Śmietanka: Nie tylko do zup i kawy

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Produkt na specjalne okazje

Śmietanki to produkty o dość szerokim zastosowaniu kulinarnym. Stosuje się je do wzbogacania smaku zup i sosów (śmietanki o zawartości tłuszczu 12% i 18%) oraz ciast, tortów, deserów (30% i 36%). Śmietanki o niższej zawartości tłuszczu używane są jako dodatek kulinarny przez cały rok. W okresach przedświątecznych obserwuje się natomiast większe zainteresowanie zakupem śmietanek o wyższej zawartości tłuszczu: 30% i 36%. Bardzo dobrym okresem sprzedażowym jest także okres wiosenno-wakacyjny (maj-wrzesień), kiedy to śmietanki są wykorzystywane do produkcji deserów okolicznościowych podczas komunii, a także do sosów, dipów oraz jako dodatek do świeżych owoców.

Sytuacja na rynku polskim

Śmietanki stanowią jeden z podstawowych produktów nabiałowych, wytwarzanych przez wiele mleczarni. Powodzenie sprzedaży śmietanek jest uwarunkowane ich jakością, dostępnością oraz znajomością marki. Śmietanki są produktem nietrwałym, a po otworzeniu opakowania powinny być przechowywane w lodówkach i relatywnie szybko skonsumowane. Opakowanie śmietanek  musi zatem spełnić cztery podstawowe funkcje. Musi zabezpieczyć towar przed zepsuciem się, powinno promować produkt znajdujący się w środku, umożliwić składowanie, przemieszczanie i użytkowanie go oraz umożliwić identyfikację tego produktu i odróżnienie od innych.

Należy jednocześnie podkreślić, że w ostatnich latach na rynku śmietanek doszło do wielu interesujących posunięć marketingowych, co pozwoliło skutecznie przekształcić wizerunek kategorii w bardziej nowoczesny.

Po pierwsze – obniżenie kaloryczności. Ze względu na promocję prozdrowotnego stylu życia oraz dbanie o linię konsumenci szukają nowych produktów, zastępujących kaloryczne śmietanki. Przykładowo, dzisiaj kawę wielu konsumentów pije z mlekiem, a nie ze śmietanką, która staje się synonimem pewnego luksusu. Również zupy spożywane są bez zaprawiania śmietanką lub ewentualnie mlekiem, aby były mniej kaloryczne. Dlatego też wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów producenci śmietanek oferują wyroby o obniżonej zawartości tłuszczu, dając tym samym klientom możliwość wyboru.

Po drugie – zmiana typu opakowania. Przez wiele lat w segmencie śmietanek królowały plastikowe kubki z platynkami. Z analizy półki sklepowej wynika, że tradycyjny kubek plastikowy – jako mniej wygodny i niebezpieczny w transporcie pomału odchodzi do lamusa. Obecnie śmietanki pakuje sieęnie tylko w kubeczki z platynką, ale także w wygodne i funkcjonalne opakowania kartonikowe, pozwalające na bardziej ekonomiczne i wygodne użytkowanie produktu. Opakowania takie dają także dodatkowe możliwości działań marketingowo-sprzedażowych. Atrakcyjna konstrukcja opakowań pozwala na bardziej wyrafinowaną szatę graficzną kartonu – co pozwoliło nadać tradycyjnym produktom bardziej atrakcyjny wizerunek. Najczęściej wybieranymi wielkościami opakowań są 250 g oraz 500 g pojemniki.

Po trzecie – wygoda i użyteczność opakowania. We współczesnych czasach sama zmiana opakowania to nie wszystko. Można mieć nowoczesne opakowanie o atrakcyjnej grafice, ale jeżeli nie będzie ono wygodne dla konsumenta, niewiele zdziała na rynku. Przy projektowaniu bardzo ważnymi elementami są wygoda przechowywania, bezpieczeństwo transportu lub funkcjonalność użytkowania. Dla klientów bardzo ważna jest wygoda w użyciu, czyli wygodne opakowanie do ręki, które umożliwia wielokrotne zamykanie i otwieranie produktu oraz swobodne dawkowanie określonej małej ilości. Producenci proponują więc kartony z zakrętkami, pojedyncze porcje idealne do indywidualnego serwowania do kawy oraz gotowe bite śmietanki w sprayu.

    

Wyzwania dla rynku śmietanek

Mimo poczynionych działań o charakterze wizerunkowym przed producentami śmietanek stoi wiele wyzwań. Głównym zagrożeniem jest poszukiwanie przez konsumentów produktów „bardziej zdrowych i korzystnych dla zdrowa” oraz zmiana upodobań kulinarnych. Sporym zagrożeniem dla wielu mniejszych podmiotów jest silna konkurencja oraz brak działań marketingowych budujących markę. Dla niektórych graczy rynkowych dużym zagrożeniem może być rozwój produktów marek własnych sieci handlowych oraz potencjalne ryzyko importu śmietanek UHT.

Pewną konkurencją są też produkty na bazie tłuszczów roślinnych – tzw. śmietankopodobne. Zalety tych produktów: niższa cena, możliwość stosowania w dietach wegetariańskich oraz bezmlecznych oraz brak cholesterolu. W Polsce produkty te na razie nie zdobyły szerszego uznania, bowiem nie wszyscy (szczególnie tradycyjni) konsumenci preferują smak i konsystencję tego typu produktów.

Strona 2 z 3