Boże oszczędź brytyjskie mleko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2017 (28)
Prowadzone są szeroko zakrojone działania mające na celu ograniczenie dodatku cukru poprzez wprowadzenie tzw. podatku cukrowego „sugar tax”, który na wpłynąć na producentów i ograniczyć ilość dodawanego cukru do produktów mleczarskich i niewpisywanie tej kategorii na listę produktów wnoszących zbędne kalorie do diety – szczególnie w dobie lawinowo rosnącej otyłości wśród dzieci i dorosłych.

Eksport z Wielkiej Brytanii

Największe znaczenie w eksporcie rolnym Wielkiej Brytanii mają zboża i produkty zbożowe, artykuły mleczne, mięso, ryby i wyroby owocowe. W produkcji mięsa, mleka i wełny kraj znajduje się w światowej czołówce. Główni partnerzy handlowi Wielkiej Brytanii to: kraje UE (Niemcy, Francja, Holandia, Belgia) oraz USA i Chiny. Brytyjczycy wierzą bardzo mocno w swoje produkty. W akcjach promocyjnych szeroko podkreślają brytyjskość pochodzenia, co równoznacznie wiąże się z synonimem kontynuacji tradycji produkcji, wysokiej jakości, oryginalności smaku. Brytyjski image produktów ma stymulować pozytywne emocje konsumentów międzynarodowych do wyboru unikatowych brytyjskich produktów, które są jedyne w swoim rodzaju i smaku (np. oryginalne sery angielskie), produkowane z zachowaniem najwyższych standardów produkcji, szczególnej troski o środowisko oraz szczególnym systemem zarządzania zarówno farmami hodowlanymi jak firmami produkcyjnymi.

Kolejną z przyjętych strategii jest także nacisk na eksport innowacyjnych produktów brytyjskich z tzw. wartością dodaną, które nie tylko szczególnie pozytywnie mogłyby wyróżniać się na rynkach zagranicznych, ale byłyby sprzedawane po uzasadnionych biznesowo wyższych cenach niż produkty tradycyjne. Brytyjski standard jest przekazywany na każdym etapie relacji biznesowych począwszy od dystrybutorów, partnerów biznesowych i konsumentów.

W swoich strategiach biznesowych Brytyjczycy zakładają też, że na rynkach oferować będą takie same produkty jak na dalszych rynkach lokalnych ale jako wyjątkowej jakości substytut. W dobie brexitu eksport jest pod szczególnym nadzorem władz i wielu organizacji mleczarskich. Strategia eksportowa (przyjęta przez m.in. organizacje Dairy UK)obejmuje zwiększenie efektywności i sprawności brytyjskiego eksportu, któremu zaproponowano posługiwanie się tzw. certyfikowanym schematem eksportowym. Celem tego programu jest zminimalizowanie biurokracji oraz stosowanie zintegrowanego systemu obrotu dokumentacją. Stworzenie systemu potocznie zwanego „one-stop-shop” dla eksportowanych produktów brytyjskich ma wydatnie wspierać działania przedsiębiorców w tej części działań biznesowych (dokumentacja będzie wprowadzana w specjalnie skonstruowanej aplikacji). Kolejnym tematem będzie wsparcie producentów w ujednoliconym i sprawniejszym sposobie uzyskania pozytywnej oceny zakładów pod kątem bezpieczeństwa i reżimów kontroli.

Wpływ brexitu na gospodarkę

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej stało się faktem i może mieć istotny wpływ na rolnictwo brytyjskie i europejskie. Opinie analityków są podzielone. Jedni uważają, że wyjście Wielkiej Brytanii z UE może być bardzo kosztowne dla Wielkiej Brytanii, szczególnie jeżeli zostanie utrudniony dostęp do rynków europejskich. Brytyjscy farmerzy i hodowcy w znacznym stopniu są obecnie zależni od unijnego rynku, który daje im dostęp do 500 mln klientów (co daje wartość eksportu na poziomie ponad pół miliarda funtów). Wart wspomnienia jest fakt, że w obecnie 90% wyprodukowanego mięsa w Wielkiej Brytanii jest sprzedawane na rynkach innych państw europejskich. Wskazuje się, że koszt brexitu w tym sektorze może dojść nawet do 330 mln funtów i będzie związany m.in. ze wzrostem kosztu eksportu głównie dla brytyjskich hodowców wołowiny i baraniny. Pesymiści wskazują, że wzrost kosztów najpierw będzie dotyczył firm zajmujących się obsługą eksportu, następnie hodowców, a na końcu konsumentów.

Wpływ brexitu na gospodarkę UE

Według Office for National Statistics (ONS) w 2013 r. łączną wartość brytyjskich obrotów handlowych obliczono na ok. 717 mld funtów. Wartość eksportu wyniosła 306,8 mld funtów, natomiast import towarów do Wielkiej Brytanii był na poziomie 417 mld funtów. Deficyt handlowy wyniósł 110,2 mld funtów i był na zbliżonym poziomie jak w 2012 roku (108,7 mld funtów).

Niewątpliwie należy wziąć pod uwagę, że po obu stronach mogą pojawić się dodatkowe nieznane dotychczas obciążenia finansowe, np. związane z niewystępującym obecnie cłem. Chcąc chronić swoje rynki poszczególne kraje mogą wprowadzić także obostrzenia barier pozataryfowych dla wybranych grup towarowych. W końcu może także w przyszłości pojawić problem uzyskiwania dodatkowych lub nowych certyfikatów lub spełniania określonych procedur przed wprowadzeniem danego produktu na rynek.

Wpływ brexitu na wymianę handlową z Polską

Wg Portalu Promocji Eksportu w 2013 r. polski eksport do Wielkiej Brytanii osiągnął poziom prawie 10,078 mld euro i był o 3,8% wyższy niż przed rokiem. Z kolei import z tego rynku wzrósł o 9,2%, do ponad 4,1 mld euro. W rezultacie nadwyżka w obrotach z Wielką Brytanią wyniosła 5,969 mld euro. Najważniejsze grupy towarowe w polskim eksporcie na rynek brytyjski stanowiły: wyroby przemysłu elektromaszynowego (46,3%), artykuły rolno-spożywcze (12,8%), wyroby przemysłu chemicznego oraz tworzywa sztuczne (11,3%).

Polska eksportuje do Wielkiej Brytanii wiele produktów rolno-spożywczych. Obecnie Wielka Brytania jest drugim, po Niemczech, rynkiem eksportowym dla Polski. Naszymi hitami eksportowymi są: mięso drobiowe, wołowe, przetwory mięsne, produkty mleczarskie, a także produkty cukiernicze (czekolada), pieczywo i warzywa. W 2015 roku sprzedano tam polskie towary o wartości ponad 2 mld euro. Do tej pory eksport naszych produktów wykazywał trend wzrostowy (+11,0%) w stosunku do roku poprzedniego (2014/2015). Niestety brexit może odbić się negatywnie na naszej wzajemnej wymianie handlowej. Szczególnie negatywnie może się to odbić na polskim rolnictwie.

Strona 4 z 4