Rynek międzynarodowy: Rumunia: Rumuńskie meandry handlu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Kto rozdaje karty w Rumunii

Cash & Carry

Największym graczem i jednocześnie pionierem w tej kategorii jest sieć handlowa Metro Cash & Carry, która swój pierwszy sklep otworzyła w 1996 roku. Obecnie rumuńskie Metro Cash&Carry posiada 32 placówki handlowe w 24 miastach. W ramach swojego portfolio hadlowego Metro posiada także format mniejszych sklepów pod marką Metro Punct o powierzchni ok. 1700 m2, w których sprzedaje blisko 3500 artykułów; głównie pod marką ARO po cenach niższych niż standardowe marki producenckie. Metro Cash & Carry jest także właścicielem pomysłu na otwarcie placówek sklepów typu convinient store pod marką La Doi Pasi. Sklepy te będą działać w systemie franchisingowym. Metro planuje w najbliższym czasie otworzyć blisko 200 takich sklepów.

Kolejną siecią typu Cash & Carry jest niemiecki Selgros. Na koniec 2011 roku sieć ta posiadała 19 placówek, w których sprzedaje po około 41 000 produktów. W planach Selgros ma otwarcie kolejnych placówek, aby 2015 roku osiągnąć liczbę sklepów na poziomie 21.

Hipermarkety

Rumuńskie hipermarkety to placówki handlowe o powierzchni większej niż 2500 m2. Największymi graczami w tej kategorii są Carrefour, Cora, Kaufland oraz Real i Auchan. Charakterystyczną cechą zachowań rumuńskich klientów jest to, że w hipermarketach kupują oni głównie towary do domu, produkty higieny osobistej oraz bardziej trwałe podukty spożywcze. Zakupów galanterii mlecznej, świeżych owoców i warzyw, kawy oraz pieczywa dokonują najczęściej w mniejszych, tradycyjnych sklepach usytuowanych bliżej domu lub na otwartych bazarach.

Pionierem na rynku rumuńskim w kategorii hipermarketów był francuski koncern Carrefour. Swoją pierwszą placówkę handlową otworzył w 2001 roku. W 2007 sieć Carrefour przejęła sieć placówek handlowych pod marką Artima, przez co umocniła swoją pozycję na rynku. Obecnie Carrefour posiada 26 hipermarketów, 50 supermarketów oraz kilka sklepów w formacie Carrefour Express. Pierwszy Carrefour Express otworzono w październiku 2011 roku. Format ten działa na zasadzie frachisingu. Carrefour w dalszym ciągu koncentruje się na rozwoju sieci handlowej. W ostatnim roku otworzył 13 nowych placówek handlowych. W planach są dalsze.

Cora Romania to część francuskiej Grupy Louis Delhaize. Pierwszy taki hipermarket otworzono w 2003 roku. W latach 2005-2006 grupa rozszerzyła swoje działania o kolejne 4 placówki. Obecnie Cora Rumunia zarządza 8 hipermarketami. Plany sieci są ambitne. Cora planuje w ciągu najbliższych 3-4 lat, każdego roku Cora planuje otworzyć 20-25 placówek handlowych.

Kolejnym graczem na rynku rumuńskim jest Kaufland, należący do niemieckiej Lidl & Schwarz Group. Pierwszy Kaufland otworzono w 2005 roku w Bukareszcie. W styczniu 2012 roku Kaufland posiadał już 72 placówki handlowe. W placówkach Kauflanda można wybierać spośród blisko 15 tysięcy produktów. W 2012 roku Kaufland planuje otworzyć 17 nowych placówek handlowych.

Sieć hipermarketów Real – część niemieckiej sieci Metro obecna jest na rynku rumuńskim od pięciu lat; zakupy w Realu zrobimy w 25 sklepach rozsianych w 18 miastach Rumunii. Właściciele sieci Real planują do końca 2012 roku otworzyć kolejną, 26. placówkę. W portfolio Real klienci mogą wybierać spośród 70 tys. produktów.

Sieć handlowa francuskiego detalisty Auchan obecna jest na rynku rumuńskim od blisko 6 lat. Auchan sprzedaje swoje produkty w 9 placówkach handlowych. W swoich planach Auchan ma rozszerzenie do 2012 roku portfolio placówek handlowych do 14 hipermarketów. Plany sieci obejmują także wprowadzenie nowego formatu placówek handlowych o charakterze supermarketów pod marką Simply market oraz rozwinięcie platformy zakupów internetowych.

Supermarkety

Supermarkety to kolejna kategoria sklepów cieszących się powodzeniem u rumuńskich klientów. Sklepy te obejmują placówki o powierzchni od 400 do 2500 m2 oraz cechują się stosunkowo szerokim asortymentem produktowym. Kategoria ta jest teraz najdynamiczniej rozwijającym się segmentem sprzedaży detalicznej w horyzoncie długoterminowym i jednocześnie największym nowoczesnym kanałem sprzedaży detalicznej produktów spożywczych w Rumunii. Najważniejszymi graczami w tym segmencie są Billa Romania oraz Mega Image.

Mega Image znana jest z szerokiego asortymentu, który umożliwia wszechstronny wybór produktowy. Średnia wielkość sklepu mieści się w granicach 600 m2. Jej właściciel – Grupa Delhaize – odkupił na rzecz Mega Image sieć La Fourmi greckiego właściciela funduszu inwestycyjnego Global Finance. Na koniec 2011 sieć liczyła 105 placówek, a obecnie marka Mega Image jest widoczna na szyldach ponad 113 sklepów sieciowych (101 Mega Image stores i 12 Shop&Go). W ostatnim czasie firma przeprowadzila gruntowne modernizacje i inwestycje, aby przemianować 14 placówek sieci La Fourmi oraz G'Market (przejęcie w 2011). W 2011 roku Mega Image otworzyła w sumie 33 nowe placówki, a na 2012 planuje otwarcie kolejnych 70 sklepów.

Niemiecka Billa będąca w strukturach Grupy Rewe swój pierwszy sklep w Rumunii otworzyła w 1999 roku. Obecnie posiada 61 placówek handlowych, z których 6 zostało otworzonych w 2011 roku. Średnia powierzchnia sklepu wynosiła 500-2400 m2 i wybierać w nich można spośród blisko 5 tys. produktów. W 2012 roku Billa planuje otworzyć kolejne 20 sklepów.

Strona 3 z 5