Śmietanki i mleczka: Biała kropla w porannym zastrzyku energii

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)
Mleczarnia Gostyń (SM) to od lat lider rynkowy w segmencie mleka zagęszczonego. Od kilku lat firma sprzedaje na rynku innowacyjne produkty z dodatkiem magnezu oraz błonnika w charakterystycznym kartoniku ze znanym logo gostyńskiej krówki.

Skuteczną konkurencję dla mleka tradycyjnego, w przypadku pełnienia przez nie roli dodatku do kawy, stworzyły mleka zagęszczone. Tu bardzo mocną pozycję rynkową wypracowała sobie mleczarnia Gostyń (SM), która obok klasycznego mleka zagęszczonego słodzonego proponuje mleka zagęszczone niesłodzone light i light z dodatkami (magnez, błonnik) w kartonikach 350 ml i 500 ml. Zagęszczone mleka oferują również Grupa Mlekovita, która ma w portfolio kilka ich odmian, a jedną z najnowszych propozycji jest mleko Wypasione w kartoniku 500 g. Mlekpol (SM) proponuje kolei Łaciate 250 ml oraz nową markę Milatte – mleko do spieniania, w wersji 0% lub 3,2% – polecane szczególnie do kawy na zimno na letnie upały. Z kolei dla amatorów latte „z koroną” na pewno łakomym kąskiem będzie śmietanka w sprayu – możliwość wprowadzenia do kawy takiego dodatku oferują na polskim m.in. firmy Lactalis Polska (marka Président), Bakoma, a także Temar (PPH). Jednak zawartość tłuszczu w śmietance w sprayu sięga często 20%, a dziś w modzie jest raczej przeciwny kierunek, czyli odtłuszczanie. Skąd ten trend? Mogłoby się przecież wydawać, że skoro mowa o produkcie, który jest jedynie dodatkiem do kawy, nikt nie będzie przejmował się przesadnie kalorycznością tego małego uzupełnienia pobudzającego napoju. Nic bardziej mylnego. Rośnie bowiem liczba osób dbających o linię i zdrowy styl odżywiania na co dzień, a także zmuszonych, z powodu nadwagi lub otyłości i związanego z tym zagrożenia różnymi chorobami, do przejścia na dietę.

Na rynku pojawia się coraz więcej propozycji skierowanych do amatorów lekkiej wersji białego dodatku do kawy. Są wśród nich m.in. produkty Grupy Mlekovita (mleko zagęszczone Wypasione light, o zawartości 2,5% tłuszczu, dostępne także z magnezem) lub Gostyń (SM) (mleko zagęszczone niesłodzone zawierające 4% tłuszczu).

Light to dziś jednak coraz częściej zbyt mało. Konsumenci chcą wartości dodanej, która pozwoli im uzupełnić wypłukiwany przez kawę magnez lub połączyć delektowanie się filiżanką kawy z zapewnieniem organizmowi dodatkowego cennego elementu zdrowej diety. Dlatego na półkach z mlekiem i śmietanką do kawy coraz częściej można zauważyć na opakowaniach informacje o dodatkach – dodatki to dziś kolejne słowo-klucz do sukcesu w tej kategorii. Tu na uwagę zasługuje m.in. oferta mleczarni Gostyń (SM), która w wygodnych kartonikach 500 ml proponuje mleko zagęszczone light z błonnikiem lub magnezem. Obok mlek zagęszczonych Gostyń (SM) proponuje też Supermleko UHT z witaminami.

Grupa Mlekovita stawia na mleko zagęszczone Wypasione, które dostępne jest w kartoniku 350 g i 500 g. Wersje light to Wypasione w kartoniku 200 g oraz 200 g i 350 g z magnezem.

Prognozy rynkowe przewidują, że wartość rynku kawy w Polsce przekroczy w tym roku 5,5 mld zł. Jej rosnąca sprzedaż oraz fakt, że większość konsumentów wybiera kawę zabieloną, to dobry prognostyk dla rynku mleka i śmietanki do kawy.

Ciekawy produkt

Blanco to marka dla baristów zawodowców: świetne mleko, świetne opakowanie. 3,2% mleko dzięki swojej konsystencji pozwala uzyskać sztywną piankę oraz stworzyć smakowite wzory na kawie. Może być stosowane do espresso, latte macchiato, cappuccino i innych napojów na bazie kawy. Nowe opakowanie w kształcie domku posiada nakrętkę i jest zwężane u góry, co pozwala zużyć produkt do ostatniej kropli.

Producent: ROTR (SM).

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Segment śmietanek UHT rozwija się dynamicznie. Bardzo nas cieszy, że śmietanki UHT Łaciate wciąż są liderem w swojej kategorii. Z roku na rok ich udział w rynku rośnie. W tej chwili sięgnął już blisko 60%. Analizy rynku potwierdzają, że śmietanki UHT kupowane są najczęściej na bieżące potrzeby. Konsumenci przeważnie wybierają hipermarkety i dyskonty. Polacy przestali obawiać się tłuszczu mlecznego. Chętnie wykorzystują śmietanki w swojej kuchni.

Coraz częściej śmietanki UHT dodawane są do zup i sosów. Ich zaletą jest to, że nie ważą się w potrawie i podnoszą jej walory smakowe. Równie chętnie konsumenci wykorzystują śmietanki UHT do deserów. Najbardziej popularne są śmietanki o zawartości 18% i 30% tłuszczu. W okresie letnim obserwujemy zwiększone zainteresowanie śmietanką Łaciatą 36% do ubijania. Wiąże się to m.in. z obecnością na polskich stołach miękkich owoców sezonowych, których bita śmietanka jest idealnym dopełnieniem. Śmietanki, podobnie jak cała galanteria mleczarska, z roku na rok stają się atrakcyjniejsze dla konsumenta, nie tylko ze względu na coraz bardziej czyste etykiety, ale również rodzaje opakowań. Mlekpol (SM) dostosowuje opakowania produktów, także śmietanek, do indywidualnych potrzeb konsumenta. Innowacyjne formy i rodzaje opakowań ułatwiają codzienne korzystanie z produktu.

Śmietanki UHT Łaciate sprzedajemy w opakowaniach o pojemności od 10 gramów do 1 litra. Najbardziej popularną pojemnością zarówno wśród partnerów handlowych, jak i konsumentów, jest 250 ml – idealna do bieżącego, szybkiego przygotowania posiłków. Większe kartoniki świetnie sprawdzają się przy okazji rodzinnych uroczystości, np. 1 litrowa śmietanka Łaciata 36% do ubijania. Wszystkie śmietanki Łaciate nalewane są do wygodnych, praktycznych kartoników z zakrętką. Opakowania 10-gramowe dedykowane kanałowi HoReCa, chętnie wykorzystywane są także w biurach, podczas konferencji i spotkań służbowych, a także w podróży. W ofercie Mlekpolu dostępne są śmietanki Łaciate o różnej zawartości tłuszczu: 12%, 18%, 30%, 36%.

Wielbicielom mleka proponujemy mleko zagęszczone Łaciate w opakowaniu 250 ml, znakomite do uzupełnienia kawy.

Strona 2 z 2