Twarogi do pieczenia: Od sera do sernika

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Roman Chojecki

Kierownik Działu Marketingu w Garwolin (OSM)

Obecnie obserwujemy przesunięcie popytu z twarogów do pieczenia na gotowe wyroby – ciasta z cukierni. Wynika to oczywiście w głównej mierze, z braku czasu dzisiejszych gospodyń, jak również z wygodnej formy zakupu gotowego wyrobu. Ponadto zaobserwowaliśmy modę na bardziej racjonalne przygotowanie do Świąt, czyli zakup bądź przygotowanie realnej do spożycia ilości ciast a nie tworzenie zapasu. W dzisiejszych czasach jest ogromny wybór twarogów sernikowych, w różnych kategoriach smakowych, cenowych i jakościowych. Jednak niezmiennie najbardziej popularnym pozostaje twaróg naturalny, bez dodatków smakowych w opakowaniu 1 kg. Takie twarogi są produktem głównie sezonowym, gdzie największy handel odbywa się w okresie Świąt.

Nasza spółdzielnia, dzięki wysokiej jakości produktów, cieszy się bardzo dobrą opinią wśród klientów. Posiadamy zróżnicowaną ofertę twarogów – wiaderka 1 kg, folia 500 g, wiadra 10 kg w ofercie gastronomicznej, co sprawia, że każdy klient, nawet ten najbardziej wymagający, znajdzie produkt, który spełnia jego oczekiwania.

Producenci

Analizując polskie półki z twarogami można by rzec, że Polska sernikiem (a właściwie serem twarogowym sernikowym) stoi. Obecnie twarogi mielone stanowią już około 10% rynku serów białych (wg agencji Nielsen). Sery te wpisują się w trend oferowania klientom półproduktów w postaci tzw. żywności użytecznej funkcjonalnie. Cechują je kontrolowana markowa jakość, możliwość szybkiego zastosowania oraz wyeliminowanie uciążliwego procesu przygotowania w tym przypadku – mielenia. Sernik, który kiedyś wydawał się czasochłonną wyprawą kulinarną dzisiaj jest dużo łatwiej przygotować i upiec. Właściwie wystarczy wymieszać gotowe półprodukty.

Oczywiście każda pani domu ma swój ulubiony ser i będzie rekomendowała swój sernik przygotowany na bazie produktu X lub Y. Pewnie tajemnica tkwi w przepisie – niemniej jednak wielu producentów dostrzegło szansę w rozwoju dla firmy i przygotowało swoją własną, sprofilowaną ofertę produktową. Na razie producenci prześcigają się w „przepychaniu” i zapełnianiu półek oraz budowaniu ilościowej podaży produktu. Każdy szanujący się producent twarogu w swojej ofercie posiada produkty kulinarne detaliczne i jako uzupełnienie – produkty skierowane do sektora HoReCa. Opakowania to głównie wiaderka z rączką (do 1 kg), czasami folia lub foremka.



Strona 5 z 8