Mleko UHT: UHT wciąż mocne, ale…

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 6/2016 (79)

Nie tylko na klasyczną nutę

mleko do spieniania, mlekpol

„Must have” portfolio każdego producenta, który stawia dziś na produkcję mleka UHT stanowi mleko o zawartości tłuszczu 2% i 3,2%, oferowane najczęściej w opakowaniach o pojemności 500 ml i 1 l. Taką ofertę ma praktycznie każdy liczący się na tym rynku wytwórca. Jednak rosnące „przywiązywanie wagi” do wagi, czyli do szczupłej sylwetki sprawiło, że ostatnia dekada stała pod znakiem rozwoju produktów light. Ten trend nie ominął także kategorii mleka UHT, czego dowodem są liczne dziś propozycje spod znaku 1,5% (Grupa Mlekovita – marka Mlekovita, Mlekpol (SM) – Białe i Zambrowskie, Grupa Polmlek – Uchate, ROTR (SM) – Delik i Dobre, Radomsko (OSM) – marka Hej!, Łowicz (OSM) – Łowickie, Łowicz) oraz 0,5% (Grupa Mlekovita – marki Mlekovita i Twój Kubek, Mlekpol (SM) – Łaciate, Zambrowskie i Białe, Łowicz (OSM) – Łowickie i Milkissima). W tym segmencie rynku dodatkowo wyróżnia się Mlekpol (SM), która zdecydowała się na rozszerzenie oferty o produkty 0% – w tej wersji dostępne są dwie marki spółdzielni z Grajewa: Łaciate oraz Milatte, czyli mleko do spieniania produkowane przede wszystkim z myślą o przygotowaniu mrożonej kawy.

Na przeciwnym biegunie plasują się produkty o ponadstandardowej zawartości tłuszczu, doceniane szczególnie przez konsumentów lubiących pichcić domowe słodkości, ale nie tylko – także wszystkich ceniących smak naturalnego, nieodtłuszczonego, pełnego mleka. W kierunku zaspokojenia tych potrzeb poszły mleczarnie Mlekpol (SM) z marką Łaciate 3,5% i Łaciate Junior 3,8%, ROTR (SM) mający w portfolio mleko Dobre 3,5%, Radomsko (OSM) z mlekiem marki Hej! 3,8%, Łowicz (OSM) – marki Milkissima 3,5% oraz Grupa Mlekovita – jedną z najnowszych propozycji spółdzielni z Wysokiego Mazowieckiego jest mleko 3,5% oferowane pod sztandarową jej marką Mlekovita.

Ewa Gromadzka, Mlekpol

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu Mlekpol (SM)

Mleko UHT wciąż jest najczęściej kupowane przez polskiego konsumenta. Decyduje o tym, przede wszystkim długi termin przydatności do spożycia, a co za tym idzie wygoda przy planowaniu i robieniu zakupów. Ultra High Temperature, to proces sterylizacji polegający na ogrzaniu surowego mleka do temperatury 137°C, a następnie jego błyskawicznym schłodzeniu do około 20°C. W ten sposób otrzymuje się mleko UHT. Jego wartość odżywcza zostaje zachowana, a termin przydatności wydłużony, oczywiście do momentu otwarcia. W wyniku obróbki termicznej mleko jest pozbawiane szkodliwych drobnoustrojów. Nie traci przy tym witamin ani cennych mikro i makroelementów oraz pozostałych składników odżywczych. Proces UHT zabija szkodliwe bakterie i sprawia, że produkt jest bezpieczny.

Polacy coraz chętniej sięgają po mleko pełnotłuste. Częściej, niż w poprzednich latach, kupowane jest mleko UHT Łaciate 3,2 % tłuszczu. Coraz większą popularnością cieszy się także Łaciate Junior o podwyższonej zawartości tłuszczu 3,8%. Jest to innowacyjny produkt dedykowany młodym organizmom. Na podstawie badań konsumenckich wiemy jednak, że Łaciate Junior chętnie spożywane jest także przez osoby dorosłe. Polskie gospodynie coraz częściej zastępują nim mleko o niższych zawartościach tłuszczu, wykorzystując jako pełną smaku i wartości bazę zup mlecznych i niezastąpionych na polskim stole domowych budyniów i legumin.

Mlekpol (SM) jest prekursorem wprowadzenia na polski rynek spożywczy mleka UHT. 21 lat temu powstało Łaciate – pierwsze mleko UHT w Polsce. Jest najbardziej znanym i wciąż najchętniej kupowanym mlekiem, o czym świadczą nie tylko wyniki sprzedażowe, ale również liczne nagrody branżowe i konsumenckie. Tylko w roku 2016 mleko UHT Łaciate zdobyło m.in. zaszczytne miano Podlaskiej Marki, zostało okrzyknięte ponownie Hitem Handlu, a Łaciate Junior otrzymało prestiżowy złoty medal Międzynarodowych Targów Poznańskich Polagra Food.

