pomidorami, ze szczypiorkiem i cebulą, z chrzanem, z czosnkiem niedźwiedzim, z pomidorami dojrzewającymi w słońcu oraz z bazylią. Wart odnotowania jest fakt, że brakuje w tym szerokim asortymencie Almette w wersji light. Silna pozycja Almette na rynku to wynik bardzo rozbudowanej kampanii reklamowej w mass mediach. Ze strony producenta widać bardzo dużą dbałość o produkt. Świadczy o tym m.in. starannie przygotowana strona internetowa Almette, bardzo przyjazna dla internautów. Almette ma również swój profil na portalu społecznościowym Facebook, na którym lubi go już ponad 5100 osób. Ważną rolę oprócz kontaktu z konsumentami pełnią na nim bardzo „smaczne” zdjęcia różnych potraw, które można przygotować używając m.in. Almette.

Firma Hochland Polska wprowadziła do swojej oferty także produkty pod nazwą Twarożek. Twarożek jest dostępny w 5 odsłonach: z grubo krojonym szczypiorkiem, z grubo krojonymi rzodkiewkami, z grubo krojoną papryką, z grubo krojonymi ogórkami. Hasłem, które towarzyszy produktowi jest „Jak zrobione w domu”. Producent podkreśla oszczędność czasu (zakupów i przyrządzania), którą dostaje osoba kupująca ten produkt. Równie bogatą ofertę ma Piątnica (OSM). Serek Twój Smak dostępny jest o smaku naturalnym, jak również z chrzanem, czosnkiem, przyprawami, łososiem oraz ze szczypiorkiem. W ofercie znajduje się również Twój Smak Puszysty o smaku naturalnym oraz z pieprzem, przyprawami, łososiem oraz ze szczypiorkiem. Podobny asortyment posiada Mleczarnia Turek, ale wart zanotowania jest fakt, że jako jedyna z tej trójki oferuje produkty o obniżonej zawartości tłuszczu. Turek Świeży Figura ma tylko 5% tłuszczu, a dodatkowo konsumenci mogą wybierać między smakiem naturalnym, a z rzodkiewką i ze szczypiorkiem. Nudę w nazewnictwie produktów rozwiewa seria Tartare Kraina Smaków. W serii możemy znaleźć takie nazwy jak: Łososiowa Zatoka, Orzechowa Aleja, Cebulowe Pole, Dolina Pieprzu, Ziołowy Ogród lub Borowikowy Las. Jest to wart odnotowania fakt, ponieważ nieczęsto polskie firmy stosują nowatorskie nazewnictwo dla swoich wyrobów. Ciekawa nazwa to niejedyna zaleta Tartare Krainy Smaków. Dodatki w każdym z serków twarogowych wychodzą poza powszechnie spotykany zestaw. Koneser znajdzie w nich kawałki wędzonego łososia, 3 rodzaje orzechów, połączenie tradycyjnej cebuli z szalotką, 4 rodzaje pieprzu lub ziół oraz kawałki borowika. Ciekawym produktem dla osób lubiących skosztować wszystkiego po trochu są Tartare Mini. W jednym opakowaniu znajduje się aż sześć wariantów smakowych tego serka twarogowego.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Ostatni rok sprzedażowy w obszarze produktów do smarowania pieczywa oceniamy bardzo dobrze – rynkiem, który zdecydowanie rośnie jest właśnie rynek serów kremowych twarogowych, gdzie naszym sztandarowym brandem jest Almette. To od lat gracz numer jeden i jednocześnie najlepiej rozpoznawalna marka tego rynku. Uważamy Almette za klejnot w koronie, nie może być kompromisów w polityce wspierania tej marki w ramach naszych tegorocznych aktywności marketingowych.

Nasze produkty utrzymają linię budowaną od lat, ale z odrobiną nowego spojrzenia. Handlowcy kupując nasz produkt widzą nasze inwestycje w rynek, w aktywizację wszystkich kanałów dystrybucji, czy w promocje tradowe dedykowane poszczególnym kanałom. Przewidujemy wiele ciekawych i efektywnych działań promocyjnych.

Pozycja serków marki własnej rośnie z roku na rok, ale na szczęście cały czas mamy lojalnych konsumentów którzy sięgają po nasze sery Almette, które sprzedają się z dużym powodzeniem, Almette – to jeden z kultowych naszych produktów – oferowany w charakterystycznym opakowaniu stylizowanym na skopek.

