Dystrybucja: Logistyka odpowiedzialna społecznie

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Renault

Również Renault na swoich stronach internetowych zwraca uwagę na kwestie bezpieczeństwa drogowego. W 2000 roku koncern Renault, zorganizował międzynarodowy program edukacyjny „Bezpieczeństwo dla wszystkich”, skierowany do szkół podstawowych i placówek oświatowych na całym świecie. Jak podaje firma – jest to największe w Europie przedsięwzięcie edukacyjne w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, skierowane do dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Uczniowie, którzy są głównymi adresatami akcji, poprzez bezpośredni udział w programie mają nie tylko dostrzec bezpośrednie zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu drogowym, ale i potrafić samemu zadbać o swoje bezpieczeństwo. Szkoły otrzymują materiały wraz z zestawami dydaktycznymi „Droga i ja”. W październiku 2002 roku pakiet edukacyjny „Droga i ja” został oficjalnie wpisany do wykazu środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej. Przeznaczony jest do kształcenia zintegrowanego i wychowania komunikacyjnego na poziomie szkoły podstawowej. Nowym przedsięwzięciem jest uruchomienie w listopadzie 2010 roku nowego elementu programu – Szkolnych Klubów Bezpieczeństwa. Głównym celem projektu jest wykorzystanie przez dzieci teoretycznej wiedzy dotyczącej wychowania komunikacyjnego, w praktyce. W całej Polsce założono już przeszło 240 klubów, które umieściły na stronie internetowej ponad 400 relacji ze swoich działań, tworzących zbiór dobrych praktyk. Akcję wspierają Ministerstwo Edukacji Narodowej, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Ministerstwie Infrastruktury, Komenda Główna Policji, Instytut Transportu Samochodowego, a od tegorocznej edycji także Rzecznik Praw Dziecka. Do tej pory w Programie wzięło udział przeszło 11 milionów dzieci na całym świecie, w tym prawie 710 000 z Polski. Znanym projektem jest również Szkoła Jazdy Renault, której celem jest zwiększanie bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez umożliwienie kierowcom kompleksowego doskonalenia techniki jazdy, kształtowanie prawidłowych nawyków oraz propagowanie odpowiedzialnych zachowań na drodze. Szkoła ta wyszkoliła już blisko 10 000 kierowców.

Volvo Trucks

Firma jest od lat kojarzona z bezpieczeństwem, ale równie intensywnie działa na polu działań proekologicznych. Dzięki ograniczaniu zużycia paliwa przez wytwarzane samochody i modernizacji zakładów produkcyjnych dąży do zminimalizowania negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko. Firma posiada w północnej Szwecji lakiernię, która jest najbardziej przyjaznym dla środowiska obiektem tego typu na świecie.

Nowym przedsięwzięciem – związanym z ekonomią jazdy – jest zorganizowany przez Volvo Trucks międzynarodowy konkurs Drivers Fuel Challenge. Rywalizują w nim profesjonaliści o tytuł najoszczędniej jeżdżącego kierowcy samochodu ciężarowego. Odpowiedni styl jazdy kierowców pozwala firmie transportowej osiągnąć znaczne oszczędności, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i oddziaływania na środowisko naturalne.

W kwestii bezpieczeństwa – Volvo Trucks we współpracy ze stowarzyszeniem European Transport Training Association (EuroTra) przyznaje nagrodę za najlepszy produkt lub usługę przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa w europejskim transporcie drogowym i branży logistycznej. Przykładem aktywności firmy na poziomie informacji jest projekt o nazwie „Road Safety at Eye Level”, realizowany przez Volvo Trucks w Danii, jako reakcja na dużą liczbę wypadków przy skręcie samochodu ciężarowego w prawo, w których wiele ofiar stanowiły dzieci. Zajęcia w ramach projektu są prowadzone w szkołach w całym kraju.

Powyższe przykłady to tylko wycinek  szerokiego wachlarza działań, jakie można realizować w ramach społecznie odpowiedzialnego biznesu. Przemyślana strategia CSR, angażowanie się w pożyteczne i wartościowe działania to duża szansa na zdobycie nowych klientów jak również utwierdzenie dotychczasowych w przekonaniu, że dobrze wybrali partnera biznesowego. Badania wskazują również korelację między aktywnością w ramach działań CSR a cenami akcji firmy. Jest też drugi aspekt tych działań – wewnętrzny. Pracownicy firmy o dobrym wizerunku społecznym, czują się bardziej związani ze swoim miejscem pracy i bardziej ją szanują. Są skłonni do większego zaangażowania i poświęcenia.

Strona 5 z 5