Mleko smakowe: Mleczna rzeka smaków

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Mleko smakowe w ostatnich latach w wielu krajach ma coraz bardziej istotny wpływ na wzrost wyników sprzedaży w branży mleczarskiej.


Pomysł produkcji mleka smakowego narodził się w latach 30. ubiegłego wieku w USA. Stany Zjednoczone do dziś pozostają mocnym punktem na mapie tej kategorii – wraz z Chinami i Indiami tworzą czołową trójkę beneficjentów amerykańskiego wynalazku i największych rynków tej odmiany mleka. Czołówkę peletonu szybko gonią jednak Brazylia i Indonezja. Niekwestionowanym mocarstwem w zakresie spożycia mleka smakowego pozostaje Azja. Jak pokazują dane firmy Tetra Pak, mieszkańcy sześciu azjatyckich krajów – Chin, Filipin, Indii, Indonezji, Malezji i Tajlandii – konsumują 47% światowego wolumenu tego napoju. Prognozy przewidują dalszy wzrost sprzedaży w przypadku Azji, ale szczególnie wysoka stopa wzrostu jest prognozowana dla Ameryki Łacińskiej.

W Europie mleko smakowe nie może pochwalić się tak spektakularnymi wynikami, jednak grono miłośników tego napoju wciąż się powiększa. Nie tylko w zakresie produktów markowych – rośnie atrakcyjność marek własnych mleka smakowego. Przykładem jest rynek bułgarski, na którym w okresie dwunastu miesięcy, do marca 2012 r., marki własne miały już 20% udział w rynku produktów z tego segmentu, przy 13% w poprzednim okresie rocznym (źródło: Regal; opracowano w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sofii). Wypracowanie sobie przez mleka smakowe niewielkiego, acz stałego miejsca na rynku w Polsce spowodowało, że i u nas (w tym bądź co bądź wąskim segmencie) pojawiły się marki własne, m.in. dostępne w Biedronce mleko pod marką Mleczna Dolina – truskawkowe, waniliowe, bananowe, karmelowo-czekoladowe czy pistacjowo-kokosowe – które dla Jeronimo Martins Dystrybucja produkuje Łowicz (OSM). Z kolei w sieci Lidl można spotkać w segmencie mleka smakowego akcent azjatycki – pod marką Vitasia detalista proponuje mleko kokosowe.

Geneza sukcesu

Powodów rosnącej popularności mleka smakowego jest kilka. Jednym z nich jest oczywiście atrakcyjność smakowa produktu, będącego miłą odmianą dla podniebienia. Innym, kto wie czy nie ważniejszym, jest fakt, że konsumenci są dziś nastawieni na konsumpcję łatwą, szybką i przyjemną. Chcą otrzymać gotowy produkt w formie miłej dla oka i przyjaznej dla ręki. Lubią sięgać po produkty zaspokajające potrzebę poszukiwania i wypróbowywania nowości, a jednocześnie pozwalające na zdrowy tryb życia nawet w pośpiechu, w pracy i w samochodzie. W ten trend mleka smakowe wpisują się idealnie. Dotyczy to nie tylko krajów rozwiniętych, ale w coraz większym stopniu także rozwijających się, które mogą pochwalić się rosnącą stopą życiową i postępem urbanizacyjnym.

U źródeł sukcesu mleka smakowego leży też z pewnością fakt, że znajduje ono coraz więcej zastosowań. W upalne dni służy po prostu jako napój zaspokajający pragnienie. Bywa smakowitym dodatkiem do kawy. Z kolei mleko smakowe zagęszczone, które na polskim rynku jest dostępne np. dzięki firmie Gostyń (OSM) (w wersji karmelowej i kakaowej), jest chętnie wykorzystywane jako dodatek do kawy, deserów, lodów lub ciast. Przez wielu mleko smakowe, zwłaszcza czekoladowe, uważane jest za idealny izotonik i wybierane w miejsce tego napoju jako smaczny produkt pozwalający szybko uzupełnić makroelementy. Nic w tym dziwnego – mleko smakowe nawadnia organizm, dostarcza mu sodu, potasu i wapnia, jest źródłem elektrolitów, magnezu, fosforu i witamin z grupy B. Co więcej, jego białko, mające wysoką wartość odżywczą (co jest szczególnie istotne po intensywnym wysiłku fizycznym), jest – podobnie jak zawarte w mleku smakowym kwasy tłuszczowe – lepiej i dłużej przyswajane niż zawarte w tradycyjnych izotonikach węglowodany.

Z prognoz firmy Tetra Pak wynika, że lata 2012-2015 będzie można podsumować szczególnie korzystnie dla mleka smakowego, ponieważ segment ten odnotuje w tym okresie szybszy wzrost niż sektor mleka tradycyjnego – przewidywany wzrost sięga 4%, a wolumen zwiększy się z 17 mld litrów do ponad 19 mld litrów. Prognozy dla mleka smakowego wypadają też bardzo korzystnie na tle innych napojów – przykładowo przewidywana stopa wzrostu sprzedaży mleka smakowego ma być trzykrotnie wyższa niż napojów gazowanych.

Nic nie wskazuje na razie na to, by w kolejnych latach dobra passa miała się odwrócić. To wszystko pozwala patrzeć z optymizmem w przyszłość spółdzielniom mleczarskim, które już postawiły na ten asortyment, jak również jest dobrym prognostykiem dla tych, które dopiero rozpoczęły taką produkcję lub rozważają wejście na ten rynek.


Anna Rissmann

Dyrektor Kategorii Fresh&Frozen w Żabka Polska

Kategoria mlek smakowych zyskała już stałych miłośników wśród naszych klientów, z tego powodu jest w stałej ofercie naszych sklepów. Produkty tej kategorii cechuje w sklepach Żabka niewielka sezonowość, dzięki czemu można je uznać za całoroczne. W naszych sklepach oferujemy klientom zarówno mleka smakowe znanych producentów, o standardowych smakach: (wanilii, czekolady oraz truskawki), jak również nowości i produkty w edycjach limitowanych, np. mleko o smaku pistacji i czekolady. Podobnie jak w kategorii deserów mlecznych, różnorodność smaków jest elementem przyciągającym do naszych sklepów młodych klientów, którzy stanowią największą grupę zakupową tej kategorii. Sprzedaż w sklepach Żabka i Freshmarket wspierają różnorodne akcje promocyjne, jak również możliwość zakupu większej liczby sztuk produktów w niższej cenie – wielosztuki.


Strona 1 z 3