Mleko Łaciate UHT można kupić w innowacyjnym opakowaniu kartonowym typu EDGE. Dostępne jest w trzech pojemnościach: 0,5l, 1l, 1,5l oraz czterech zawartościach tłuszczu: 0,0%, 0,5%, 2,0%, 3,2%. Powstało także specjalne, uwzględniające potrzeby młodych organizmów – mleko Łaciate Junior o zawartości 3,8% tł. Dla wszystkich wielbicieli mleka smakowego Łaciate przygotowało to, o smakach: bananowym, czekoladowym, truskawkowym i waniliowym.

W portfolio firmy konsumenci znajdą także mleko UHT Zambrowskie, Białe oraz nasz hit sprzedażowy – Milatte – mleko idealne do spieniania, dostępne w dwóch wariantach tłuszczowych 3,2% i 0%.

Z wartością dodaną

mleko wydojone bez laktozy, mlekovita

Jednym z megatrendów ostatnich lat jest moda na zdrowy styl życia. Trend prozdrowotny jest dziś widoczny praktycznie we wszystkich segmentach rynku nabiałowego, a w miarę jego narastania dla konsumentów istotne stają się także dodatkowe walory, które producent może zaoferować w tradycyjnym wyrobie. Upowszechnienie takich propozycji w segmencie mleka UHT zawdzięczamy m.in. mleczarni Łowicz (OSM), która stosunkowo niedawno weszła na rynek z mlekiem Milkissima z wapniem oraz Gostyń (SM), która zaproponowała wzbogacone mleko w ramach dwóch marek: Supermleko z witaminami A+D+wapń i mleko zagęszczone light z błonnikiem, a także zagęszczone niesłodzone mleko light z magnezem. Zasługi w tej kategorii ma także Grupa Mlekovita proponująca zagęszczone mleka Wypasione z magnezem – do wyboru: klasyczne lub częściowo odtłuszczone.

Wartość dodana to czasem wartość odjęta. Klasycznym przykładem jest jedna z kluczowych nabiałowych innowacji ostatnich lat – wprowadzenie do obrotu produktów bez laktozy dla ludzi uczulonych na ten dwucukier. Szacunki mówią, że należy do nich co piąta osoba w Polsce. Zjawisko to jest prawdziwym utrapieniem. Jeszcze jakiś czas temu omijali oni nabiał, przede wszystkim zaś mleko, szerokim łukiem. Dziś nie muszą już z niego rezygnować, ponieważ mogą skorzystać z propozycji rodzimych mleczarni – bezlaktozowe mleko oferuje Grupa Mlekovita (marka Wydojone 1,5% 1 l i 3,2% 1 l i 0,5 l), Grupa Polmlek (mleko Łagodne) i mleczarnia Łowicz (OSM) z marką Milkissima – mleko 1,5%.

Do atrakcyjnych i przyszłościowych podkategorii w segmencie UHT wydaje się należeć także oferta skierowana do wielbicieli zabielonej małej czarnej. Mleko dla baristów, a w rzeczywistości również dla wszystkich aspirujących do tego tytułu w domowym zaciszu, proponują Grupa Mlekovita (Mleko Kuchmistrza) oraz ROTR (SM) w ramach marki Blanco. Grupa Mlekovita oferuje mleko zachwalane ze względu na wysoką zawartość białka (aż 3,4%, czyli o 10% więcej niż ma tradycyjne mleko).

Wydaje się, że stabilizuje się w Polsce grono amatorów produktów kozich i ci producenci, którzy najszybciej zdecydowali się zawalczyć o ich uwagę, są na wygranej pozycji – w segmencie mleka UHT do takich firm należą dziś Wart-Milk (OSM) z marką Me! i Agro-Danmis.

Opakowania na miarę XXI wieku

Mleko UHT z zakrętką albo re-capem to już współcześnie standard, który nikogo nie dziwi. Można już jednak znaleźć wytwórców, którzy w stawianiu na komfort użytkownika poszli dalej. Na nowatorstwo w tym względzie postawiła np. firma ROTR (SM), która zaoferowała mleko UHT marki Delik oraz mleko dla baristów Blanco w opakowaniu w kształcie domku – tj. zwężającym się ku górze, co gwarantuje zużycie produktu do ostatniej kropli.

Strona 2 z 2