Fundusze unijne: Promocja żywności. Nowy PROW

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2016 (23)

W porównaniu z poprzednią pespektywą budżetową znacznie rozszerzono wachlarz systemów jakości, które będą objęte wsparciem. Projekt rozporządzenia przewiduje, że pomoc będzie można uzyskać do produktów wytwarzanych w ramach unijnych systemów: Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS), Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), rolnictwo ekologiczne, system ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, system ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, system ochrony nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych wyrobów winiarskich.

W przypadku krajowych systemów jakości będą to: Integrowana produkcja, system Jakość i Tradycja, Quality Meat Program (QMP), Pork Quality System (PQS), Quality Assurance for Food Products (QAFP).

Szeroka definicja grupy producentów oraz zakres systemów jakości jest dobrą informacją dla ewentualnych wnioskodawców. Prawdopodobnie jednak zdobycie dofinansowania będzie trudniejsze niż w poprzednim PROW-ie.

W ramach opisywanego poddziałania można będzie finansować projekty z zakresu: promocji, reklamy, udziału w targach, w ramach których producent będzie informował np. o specyficznych cechach produktów, jakości, specyficznych metodach produkcji, wysokich wymogach dotyczących dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska. Sfinansowana może zostać jednorazowa akcja lub cały zestaw działań rozłożony w czasie jednak nie dłużej niż na dwa lata (i zakończony do 30 czerwca 2023 r.).

Zgodnie z projektem rozporządzenia finansowane będzie 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych, do których będzie można zaliczyć m.in.: reklamę w telewizji, radiu, prasie lub innych mediach, a także promocję w punktach sprzedaży, przygotowanie stoisk i materiałów reklamowych, udział w pokazach, wystawach i targach, organizację szkoleń i konferencji, prowadzenie serwisu internetowego, najem powierzchni reklamowej, publikacje broszur, ulotek, plakatów, zaproszeń i innych materiałów reklamowych, wynagrodzenia dostawców towarów lub usług, niezbędnych do realizacji operacji, najem środków trwałych lub amortyzację zakupionych środków trwałych oraz koszty delegacji.

Co istotne, wysokość kosztów kwalifikowalnych, do których będzie przysługiwała refundacja, nie będzie mogła przekroczyć 2,5 mln zł.

Podmiotem wdrażającym poddziałanie, tak jak w przypadku poprzedniego PROW-u, będzie Agencja Rynku Rolnego. Termin naboru wniosków zostanie ogłoszony przez ARR.

Ważną informacją jest to, że projekt rozporządzenia określa sposób ustalenia kolejności przyznania pomocy w ramach poddziałania. Będzie to punktacja przyznana poszczególnym wnioskom na podstawie przyjętych kryteriów, związanych z: ilością kanałów przekazu, obszarem geograficznym zaplanowanej kampanii, efektywnością finansową działań oraz uzyskaniem dofinansowania z działania 133 w ramach PROW 2007-2013. Z analizy kryteriów wynika, że preferowane będą kampanie duże, wykorzystujące jak najwięcej kanałów przekazu, prowadzone na jak największym terytorium administracyjnym oraz najbardziej efektywne pod względem finansowym. Dodatkowe punkty mają być przyznane wnioskodawcom, którzy nie uzyskali pomocy w ramach działania „Działania informacyjne i promocyjne” PROW 2007-2013.


Systemy jakości

Biorąc pod uwagę znaczne pieniądze, jakie można zaoszczędzić na działania informacyjne i promocyjne wytwarzanych artykułów spożywczych, dzięki pozyskaniu dofinansowania z UE, warto się dobrze przygotować do procesu aplikacyjnego. W przypadku przedsiębiorstw z branży mleczarskiej, które jeszcze nie uczestniczą w systemach jakości, być może należałoby zastanowić się nad ewentualnym przystąpieniem do jednego z takich reżimów dla wybranych produktów.

Jednym z ww. systemów jest unijny system certyfikacji produktów regionalnych i tradycyjnych. W jego ramach funkcjonują trzy znaki: Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG) oraz Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS). Systemy ChNP, ChOG oraz GTS mają chronić zarejestrowane produkty przed wykorzystywaniem nazwy w produktach pozornie podobnych, a nieobjętych rejestracją, przed wszelkiego rodzaju stosowaniem w nazwach innych wyrobów imitujących oryginał oraz wszelkimi innymi praktykami mogącymi wprowadzić konsumenta w błąd.

Rejestracji produktów dokonuje Komisja Europejska. W naszym kraju wnioski o rejestrację przyjmuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które dokonuje ich oceny oraz przekazuje dokumentację do KE.

W Polsce unijne certyfikaty posiada 36 produktów, w tym kilka mleczarskich (m.in. bryndza podhalańska, oscypek, wielkopolski ser smażony).

Jeśli chodzi o krajowe systemy jakości, warto zapoznać się z informacjami na temat znaku Jakość i Tradycja. Jest to system administrowany przez Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego (PIPRiL). W 2007 roku został oficjalnie uznany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Aby uzyskać certyfikat wyrób musi charakteryzować się tradycyjnym składem lub tradycyjnym sposobem wytwarzania oraz szczególną jakością. Dany wyrób musi mieć co najmniej 50-letnią historię. Rejestr certyfikowanych produktów prowadzi PIPRiL i do Biura tej instytucji należy składać wnioski o nadanie certyfikatu. Obecnie około 200 wyrobów jest produkowanych w tym systemie jakości, z czego kilkadziesiąt to produkty mleczarskie.

Pod koniec stycznia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że nabór w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” planowany jest na czerwiec 2016 r. Oznacza to, że jak najszybciej należałoby podejmować decyzję związane z ewentualnym aplikowaniem o dofinansowanie.

Strona 2 z 2