Mleko: Jak sprzedać więcej mleka?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
evolve protein shake

Wzbogacanie składu w dodatki funkcjonalne

Kolejnym elementem działań jest dodatek różnego typu składników funkcjonalnych pełniących określone funkcje w naszym organizmie. Jednym z najpopularniejszych trendów jest wzmacnianie mleka w dodatkową porcję białka, kwasy omega 3, DHA, witaminy (A, D, E), koenzym Q10 oraz cholinę lub składniki mineralne tj.: wapń, magnez czy żelazo. Przykładami produktów o podwyższonej ilości białka są np. marki TruMuu (+ 25 g białka) czy Avonmore – Protein Milk (25-50 g białka) czy chiński produkt marki Yili – QQ Star Children’s Milk z dodatkiem wit. A, D, wapnia, żelaza i cynku.

W kategorii tej produkty bardzo często skorelowane są z grupami docelowymi tj.: dzieci i młodzież (dodatek kwasów omega 3, witamin, składników mineralnych), obecne i przyszłe mamy (wapń, witaminy) czy kobiety w okresie menopauzy (produkty wzbogacane w białko, żelazo, koenzym Q). Przykładem tego typu produktów jest jest brytyjska linia Arla Big Milk dla dzieci (z dodatkiem wapnia, żelaza oraz witamin D i A), linia Evolve dla kobiet (o smaku czekoladowym, owoców leśnych, cafe latte czy truskawkowym) lub linia Muscle Milk – Women Genuine czy Good Karma – flaxmilk z białkiem.

Coraz częściej jednak spotkać można inne nieskorelowane bezpośrednio z mlekiem dodatki funkcjonalno-smakowe tj. cynamon (obniżenie poziomu cukru we krwi), imbir (rozgrzanie organizmu), błonnik (kontrola masy ciała) czy miód (wzmocnienie systemu immunobiologicznego).

milk 2 go sport

Mleko dla osób aktywnie spędzających czas oraz dla sportowców amatorów

Tego typu produkty rozwijają się na bazie żywności funkcjonalnej dedykowanej sportowcom. W tej kategorii najlepiej mają się różnego rodzaju shaki, ale coraz częściej spotkać można mleka z różnymi dodatkami funkcjonalnymi. Czasami w podkategorii tej trochę zaciera się różnica między mlekiem a napojem mlecznym. Do najczęściej stosowanych dodatków w produktach dla sportowców amatorów należą białko oraz witaminy, substancje mineralne oraz substancje wspomagające obudować masę mięśniowa w czasie i po treningu. Przykładem takich produktów są m.in. Athletes HoneyMilk (z dodatkiem miodu), Muscle Milk w wersji standarowej i light, linia produktów pod marką Ufitt oraz Milk 2 go Sport (26 g białka).

Dodatki smakowe kuszą dzieci i dorosłych

Bardzo często mleko jest uatrakcyjniane poprzez wzbogacanie jego smaku dodatki smakowe. Najbardziej popularne to czekolada, wanilia, banan lub truskawka. W portfolio dla dzieci i młodzieży spotkać można smak coli, ciasteczek oreo, snickersa czy kokosowego Bounty. Bardzo często producenci łączą w produkcie dodatki smakowe z dodatkami funkcjonalnymi, co stwarza jeszcze bardziej atrakcyjny produkt dla młodego pokolenia. Przykładami są m.in.: linie First Choice, Smart Balance, Maria Gold, Nutri-Milk (wzmocnione mleko z dodatkiem witamin, DHA oraz Omega 3).

Nowym trendem jest oferowanie mleka smakowo-funkcjonalnego typu Premium także dla dorosłych. Tego typu produkty zaspokajają potrzebę przyjemności i żywnościowego luksusu. Spośród wymienianych smaków wartymi wspomnienia są mleko o smaku miodu, pomarańczy, kawy espresso, cafe latte czy nutki cynamonu i imbiru w tle.


Marketing, autorytety, grupy docelowe

Sprzedaż mleka w większości krajów napędzają liczne działania promocyjne niejako promujące mleko, jako naturalną żywość funkcjonalną o wysokiej wartości odżywczej. Działania marketingowe są realizowane poprzez zintegrowane kampanie promocyjne skierowane do ściśle określonych grup docelowych (dzieci i młodzież, kobiety czy sportowcy). Czasami w akcje promocyjne są angażowane znane osoby, które swoim autorytetem (sportowym, kulinarnym czy edukacyjnym) mają zwrócić uwagę na tę kategorię.


organic valley, lactose free

Nietolerancja laktozy pod lupę – produkty lactose free

Kolejnym modnym trendem jest oferowanie mleka o obniżonej lub minimalnej ilości laktozy. Produkty te są dedykowane rosnącej grupie coraz bardziej świadomych konsumentów cierpiących na nietolerancję laktozy. Proponowanie tego typu produktów to świadomy gest producentów w stosunku do konsumentów, którzy nie mogą spożywać mleka i mogliby przerzucić się na produkty alternatywne tj.: mleko migdałowe, owsiane czy sojowe. O każdego klienta trzeba zatem powalczyć. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość umieszczenia linii także w innej części sklepu – na dział ze zdrową żywnością i poszerzenia ekspozycji. Przykładem tego typu produktów są m.in. produkty firm: Soebbeke z Niemiec – Milk Lactose-free w wersji Bio, Andechser – mleko kozie i krowie, Schwarzwaldmilch – mleko krowie.

Strona 2 z 4