Mleko: Mleko – podstawa diety

dr inż. Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Grupa Mlekovita proponuje mleko UHT (0,5%, 1,5%, 2,0%, 3,2% i 3,5%  tłuszczu) w litrowych lub półlitrowych opakowaniach, Mleko Wypasione w opakowaniach kartonowych o pojemności 0,5 l i 1 l, o zawartości tłuszczu 2,0% i 3,2%; z marką Twój Kubek w litrowych opakowaniach, 2,0% i 3,2%. Dostępne są także litrowe kartony mleka UHT Kuchmistrza, nie tylko dla baristów; 2% i 3,2% tłuszczu. W ofercie dostępne jest także mleko Menu B 0% 1 l w charakterystycznym, wygodnym kartonie z nakrętką.

Mleko UHT oferuje Mlekpol (SM):

  • Łaciate, w opakowaniach o zróżnicowanej gramaturze (od 0,5 l do 5 l) i zróżnicowanej zawartości tłuszczu od 0% do 3,2%
  • Białe, w opakowaniach 1 l, o zawartości tłuszczu od 0,5% do 3,2%
  • Mazurski Smak 2,0% i 3,2% (w 1 l opakowaniach)
  • Milko, w 1-litrowych kartonach (o zawartości tłuszczu 2,0% i 3,2%)
  • Mleko Osowa 2,0%, w litrowych kartonach
  • Rolmlecz, w litrowych kartonach 2,0% i 3,2% tłuszczu
  • Zambrowskie 0,5%, 1,5% i 3,2%, również w opakowaniach 1 l.

Godny polecenia produkt posiada Gostyń (SM) – Supermleko UHT (1,5% i 3,2% tłuszczu) z witaminami A+D oraz wapniem. Przy generalnie niskim spożyciu mleka przez Polaków wzbogacanie go w wapń jest jak najbardziej pożądane. W ofercie dostępne są też Mleko Gostyńskie (2,0% i 3,2%) w kartonach 1 l i 0,5 l oraz 2% w kartonie 250 ml. W ofercie znajduje się też dla smakoszy mleka smakowego – Mleko Gostyńskie UHT czekoladowe 2%, 250 ml.

ROTR (SM) proponuje mleko Delik w litrowych i półlitrowych nietuzinkowych opakowaniach – kartonowych domkach – 0,5%, 1,5%, 2,05 i 3,2% tłuszczu. Radomsko (OSM) oferuje mleko z hasłem „Mleko takie, że Hej” w szerokiej gamie, jeśli chodzi o zawartość tłuszczu: (1,5%, 2,0%, 3,2%, 3,8%) oraz mleko Hej! Białe i Smakowe – czekoladowe, waniliowe i truskawkowe po 1,5% w kartonach 250 ml.

Dość szeroką ofertę mleka UHT posiada także Grupa Polmlek pod marką Uchate, w litrowych kartonach; 1,5%, 2%, 3,2%. Osobom z nietolerancją laktozy Pol-mlek poleca (w pół- i litrowych opakowaniach) Mleko UHT Łagodne, o obniżonej zawartości laktozy.

Z badań wynika, że mleko często stanowi dodatek do kawy, zaspokajając potrzeby konsumentów. Łowicz (OSM) zaproponował Mleczko do kawy (0,5%) w kartonikach z zakrętką, o pojemności 200 ml. Mleko do kawy zaproponował także ROTR (SM) pod marką Blanco Mleko dla baristów (3,2%) w opakowaniach 1 l.

Ciekawym produktem na rynku mleka UHT jest Mleko Koneckie „trzytygodniowe”, w folii, o zawartości tłuszczu 2% i 3,5% w woreczkach 0,9 l i 1 litr. Jako, że mleko to jest produkowane w folii, więc termin przydatności jest krótszy niż w przypadku mleka pakowanego w kartonie.

Mleko UHT to najbardziej dojrzały segment mleka. Ze względu na odporność na zmiany temperatury podczas transportu ma wielu zwolenników wśród dystrybutorów i handlowców. Niestety, nie jest bez wad. W trakcie procesu technologicznego traci niektóre składniki, np. witaminy (straty 5-10%).

Tegorocznym trendem jest trafianie do osób z nietolerancją laktozy oraz fortyfikacja wapniem. Pokazuje to, że kategorie produktów funkcjonalnych nie są pieśnią przeszłości. Ciekawe opakowania, cenne dodatki, poszukiwanie coraz to nowych grup docelowych, trafianie na rynki niszowe to właściwe strategie firm, nie tylko oferujących mleko UHT. Ważne jest zatem i przywiązywanie wagi do marketingu oraz śledzenie trendów żywieniowych jakie podejmują konsumenci, a nawet więcej: przewidywanie ich.

Strona 2 z 2