Handel międzynarodowy: Handel po austriacku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)


Struktura

Hipermarkety liczyły w Austrii w 2009 roku zaledwie 87 placówek, ale tworzyły wartość obrotu rzędu 1,6 mld euro, co oznacza wzrost wobec roku wcześniejszego. Głównym operatorem hipermarketów w Austrii jest Spar (75% wartości sprzedaży w 2009 roku). W grupie supermarketów góruje Billa (41%), na drugim miejscu jest Spar (31%).

Ostra rywalizacja rynkowa odbija się na kondycji sklepów lokalnych oraz sieci typu convenience. Ich obrotu spadają, a za winowajcę uważa się dyskonty i supermarkety. Liderem segmentu convenience jest sieć Nah & Frisch, która ma 37% udział wartościowo, następnie Billa (23%), ADEG (22%), i Spar (14%). Segment convenience kreował w 2009 roku zaledwie 5,2% całkowitej sprzedaży detalicznej żywności.







Ostra konkurencja pomiędzy sieciami i formatami sklepów znajduje swoje ofiary w postaci małych sklepików do 400 m2. Ogólna liczba sklepów wykazuje tendencje spadkowe i wynosi obecnie niespełna 6000.

Niewątpliwie mamy do czynienia z silną presją dyskontów, z której słynie zwłaszcza Hofer i to w nim upatruje się źródeł zamykania małych lokalnych sklepów.

Strona 2 z 2