Jogurty pitne: Nowości non stop

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 4/2016 (77)

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Sezon od maja do września to czas, kiedy sprzedaż jogurtów do picia zdecydowanie rośnie. Konsumenci zastępują cięższe przekąski właśnie jogurtami. Ich wygodne opakowania ułatwiają zabranie ze sobą takiego posiłku do lasu, na plażę, na łódkę. W sezonie jesienno-zimowym jogurty do picia wciąż popularne są wśród nastolatków i osób dorosłych dbających o zdrową, zbilansowaną i nieobciążającą dietę. Dzieci chętniej wybierają smaki owocowe i deserowe. Jogurty pitne naturalne zaś są częściej wybierane przez dorosłych. Przewiduje się, że skumulowany wzrost kategorii jogurtów pitnych na świecie w latach 2014-2017 wyniesie ok. 6,5%. W Polsce ostatnie dwa porównywalne okresy (2014/2013 i 2015/2014) charakteryzują się różną dynamiką (ilościową): dla pierwszego – 97% i drugiego – 103%.

Konsumenci doceniają prozdrowotne właściwości napojów fermentowanych, w tym jogurtów. Warto przypomnieć, że jogurt wyróżnia się wysoką przyswajalnością białek i tłuszczu oraz dużą zawartością witaminy A i wielu witamin z grupy B. Kultury bakterii jogurtowych są niezastąpione w utrzymaniu prawidłowej flory bakteryjnej i podniesienia odporności organizmu. Jogurty są bogate w dobrze przyswajalny wapń. Warto wprowadzić je do diety osób dojrzałych, również ze względu na profilaktykę osteoporozy. Od lat najpopularniejsze są smaki tradycyjne: naturalny i truskawkowy. Coraz większym powodzeniem cieszą się jogurty dwusmakowe i deserowe. Klienci wybierają najchętniej jogurty w opakowaniach 400 g i 250 ml.

Jogurty naturalne przeżywają prawdziwy boom. Te gęste coraz częściej zastępują w polskiej kuchni, majonez, śmietanę, a nawet tłusty twaróg. Te do picia są znakomitą bazą sezonowych koktajli. Z naszych analiz wynika, że jogurty naturalne będą cieszyć się powodzeniem wśród konsumentów bez względu na zmieniające się mody. Zadomowiły się w polskich kuchniach na dobre.

Mlekpol (SM) oferuje bogatą paletę jogurtów do picia. Pod marką Milko konsumenci mają do wyboru jogurt: naturalny, truskawkowy, żurawinowy, czerwoną pomarańczę, morelowy, wiśniowy. Dużym powodzeniem cieszą się także jogurty pitne deserowe Milko: waniliowy, tiramisu i straciatella.

Nowością Mlekpol (SM) są wprowadzone w maju jogurty Łaciate bez laktozy. To niepowtarzalne smaki lata w trzech orzeźwiających odsłonach. Dla konsumentów nietolerujących cukru mlecznego pod marką Łaciate proponujemy jogurty pitne bez laktozy; jeżyna-malina, truskawka-czarna porzeczka i ananas-kokos. Wygodne 250 ml opakowanie świetnie sprawdza się w podróży, podczas wycieczek czy pikników.


Smakami kusi także Grupa Polmlek. Oprócz bardziej oczywistych smaków jogurtów pitnych, takich jak malinowy, truskawkowy lub wiśniowy, w ofercie firmy znaleźć można jogurty pitne, o smakach bzowe liczi, herbaciana limonka czy malinowa porzeczka.

Joguś do picia, zarówno naturalny, jak i w odsłonach owocowych, to natomiast propozycja mleczarni Krasnystaw (OSM). Spółdzielnia przy opisie jogurtów Joguś do picia zwraca uwagę na zawartość bakterii probiotycznych w produkcie, które mają dobry wpływ na proces trawienia, a ponadto „poprawiają przyswajanie laktozy przez osoby cierpiące na jej nietolerancję”. Z kolei w asortymencie proponowanym przez Jogo (ŁSM) znaleźć można Jogo Drink, w którego składzie nie ma glutenu.



Powracające pytania

Tworzenie produktów dedykowanych ściśle określonym odbiorcom, wielość smaków, oferowanie jogurtów bez laktozy i glutenu, zapewnienie funkcjonalnego opakowania, wprowadzanie innowacyjnych produktów – te wszystkie działania nie bronią firm mleczarskich od powracających jak bumerang pytań konsumentów. „Czy jogurt pitny jest kaloryczny?”, „Czy jogurt pitny jest tuczący?” nietrudno znaleźć te oraz inne odnoszące się do tej grupy produktów pytania w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych. Podczas gdy jedni pozytywnie wypowiadają się o jogurtach pitnych, inni skrupulatnie je testują, a jeszcze inni wyrażają krytyczne opinie i np. wprost sugerują, że lepszym rozwiązaniem jest zmieszanie jogurtu naturalnego ze świeżymi owocami. Zadaniem stojącym przed firmami mleczarskimi jest dostarczenie takiego produktu, który faktycznie przekona konsumentów.

Strona 2 z 3