Drobne mleczne przekąski: Na mały głód

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Ale konkurencja nie śpi i dostrzega stary, nowy trend, bo zainteresowanie przekąskami rośnie. Monte Snack firmy Zott Polska to przykład następnego produktu w tej kategorii. Biszkopt wypełniony mlecznym i czekoladowo-orzechowym kremem łączy czekoladę i orzechy laskowe. Monte Snack kupują i młodsi i starsi. Pod marką-parasolem Monte nowa przekąska trafia do tych samych klientów, którzy wcześniej wybrali Monte Drink i Monte krem mleczny. Przekąski oferuje także Bakoma (7 Zbóż), ale nie chodzi tu o znany nam wcześniej jogurt. Baton wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych klientów, którzy chcą czerpać z funkcjonalności produktu i mieć gwarancję zdrowego odżywiania. Naturalne składniki tj. suszone owoce, płatki owsiane, chrupki kukurydziano-ryżowe, płatki kukurydziane i ziarna słonecznika, oblane polewą jogurtową, są kuszącą opcją dla kogoś, kto szuka czegoś lekkiego i zgodnego z przekonaniami o wartości odżywczej kupowanej żywności. Ten klient nie chce jeść byle czego i najtaniej. Ma być z szacunkiem dla klienta, który już dawno ma za sobą epizod / rozdział życia z batonikami z karmelem i orzeszkami. Dla niego liczą się walory odżywcze – coś co nie jest jeszcze w pełni rozumiane w handlu nastawionym na rotację i niekoniecznie na zrozumienie potrzeb klienta.

Dla najmłodszych Bakoma przewiduje produkt Mikuś Mleczna Kanapka. Kakaowy biszkopt, mleczny krem oraz dodatek miodu mają być przepisem na udaną sprzedaż.

Ciekawy produkt

Cheese Snack Original, Cheese Snack Ketchup nie zawiera substancji poprawiających smak, zapach i przedłużających przydatność do spożycia. W czasach, kiedy wiele mówi się o tym, że cztery plastry sera zapewniają dzienne zapotrzebowanie na wapń, taka wygodna forma sprzedaży i konsumpcji sera, jaką są paluszki, zyskuje na znaczeniu. Zwłaszcza w kontekście szybkiego życia preferowanego przez dzieci i nastolatków.

Producent: Zott Polska.

Z Litwy do Polski

Oferta rynkowa drobnych mlecznych przekąsek stopniowo się rozrasta. Ich powodzenie jest coraz większe, co widać po wpisach na forach internetowych. Co ciekawe, dotyczy to zarówno produktów markowych jak i marek własnych, zwłaszcza Biedronki (marka Pinas). W Tesco możemy nabyć Creamfields, mleczną przekąskę kakaową, w E.Leclerc – Pokusę firmy Nickal, a inne produkty z tej kategorii również w Auchan, Kauflandzie i Carrefourze, Almie, Piotrze i Pawle.

Ważną częścią rynku zarówno markowego jak i – a może przede wszystkim – marek własnych są litewskie batoniki twarogowe. I choć batoniki twarogowe popularne są również w Estonii i na Łotwie, w Polsce widoczne są produkty litewskie. Na rodzimym rynku pochodzą od czterech litewskich dostawców, którzy równo podzielili rynek. Do nich zaliczają się batoniki Magija i Yummi, które jesienią 2014 roku pojawiły się w Polsce. Ich cechą jest wysoka zawartość serka twarogowego (nawet powyżej 80%). Są one dostępne w najczęściej wybieranych smakach tj. waniliowy i czekoladowy.

Producenci głośno chwalą wyroby na bazie tłuszczu mlecznego, ale handlowcy szukający taniej przekąski mogą nabyć także produkty ekonomiczne na bazie tłuszczu roślinnego. Jak informuje w 2014 roku jeden z litewskich producentów – Zemajtijos Pienas, jego produkt – Magija to wybór sieci detalicznych Maxima, Palink, Rimi Lietuva i Norfos mažmena, a jest to produkt czysty i bez dodatków.

Powodzeniu drobnych mlecznych przekąsek nie przeszkadzają drobne wpadki krajowych dystrybutorów proponujących w mediach społecznościowych batoniki jako drugie śniadanie lub kolację. Naszym zdaniem trochę to za małe porcje, nawet jak na mały głód.

Przekąski z sera twardego

Innym rodzajem mlecznych drobnych przekąsek są serowe snacki z sera podpuszczkowego. Obserwując rynek widać, że producenci dość ostrożnie sondują rynek z tym produktem. Ten brak przekonania wynika z braku informacji na temat potencjału rynku oraz zerowego komunikatu marketingowego. Producenci widzą dwa kierunku działań w tym obszarze. Jednym z nich są paluszki serowe przewidziane jako przekąska do piwa (produkty Milk Trade, Marfor czy ser piwny Sudowia SM). Przekąskami serowymi są także mini gołki wytwarzane w Grupie Mlekovita, które łączą zalety przekąski z możliwością zainteresowania konsumentów produktami regionalnymi i tradycją serowarską. Innym pomysłem są serowe paluszki dla dzieci (Kerry Foods i Zott Polska). Ten dobrze sprawdzony zwłaszcza w Niemczech kierunek sonduje irlandzka marka Cheestrings należąca do Kerry Foods w dwóch odmianach produktowych. Z wyglądu opakowania łatwo odgadnąć dla kogo przewidziany jest ten produkt. Informacje jakie podał Kerry Foods w kwietniu tego roku pokazują, że marka Cheestrings ma na koncie udany rok sprzedażowy we Francji i Niemczech oraz znaczący wzrost w Austrii i w Polsce.

Zott Polska wypuścił na rynek serowe snacki: jeden o oryginalnym, serowym smaku, drugi o smaku ketchupu. Produkty te zawierają ważny komunikat: bogate w wapń oraz – co jest nie mniej ważne w epoce poszukiwania niepotrzebnych dodatków w składzie – zapis „bez konserwantów, bez barwników, bez aromatów. Rodzic sięgający po ten produkt od razu zyskuje pewną jakość gwarantowaną przez znaną mu markę.

Strona 2 z 2