W ciągu lat polscy konsumenci dojrzeli, poznali wiele nowych produktów i – wbrew potocznym opiniom – stali się znacznie zamożniejsi. Pojawiły się nowe segmenty i kategorie produktów, widoczne jest większe zróżnicowanie oferty, wyższa jakość. Konsumenci nadal preferują czyste smaki, śmietankowe, bez dodatków. Pojawia się jednak nowa grupa eksperymentatorów, którzy z zainteresowaniem sięgają po nowe smaki, bardziej wysublimowane, z dodatkami.

Ciekawy pomysł na linię serków ma również Arla Foods. Arla Buko to seria serków mających swój rodowód w różnych częściach świata. Oprócz Arla Buko Natura w ofercie znajdują się również: Arla Buko Mazovia z kompozycją szczypiorku, pietruszki oraz aromatycznych ziół, Arla Buko Provence z wyszukanymi ziołami, czosnkiem oraz pietruszką oraz Arla Buko Toskana z dojrzałymi pomidorami, papryką, cukinią i różnorodnymi przyprawami. Ponadto każde z opakowań odnosi się w szacie graficznej do miejsca, z którym związana jest dana nazwa. Jest to istotne, ponieważ czasem tak mały szczegół potrafi przesądzić o wyborze konsumenta.

Seria serków twarogowych Rondelé od Lactalis Polska to bardzo wyszukane produkty, które kuszą swoimi dodatkami. Na półkach sklepowych można znaleźć Rondelé z dodatkiem soli morskiej z Camargue zbieranej ręcznie w naturalnych salinach morskich, Rondele z orzechami pochodzącymi ze słynącego z bogatego w aromatyczne i wysokojakościowe orzechy regionu Francji, Rondelé z czosnkiem i aromatycznymi ziołami lub Rondelé z papryczką z Espelette.

Inną tendencją widoczną na rynku twarożków do smarowania jest podział na serki słone i słodkie. Dobrym przykładem tego podziału jest oferta firmy Bieluch (SM), w której można znaleźć z jednej strony Bieluch naturalny, z czosnkiem, z papryką i pieprzem, z warzywami, ze szczypiorkiem lub rzodkiewką z cebulką, a z drugiej Bieluch ananasowy musli, jabłko-gruszka musli, truskawkowy lub waniliowy. Częścią linii twarożków jest również Bieluch Naturalny Lekki. Seria lekki Bieluch, w której skład wchodzą również twaróg, jogurty bądź serek w plasterkach, to linia produktów rekomendowanych przez Centrum Leczenia Otyłości.

Twarożki znajdują się również w asortymencie innych firm mleczarskich m.in. Mlekovita (GK), Łowicz (OSM), Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Wieluń (SDM) lub Kalisz (OSM). Bardzo trudno jednak znaleźć firmy, które oferują swój produkt w bardzo modnej wersji o obniżonej zawartości tłuszczu. Wyjątkiem jest tu Piątnica (OSM). Nie można natomiast narzekać na szeroką gamę smaków serków oferowanych przez firmy. Nawet wybredni konsumenci, powinni znaleźć na półkach z twarożkami odpowiadający im produkt. Jeżeli chodzi o cenę jest ona różnorodna, ale w wypadku tej gamy produktów nie tylko ona odgrywa ważną rolę podczas zakupu.

Światowa Organizacja Handlu (WHO) wskazuje znaczącą rolę jaką branża spożywcza może odegrać w promowaniu zdrowych diet. W tym celu producenci pokarmów powinni zmniejszyć zawartość tłuszczu, cukrów oraz soli w przetwarzanym jedzeniu, zapewnić możliwość wyboru i zakupu zdrowych i odżywczych produktów wszystkim konsumentom, stosować odpowiedzialny marketing oraz zapewnić wybór zdrowych produktów. Dlatego obserwując polski rynek mleczarski cieszy taka inicjatywa jak rekomendacja linii Lekki Bieluch przez Centrum Leczenia Otyłości, lecz niepokoi brak innych przykładów. Szczególnie w przypadku twarożków, gdzie podkreślenie zalet produktu miałoby korzyści zarówno dla producentów jak i zdrowia konsumentów.

Strona 3 z 3