Mleko: Jak sprzedać więcej mleka?
Wzbogacanie składu w dodatki funkcjonalne
Kolejnym elementem działań jest dodatek różnego typu składników funkcjonalnych pełniących określone funkcje w naszym organizmie. Jednym z najpopularniejszych trendów jest wzmacnianie mleka w dodatkową porcję białka, kwasy omega 3, DHA, witaminy (A, D, E), koenzym Q10 oraz cholinę lub składniki mineralne tj.: wapń, magnez czy żelazo. Przykładami produktów o podwyższonej ilości białka są np. marki TruMuu (+ 25 g białka) czy Avonmore – Protein Milk (25-50 g białka) czy chiński produkt marki Yili – QQ Star Children’s Milk z dodatkiem wit. A, D, wapnia, żelaza i cynku.
W kategorii tej produkty bardzo często skorelowane są z grupami docelowymi tj.: dzieci i młodzież (dodatek kwasów omega 3, witamin, składników mineralnych), obecne i przyszłe mamy (wapń, witaminy) czy kobiety w okresie menopauzy (produkty wzbogacane w białko, żelazo, koenzym Q). Przykładem tego typu produktów jest jest brytyjska linia Arla Big Milk dla dzieci (z dodatkiem wapnia, żelaza oraz witamin D i A), linia Evolve dla kobiet (o smaku czekoladowym, owoców leśnych, cafe latte czy truskawkowym) lub linia Muscle Milk – Women Genuine czy Good Karma – flaxmilk z białkiem.
Coraz częściej jednak spotkać można inne nieskorelowane bezpośrednio z mlekiem dodatki funkcjonalno-smakowe tj. cynamon (obniżenie poziomu cukru we krwi), imbir (rozgrzanie organizmu), błonnik (kontrola masy ciała) czy miód (wzmocnienie systemu immunobiologicznego).
Mleko dla osób aktywnie spędzających czas oraz dla sportowców amatorów
Tego typu produkty rozwijają się na bazie żywności funkcjonalnej dedykowanej sportowcom. W tej kategorii najlepiej mają się różnego rodzaju shaki, ale coraz częściej spotkać można mleka z różnymi dodatkami funkcjonalnymi. Czasami w podkategorii tej trochę zaciera się różnica między mlekiem a napojem mlecznym. Do najczęściej stosowanych dodatków w produktach dla sportowców amatorów należą białko oraz witaminy, substancje mineralne oraz substancje wspomagające obudować masę mięśniowa w czasie i po treningu. Przykładem takich produktów są m.in. Athletes HoneyMilk (z dodatkiem miodu), Muscle Milk w wersji standarowej i light, linia produktów pod marką Ufitt oraz Milk 2 go Sport (26 g białka).
Dodatki smakowe kuszą dzieci i dorosłych
Bardzo często mleko jest uatrakcyjniane poprzez wzbogacanie jego smaku dodatki smakowe. Najbardziej popularne to czekolada, wanilia, banan lub truskawka. W portfolio dla dzieci i młodzieży spotkać można smak coli, ciasteczek oreo, snickersa czy kokosowego Bounty. Bardzo często producenci łączą w produkcie dodatki smakowe z dodatkami funkcjonalnymi, co stwarza jeszcze bardziej atrakcyjny produkt dla młodego pokolenia. Przykładami są m.in.: linie First Choice, Smart Balance, Maria Gold, Nutri-Milk (wzmocnione mleko z dodatkiem witamin, DHA oraz Omega 3).
Nowym trendem jest oferowanie mleka smakowo-funkcjonalnego typu Premium także dla dorosłych. Tego typu produkty zaspokajają potrzebę przyjemności i żywnościowego luksusu. Spośród wymienianych smaków wartymi wspomnienia są mleko o smaku miodu, pomarańczy, kawy espresso, cafe latte czy nutki cynamonu i imbiru w tle.
Marketing, autorytety, grupy docelowe
Sprzedaż mleka w większości krajów napędzają liczne działania promocyjne niejako promujące mleko, jako naturalną żywość funkcjonalną o wysokiej wartości odżywczej. Działania marketingowe są realizowane poprzez zintegrowane kampanie promocyjne skierowane do ściśle określonych grup docelowych (dzieci i młodzież, kobiety czy sportowcy). Czasami w akcje promocyjne są angażowane znane osoby, które swoim autorytetem (sportowym, kulinarnym czy edukacyjnym) mają zwrócić uwagę na tę kategorię.
Nietolerancja laktozy pod lupę – produkty lactose free
Kolejnym modnym trendem jest oferowanie mleka o obniżonej lub minimalnej ilości laktozy. Produkty te są dedykowane rosnącej grupie coraz bardziej świadomych konsumentów cierpiących na nietolerancję laktozy. Proponowanie tego typu produktów to świadomy gest producentów w stosunku do konsumentów, którzy nie mogą spożywać mleka i mogliby przerzucić się na produkty alternatywne tj.: mleko migdałowe, owsiane czy sojowe. O każdego klienta trzeba zatem powalczyć. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość umieszczenia linii także w innej części sklepu – na dział ze zdrową żywnością i poszerzenia ekspozycji. Przykładem tego typu produktów są m.in. produkty firm: Soebbeke z Niemiec – Milk Lactose-free w wersji Bio, Andechser – mleko kozie i krowie, Schwarzwaldmilch – mleko krowie.