Dystrybucja: Logistyka odpowiedzialna społecznie

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Marcin Turski

Dyrektor ds. Obsługi Klienta w Fresh Logistics

Gdy 10 lat temu powstała spółka Fresh Logistics samo pojęcie CSR nie było jeszcze tak popularne, jak ma to miejsce teraz. I dotyczy to nie tylko spółek z branży logistycznej. Świadomość prowadzenia zrównoważonego biznesu ewaluowała na polskim rynku, a także w samej Grupie Raben. Obecnie przykładów z obszarów CSR możemy wymienić bardzo wiele. Większość to działania, które skupiają się na codziennych czynnościach. Istotnym elementem budowania świadomości CSR jest bowiem praca u podstaw. Segregacja odpadów, elektroniczne archiwum dokumentów, operacje magazynowe odbywające się bez pamiętnych „kontrolnych”, dwustronne drukowanie dokumentów, używanie energooszczędnych żarówek to właśnie te z pozoru drobne czynności, dzięki którym każdy z nas w codziennym życiu może działać na rzecz najbliższego otoczenia. Tylko w 2011 roku w jednej ze spółek grupy (Raben Transport), dzięki zastosowaniu dwustronnego sposobu drukowania zaoszczędzono papieru za ponad 3600 Euro. Takie projekty nie miałyby racji bytu bez inicjatyw pochodzących bezpośrednio od pracowników.

Innym przykładem jest Akcja Honorowego Krwiodawstwa, która odbyła się 29 kwietnia 2011 roku w Gądkach. Pomysłodawcą akcji był jeden z pracowników, na co dzień honorowy dawca krwi – Tomasz Stanisławiak, dyspozytor w spółce Fresh Logistics.

W przypadku firm transportowych i operatorów logistycznych jest już obowiązkiem kompensowanie negatywnego wpływu na środowisko, by z sukcesem prowadzić swój biznes. Ważna jest także edukacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i eco-drivingu. Zorganizowana przez Grupę Raben kampania „Bez transportu nie ma nic tu” (www.transport-jest-potrzebny.pl), wspiera rolę transportu i buduje jego pozytywny wizerunek. Innym przykładem jest inicjacja przez Grupę Raben akcji dbającej o prawidłowe przewożenie dzieci w fotelikach. „Pierwszy fotelik” to międzynarodowa inicjatywa społeczna połączona z platformą szkoleniową uczącą właściwego używania fotelików dla niemowląt (www.pierwszy.fotelik.info).

Warto zaznaczyć, że wdrożona strategia CSR przynosi wymierne efekty. Grupa Raben awansowała z 24. na 16. miejsce w piątej edycji Rankingu Odpowiedzialnych Firm, ukazującym się jako dodatek do Dziennika Gazety Prawnej. Na 2012 rok także postawiliśmy sobie ambitne cele. Jednym z nich jest projekt „SHE” (Safety–Health–Environment) promujący bezpieczeństwo w miejscu pracy. Jest to akcja, która realizowana będzie we wszystkich spółkach Grupy, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Oddziaływanie CSR w obszarze relacji pracownik-pracodawca powinno opierać się przede wszystkim na przestrzeganiu praw pracowniczych. Pracodawca odpowiedzialny społecznie przestrzega bezpiecznych warunków pracy, ustalonych godzin pracy, zapewnia godziwe i terminowo wypłacane wynagrodzenie, unika zapisów w umowach, które godzą w interes pracownika.

Inwestycja w potencjał pracowników poprzez działania CSR to także popularna w korporacjach (takich jak UPS, DHL, czy TNT) działalność charytatywna i wolontariat pracowniczy. Firmy te były już kilkakrotnie silnie zaangażowane w pomoc ofiarom kataklizmów. Udostępniały swój potencjał logistyczny do niesienia pomocy np. ofiarom tsunami w Azji. DHL wraz z Polską Akcją Humanitarną przewoził leki do Sri Lanki, TNT współpracuje z agendą ONZ – World Food Programme, a UPS już w 1951 roku powołała Fundację UPS, która organizuje wolontariat, walkę z głodem i analfabetyzmem. Zaangażowaniu w takie działania sprzyja oczywiście dobra kondycja finansowa firmy. CSR wymaga specyficznego podejścia. W odróżnieniu od Public Relations, aktywność prospołeczna musi być naturalna, niewymuszona i często spontaniczna. Opinia publiczna szybko wyczuwa marketing i negatywnie reaguje na nachalne próby kreowania wizerunku. Zaangażowanie, które nie jest nastawione na bezpośredni zysk jest dobrze postrzegane przez samych pracowników, którzy niejednokrotnie są skłonni zrezygnować z części wynagrodzenia lub poświęcić swój wolny czas na działalność charytatywną. Robią to zwykle tym chętniej im bliższe są im problemy osób potrzebujących. Dlatego lepsze efekty uzyskuje się np. w zbiórkach darów dla potrzebującej rodziny Polsce niż na dzieci głodujące w Afryce. To pokazuje, że działania CSR należy dopasowywać do lokalnego rynku. Nie można wdrażać strategii CSR globalnie, a przynajmniej globalnych koncepcji ochrony środowiska, redukcji emisji CO2, pomocy potrzebującym – należy dostosowywać do warunków kraju, w którym działa dany oddział firmy.

Strona 2 z 5