Rynek międzynarodowy: Rumunia: Rumuńskie meandry handlu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Handel detaliczny

Całkowita wartość rynku detalicznego w Rumunii w 2010 roku szacowana była na około 24 mld €. Według raportu The Q112 BMI Romania Retail prognozy wskazują, iż do 2015 roku należy się spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży w Rumunii. Wzrost ten szacowany jest na poziomie +18% i może stanowić wzrost nominalny z poziomu 8,25 mld $ w 2011 do szacowanej wartości 9,73 mld $ w 2015.

Zmiany w gospodarce, a tym samym w handlu w Rumuni trwają już od blisko 20 lat. Rozwój gospodarczy i stabilność polityczna uznawane są za podstawowe elementy, które wpływają na rozwój lokalnego rynku detalicznego tego kraju. Ważną rolę w rozwoju nowoczesnego handlu detalicznego odgrywają wszelkie wysiłki mające na celu poprawienie jakości infrastruktury oraz dystrybucji.

Cechą charakterystyczną handlu w Rumunii przez wiele lat była drobna przedsiębiorczość. Na terenie całego kraju można było spotkać wiele małych sklepów i miniplacówek handlowych. Są to nadal niewielkie, często rodzinne punkty sprzedaży o stosunkowo niskich obrotach i dochodach. Wraz z wejściem placówek wielkopowierzchniowych sytuacja stopniowo się zmienia. Patrząc na bieżący rozwój rynku wyraźnie zauważa się dynamiczny rozwój nowoczesnego handlu, który odciska coraz bardziej swoje piętno nie tylko na zwyczajach zakupowych Rumunów, ale także na zmianie filozofii handlu i zwyczajów zakupowych. Pomału znikają drobne biznesy wyparte przez napływające sieci handlowe o znacznie ciekawszej ofercie handlowej i atrakcyjniejszych cenach.

Według danych rumuńskiego Urzędu Statystycznego sprzedaż detaliczna (zarówno w sektorze spożywczym jak i niespożywczym) wykazywała w ostatnich latach pewną tendencję spadkową: -10,4% w 2009 roku i -5,5 % w 2010 roku). Spadek w 2010 roku był głównie wynikiem 8,1% spadku sprzedaży produktów z segmentu przemysłowego oraz 7,5% spadku sprzedaży artykułów spożywczych. Na podstawie dostępnych danych szacuje się, że Rumuni wydali w 2011 roku ponad 31 mld $ na żywność i inne produkty rynku FMCG.

Z danych zaprezentowanych przez MEMRB Rumunia wynika, że największe przyrosty zauważalne są w kategorii placówek wiekopowierzchniowych. Zdecydowanie spada liczna sklepów z kategorii małych i dużych sklepów spożywczych, kiosków i ogólnych sklepów. Charakterystycznym trendem jest rozwój sprzedaży on-line.

Według danych zaczerpniętych z Magazinul Progresiv wynika, że w Rumunii przeważają sklepy o charakterze supermarketów. Po około 31% rynku zajmują placówki typu hipremarkety i dyskonty. Najmniejszy udział wśród placówek wielkopowierzchniowych zajmują sklepy typu Cash and Carry. Niemniej jednak w związku z szeroko zakrojonymi planami głównych graczy rynku sytuacja bardzo dynamicznie się zmienia.



Strona 2 z 5