Innowacyjność na półce: Wyzwania dla mleczarstwa

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2016 (79)

Równowaga żywieniowa a środowisko

Jak wspomnieliśmy żywność w obecnych czasach ma przed sobą wiele wyzwań. Nie tylko musi być naturalna, autentyczna relatywnie niskoprzetworzona, dostarczać niezbędnych dla naszego organizmu składników odżywczych oraz odpowiadać na nasze indywidualne potrzeby żywieniowe. Żywność powinna być produkowana z ograniczeniem ilości cukru, soli i wszelkich sztucznych dodatków.

ser fitness

Wraz z rozwojem idei zrównoważonego rozwoju temat ten jest coraz szerzej dyskutowany w środowiskach związanych z żywnością. W przypadku zrównoważonego rozwoju chodzi już nie tylko o to, by produkować przemysłowo żywność w sposób niezagrażający środowisku, ale także produkować żywność z poszanowaniem zasobów ziemi, odpowiednim etycznym traktowaniem zwierząt oraz z użyciem źródeł odnawialnych. Żywność powinna być pakowana w opakowania nadające się do recyklingu, a nadwyżki lub resztki powinny być przekazywane do dalszego zastosowania w rozszerzonym łańcuchu recyklingu żywnościowego. Niezużyte resztki mogłyby być oddawane do żywienia zwierząt, a nadmiar żywności z zachowanym terminem przydatności spożycia przekazywany na cele charytatywne. Coraz częściej doceniani są producenci, którzy w swoich działaniach kierują się nie tylko zyskiem, ale i etycznym oraz wysoce odpowiedzialnym sposobem zarządzania produkcją.

Rozwój technologiczny i digitalizacja powodują, że dostęp do wiedzy i informacji jest znacznie szerszy niż kilka lat temu. Szybka i łatwa wymiana informacji powoduje wzrost świadomości żywieniowej konsumentów. W efekcie coraz więcej osób uznaje, że wysokoprzetworzona żywność nie sprzyja ich zdrowiu. Stara maniera nadmiernego wzbogacania produktów w konserwanty, przeciwutleniacze, polepszacze smaku, koloru lub struktury, by zwiększać tylko sprzedaż, budzi coraz więcej wątpliwości i wyraźny sprzeciw konsumentów.

Zdrowa przekąska w cenie

blue cheese Lactima, Monte Zott, mleko wypasione Mlekovita

Kolejnym rozwijającym się trendem jest potrzeba szybkiej, ale i korzystnej dla zdrowia konsumpcji. To, co oferuje współczesny rynek gastronomiczny przestaje zaspokajać potrzeby żywieniowe. Poza szybkością podania i niską ceną produkty te (mimo pewnych zalet) wydają się kontrowersyjne z odżywczego punktu widzenia. Ludzie szukają, by coś „chwycić i iść” (grab&go). To „coś” ma być smaczne, zdrowe i poręczne/wygodne do użycia i utylizacji opakowania.

Dlatego też przed branżą spożywczą, w tym mleczarską – stoi duże wyzwanie, by zapewnić ludziom gamę produktów, które nie tylko będą zdrowe i pożywne, ale także poręczne i wygodne. Przekąski mają zapewnić nie tylko nasycenie, dostarczyć odpowiedniej porcji wartości odżywczych oraz zapewnić przyjemność jedzenia.

Produkcja mleczarska ma tutaj duże pole do popisu, bowiem asortyment mleczarski jest bardzo różnorodny i dzięki różnym właściwościom i opakowaniom – produkty te mogą zaistnieć w wielu okolicznościach: w szkole, biurze, na wycieczce, podróży albo podczas aktywności fizycznej. Konsumenci szukają prostych sposobów na włączenie do swojej diety większej ilości produktów, które są smaczne i zdrowe. Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie na rynku pojawią się nowe, ciekawe produkty, pakowane w wygodne pojedyncze opakowania, które będą odpowiedzią na potrzeby konsumentów.

