Austria: Sery znad modrego Dunaju

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2015 (73)

Napoje mleczne do picia

Mleko i napoje mleczne do picia podlegają aktualnie dwóm trendom. Z jednej strony na rynku austriackim trwa walka krajowych i międzynarodowych oraz sieciowych producentów, o zaproponowanie jak najciekawszej pod względem opakowania, oferty produktowej. Co ciekawe Austriacy ufają agresywnie działającym na rynku markom zagranicznym, ale drzemie w nich głębokie przywiązanie do słynnej austriackiej jakości, z czego korzystają w dużej mierze krajowi producenci.

Największą firmą w tym segmencie jest Berglandmilch. Firma ta posiada 16% udział w wartości sprzedaży. Następnym oferentem jest sieć handlowa Rewe z 13% oraz firma Hofer z 13%. Podobnie jak ma to miejsce w kategorii serów Austriacy przychylnym okiem patrzą na produkty zagraniczne, ale wykazują duży sentyment do produktów krajowych.

Jeżeli chodzi o perspektywy rozwoju to wskazuje się, że klienci będą wahali się między produktami krajowymi, które cenią za wysoką jakość i narodowe pochodzenie, a produktami zagranicznymi, które postrzegane są jako relatywnie dobrej jakości i którym można ufać. Należy się także spodziewać, że konsumenci coraz częściej będą poszukiwać produktów przyczyniających się do uzupełniania ich diety w cenne składniki oraz wartości odżywcze. Wskazuje się m.in. na produkty o obniżonej ilości tłuszczu, laktozy, produkty ekologiczne oraz z biologicznie czynnymi dodatkami.

Rynek produktów organicznych systematycznie rośnie, a Austria stała się jednym z największych producentów wyrobów ekologicznych w Europie. Co ciekawe spada zainteresowanie produktami tj. desery, śmietany, świeże sery typu fromage i kwark, które są synonimem produktów o wysokiej kaloryczności i zawartości tłuszczu.

Napoje fermentowane

Podobnie jak w przypadku serów i napojów mleczarskich austriacki konsument poszukuje produktów, które ułatwią mu układanie diety i dostarczać będą składników korzystnych dla zdrowia. Na rynku na skutek rosnącej konkurencji i walki o portfel konsumenta pojawiło się wiele innowacyjnych produktów.

Zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia są tematami numer 1 w Austrii, a rosnąca świadomość wpływa na zachowania konsumentów. Systematyczne wzrasta popyt na produkty z naturalnymi dodatkami funkcjonalnymi, o obniżonej zawartości cukru, tłuszczu oraz laktozy. Coraz częściej konsumenci dysponujący wyższymi dochodami sięgają po produkty ekologiczne.

Największą firmą produkującą napoje fermentowane jest NÖM, która posiada 19% wartości udziału, a następnie Hofer z 9% udziałem. Obie firmy mają odmienne podejście do działań rynkowych. Firma NÖM mocno inwestuje w badania, rozwój i wsparcie marketingowe dla swoich marek, Hofer przede wszystkim skupia się na markach prywatnych (źrodło: Euromonitor International).

W najbliższej perspektywie należy spodziewać się wzrostu ilości wspomnianych produktów funkcjonalnych oraz organicznych. W związku z poszukiwaniem przez konsumentów oryginalnych smaków należy się spodziewać pojawiania się nowych wariantów smakowych.

Austriacki konsument

Roczne spożycie przetworów mlecznych w Austrii (w przeliczeniu na jednego mieszkańca) szacuje się na poziomie około 80 kg. Konsumpcję per capita mleka i produktów fermentowanych ocenia się na 79,2 kg, masła na 4,8 kg, serów na 17,2 kg, Badania AMA wykazały, że co czwarty Austriak wypija więcej niż 16 l mleka miesięcznie. 1/3 kupowanego mleka w tym kraju trafia do kawy lub herbaty, zaledwie 20% wykorzystuje się do gotowania i bezpośrednio do picia.

Według badań AMA, Austriacy wydają ok. 36,5 euro miesięcznie na produkty mleczarskie, z czego 37% stanową wydatki na sery (źródło: FAMMU/FAPA/www.fapa.com.pl/AgrarMarkt Austria AMA, Canadian Dairy IC).

Strona 3 z 4