Twarożki: Smak to nie wszystko

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Joanna Kołodyńska

Kierownik Działu Marketingu w firmie Mlekoma Dairy

Dobrym rozwiązaniem w segmencie produktów rodzinnych jest 500-gramowe opakowanie sera Emilki. Duże opakowanie sera o naturalnym smaku dobrze sprawdza się podczas śniadania, gdy każdy z domowników lubi inny smak, inne dodatki do twarożku.

Konsumenci nie tylko poszukują nowych ulubionych smaków. Równie ważne są skład produktu, ilość dodatków, zawartość alergenów. Rośnie grupa konsumentów, którzy doceniając naturalność serów twarogowych Emilki, traktują go jako bazę do ulubionych wersji twarożku. Mogą w prosty sposób z tego samego serka wyczarować zarówno wytrawną pastę do kanapek jak i pyszne nadzienie do naleśników lub nawet sernik.

Istotnym czynnikiem zakupowym jest cena, ale również przywiązanie konsumentów do ulubionej marki i producenta. Firma Mlekoma tworzy portfolio swoich produktów tak, aby odpowiadać na potrzeby klientów, być marką przyjazną rodzinom, ale również handlowcom, zapewniając silne wsparcie marketingowe.

Potrzeby w wersji light

Wykorzystywanie internetu do promocji produktów, zapewnienie intrygujących smaków oraz opakowanie ich w sposób przyciągający wzrok – to tylko wybrane działania, które mają sprawić, że produkt danej firmy znajdzie się ostatecznie w koszyku zakupowym konsumenta. W trosce o jego zdrowie, a jednocześnie podążając za jego potrzebami, niektóre firmy mleczarskie wprowadzają do swojego asortymentu serków twarogowych produkty light. Taki wyrób posiada w swojej ofercie m.in. Bieluch (SM); Serek Bieluch naturalny lekki należy do serii produktów rekomendowanych przez Centrum Leczenia Otyłości. Również Piątnica (OSM) proponuje swoim klientom produkty w wersji light. Na półce sklepowej znaleźć można Twój Smak Lekki z jogurtem (o obniżonej do 12% zawartości tłuszczu). Ciekawą ofertę przygotowała także Mleczarnia Turek, która proponuje konsumentom serek Turek Świeży Figura o obniżonej do 5% zawartości tłuszczu. Dodatkowo serek występuje w trzech wariantach smakowych: naturalnym, ze szczypiorkiem lub z rzodkiewką.


Zastanawiający pozostaje jednak niezmienny brak serków twarogowych w wersji light w ofercie wielu firm mleczarskich – szczególnie w świetle wyników najnowszych badań. Jak wynika z komunikatu z badania przeprowadzonego w sierpniu br. przez CBOS „Zachowania żywieniowe Polaków”, w naszym społeczeństwie działaniem, które jest postrzegane jako najistotniejsze dla poprawy stanu zdrowia jest zdrowe odżywianie, na które wskazało 54% respondentów. Co ciekawe komunikat z badania „Diety Polaków” przeprowadzonego również przez CBOS w sierpniu br. wskazuje, że na przestrzeni ostatniego roku niemal co trzeci Polak stosował wybraną przez siebie dietę. Być może z myślą o tej grupie konsumentów warto zadbać o poszerzanie swojej oferty serków twarogowych nie tylko o nowe smaki, ale również o produkty light?

Dawid Dobak

Dyrektor Handlowy ds. Dystrybucji Nowoczesnej w firmie Mlekoma Dairy

W zależności od strategii sieci handlowych bardzo różnie wygląda udział marek producentów i marek własnych. Są sieci, które stawiają na marki własne i stale rozwijają swoje portfolio w tym wymiarze. Są również sieci, które dostrzegły fakt, iż same marki własne to zbyt mało, by zachęcić klienta do ponownych zakupów. Nie zmienia to faktu, iż marki własne zajmują najważniejszą pozycję na rynku serów i stanowią ponad 1/3 całości sprzedaży. Cały rynek serów brandowych spada. Dlatego też obserwujemy, że każdy z wiodących produktów w kategorii ma swojego przedstawiciela w marce własnej oraz swoim brandzie i taka przeciwwaga jest najlepsza zarówno dla klienta, jak i dla producenta.

Ciekawy produkt

Klienci, którzy cenią smaki słonecznej Hiszpanii na pewno pamiętają tamtejsze tapas – w tym oliwki i grillowaną paprykę. Serek kremowy Tapas może być przekąską, ale można go stosować także do past i dipów. Producent poleca go na grilla, do ryb i pieczeni. Konsumenci którzy użyją go do tortilli, quesadillas czy burritos także docenią walory smakowe nowego wariantu smakowego Arla Apetina.

Producent: Arla Foods.


Strona 4 z 4