Wygoda w mleczarstwie: Wszystko dla wygody

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Czego oczekuje konsument?

W wielu analizach zachowań i potrzeb konsumentów coraz częściej podkreśla się rolę szeroko rozumianej wygody opakowania. Obecnie opakowanie to nie tylko wyrób służący do przeniesienia produktu ze sklepu do domu. Dzisiaj zwraca się uwagę na wielkość jednostkową opakowania, dopasowanie do codziennych potrzeb konsumenta oraz stylu życia. Wzmożona aktywność, pośpiech oraz brak czasu wymuszają na producentach tworzenie opakowań do jednorazowego użycia, przechowania w lodówce, odgrzania w mikrofalówce, łatwych do utylizacji oraz dostosowanych do bieżących potrzeb konsumenta (jakościowych, ilościowych, funkcjonalnych).

Stąd też wynika kariera małych opakowań jogurtów/deserów z dodatkami (Müller, Danone), opakowań w torebkach dla dzieci (Bakoma – serek do kieszonki Bakuś), napojów fermentowanych w małych jednorazowych opakowaniach z zakrętkami (kefir w małych butelkach Robico (ZUH), Danone, Mlekovita, Jovi). Opakowania też muszą wygodnie i stabilnie stanąć na półce w lodówce w domu (opakowanie typu slim – Mlekovita, butelki o kwadratowym dnie Radomsko OSM), a nawet być wygodne do przechowywanie na półkach (przykład profilowanej wypraski – ser Stary Olęder mleczarni Spomlek SM).

W związku ze zmianą modelu życia cenione są opakowania wygodne w otwarciu i ponownym zamknięciu. Dzisiaj butelka napoju fermentowanego to standard w wielu damskich torebkach i dziecięcych tornistrach. Sposób otwarcia i opróżnienia butelki lub kartonika to sprawa kluczowa i często strategiczna przy robieniu zakupów. Złe doświadczenia z otwieraniem to pierwszy krok w dyskwalifikacji produktu z listy zakupowej.  Nie bez znaczenia jest to, że firmy prześcigają się w tworzeniu różnego typu systemów ułatwiających otwieranie butelek i kartonów w postaci klipsów czy zakrętek. Obecnie tworzy się takie zamknięcia, by opakowanie w 100% zostało opróżnione. Producenci opakowań mają także różnego typu pomysły dot. opakowań do pakowania serów w plasterkach. Opakowanie typu open/close to już standard. Obecnie firmy pracują nad innymi rozwiązaniami sprzyjającymi łączeniu różnych kategorii produktów lub innych sposobem zamykania i otwierania (ser Królewski mleczarni Sierpc OSM z opakowaniem Multivac).

Coraz szerzej dyskutuje się na temat opakowań ekologicznych lub z recyklingu. Klienci chcą mieć pewność, że dokonując świadomych zakupów przyczyniają się w pewnym stopniu do ochrony środowiska i w nurcie ekologicznym. Swoimi świadomymi decyzjami wybierają produkty nie tylko korzystne dla ich zdrowia, także w opakowaniach produkowanych w sposób ekologiczny, z surowców naturalnych, o minimalistycznej rustykalnej stylistyce.   


Opakowanie – strategiczna decyzja przedsiębiorstwa

Wybór opakowania stanowi strategiczną (czasami wieloletnią) decyzję dla każdego przedsiębiorstwa. Wiąże się to z koniecznością poczynienia istotnych analiz rynkowych i wyczucia przyszłych trendów rynkowych, podjęcia określonych decyzji marketingowych, sprzedażowych oraz kosztownych inwestycji finansowych, tj. przystosowanie hal produkcyjnych pod nową inwestycję, zakup maszyn pakujących, przeszkolenie personelu, zmiana technologii, projektowanie opakowań oraz ich zakup. Popełnienie błędu przy wyborze oferenta może dla przedsiębiorstwa stać się przyczyną poważnych problemów.

Jak podkreśla wielu ekspertów, przyszłość opakowań koncentruje się na systematycznym podnoszeniu wydajności, ulepszaniu efektywności całych linii produkcyjnych w systemie wskaźnika OEE (Overall Equipment Effectivness – wskaźnik wykorzystania wyposażenia).

Firmy opakowaniowe pracują nad polepszeniem efektywności pakowania. Coraz częściej producenci wyrobów spożywczych wręcz żądają takiego opracowania maszyn by można było je łatwo dostosować do konkretnego kształtu opakowaniowego (np. pakowania pionowe i poziome). Ma to szczególne znaczenie, bowiem liczy się wygoda oraz efektywność pakowania. Dużą rolę odgrywa tu oszczędność czasu podczas przerw technologicznych (tzw. zero down time) czyli redukcja czasu przezbrojenia i przestojów technologicznych (do minimum).

Dla producentów dużą rolę odgrywa m.in. efektywność wykorzystania materiału opakowaniowego czyli redukcja ilości odpadów produkcyjnych, co wiąże się z maksymalnym wykorzystaniem materiału oraz ograniczeniem kosztów utylizacji odpadów.

Istotnym problemem jest też redukcja zużycia m.in. źródeł energii, wody, sprężonego powietrza. Wydaje się, że najbliższa przyszłość będzie koncertować się na opracowywaniu takich systemów pracy maszyn pakujących, by spełniały warunki najwyższej jakości higienicznej w miejscu produkcji czyli tzw. hygienic design – clean in place.

Czego oczekuje handel?

Bardzo istotnym decydentem odnośnie do opakowań jest handel oraz dystrybucja. Z ich punktu widzenia istnieje kilka istotnych czynników wpływających na decyzje zakupowe oraz sukces produktu na rynku. Według handlu opakowania wygodne to takie, które są stabilne i o foremnej bryle. Powinny to być opakowania, które pozwalają wydłużyć świeżość zapakowanych produktów. Bardzo często podkreśla się fakt, że dla handlu wygoda użytkowania jest równoznaczna z opakowaniami o wygodniejszych, mniejszych pojemnościach oraz zmniejszeniem liczby opakowań jednostkowych w opakowaniu zbiorczym. Nie bez znaczenia jest tu też rola opakowania zbiorczego, które powinno być dostosowane do potrzeb i wymogów placówki handlowej oraz umożliwiać szybką, estetyczną ekspozycję produktu na półce sklepowej (tzw. system – shelf-ready packaging).

Z perspektywy sieci handlowych istotne jest także, by opakowanie korzystnie wyróżniało się na tle konkurencji, odznaczało się pewną innowacyjnością, zarówno materiałową, wizualną, jak i konstrukcyjną. Niezaprzeczalnym elementem jest tu wysoka, jakość samego opakowania, najwyższa, jakość nadruków, jak i estetyka. Coraz bardziej też są cenione opakowania ekologiczne, podnoszące wizerunek i prestiż sklepu.

Strona 2 z 3