Jemy rekomendowane w sieci

Obecnie coraz więcej wiedzy czerpiemy z sieci. Rewolucja internetowa spowodowała, że wiele treści jest dostępnych od ręki nie tyko w laptopie, ale i w tablecie lub smartfonie. O naszym wyborze coraz częstej decydują opinie o danym miejscu, usłudze czy produkcie tzw. rekomendacje i opinie ludzi, którzy już przetestowali dany produkt. Ludzie lubią być ekspertami w wielu sprawach i chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i uwagami. A moda na bycie trendsetterem trwa.

Czy się nam podoba czy nie – rekomendacja uzyskana w internecie w dużym stopniu może wpłynąć na nasz sposób patrzenia na dany produkt. Zbierać informacje o produktach można już dzisiaj w różny sposób. Słynny „telefon do przyjaciela” to niejedyne źródło wiedzy. Dzisiaj mogą to być informacje zawarte na stronach firmowych producentów, które jednak są traktowane jako laurka dla każdego produktu. Dużo bardziej wiarygodne dla współczesnego konsumenta są: „żywe” komentarze pod opisem produktu umieszczonym przez producenta lub sprzedawcę, recenzja produktu przez wiarygodnego specjalistę/dietetyka/żywieniowca, opinia wystawiona na blogu lub videoblogu kulinarnym czy w końcu komentarz w social media (facebook, twitter). Dzisiaj ludzie lubią chwalić się tym jak żyją, jak mieszkają, gdzie podróżują oraz co jedzą i co testują. W ten sposób wyrażają swoje „ja” oraz budują wizerunek w sieci. Ważne jest co mówi przeciętny „niezależny” Kowalski niż jakaś gwiazda, która zgarnęła mnóstwo pieniędzy za to, że zarekomendowała dany produkt.

Dlatego też wielu producentów produktów spożywczych z powodzeniem wykorzystuje media internetowe do promocji swoich produktów. W ten sposób można dość szybko przetestować czy dany produkt jest akceptowany, czy należy nad nim popracować. Innymi słowy sprawdzić, czy jest wystarczająco dobry, by mówić o nim w sieci.

Po latach zachłyśnięcia się ilościową podażą żywności konsumenci zaczynają zadawać coraz mniej wygodne dla producentów i hodowców pytania. Chcą wiedzieć jak produkowana jest żywność, skąd pochodzi, jak traktowane są zwierzęta i jak współczesne uprawy wpływają na nasze środowisko.

Stawiamy na wygodę

Produkt spożywczy coraz bardziej postrzegany jest jako wyrób, który musi wpisywać się w nasz styl i model życia. Kupowany przez nas produkt powinien być wygodny do użycia i spożycia w określonych chwilach, opakowany w taki sposób, by jego otwarcie nie sprawiało większych trudności dla dziecka, seniora bądź przeciętnego konsumenta lub konsumentki.

Wygoda trzymania, wygoda przechowywania, wygoda dozowania oraz wygoda utylizacji, to hasła często powtarzane przez współczesnych konsumentów. Ważne jest też dostosowanie danego produktu do aktualnej aktywności życiowej konsumenta. Inny produkt, bowiem kupimy dla całej rodziny, a inny, gdy biegniemy na trening lub do szkoły. Bo o ile produkt w środku może być taki sam, to już jego forma lub opakowanie mogą się znacznie różnić. Dlatego też w najbliższych latach szczególne znaczenie będzie miała dla producentów analiza zachowań konsumentów oraz śledzenie ich stylu życia i potencjalnych sytuacji, w których można zaoferować im swój produkt.

Produkty mleczarskie w tej dziedzinie mogą odgrywać bardzo szczególną rolę. Ze względu na swoją szczególną wartość odżywczą ich zastosowanie powinno być wszechstronne w wielu sytuacjach i inwencja producentów powinny sprawić, by częściej wpasowywały się w codzienne menu.

Strona 3 z 3