Nowe idee: Nowoczesne rozwiązania w autach dostawczych

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Bezpieczeństwo

W dziedzinie bezpieczeństwa ważnym elementem są układy odpowiedzialne za hamowanie. W pojazdach ciężarowych, z uwagi na dużą masę są one bardziej złożone niż te w autach osobowych. Tradycyjny układ hamulcowy jest wspomagany przez retarder. Aktualnym standardem są systemy autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB – autonomous emergency braking) powstałe z połączenia systemów wspomagania kierowcy (DAS) i elektronicznego systemu stabilizacji (ESC). Głównym zadaniem AEB jest spowolnienie samochodu i potencjalne złagodzenie skutków nieuchronnej kolizji. AEB może zostać uruchomiony dzięki lub bez interwencji kierowcy. Zasada jego funkcjonowania opiera się na danych pochodzących z czujnika radarowego oraz kamery wideo, które dają kompletny obraz warunków na drodze. System AEB wykorzystuje radar dalekiego zasięgu (LRR) lub średniego zasięgu (MRR) w połączeniu z różnego rodzaju kamerami. Następnie, system wysyła sygnał do układu hamulcowego w celu wygenerowania siły hamującej. W momencie wciśnięcia hamulca przez kierowcę następuje wzmocnienie sygnału i układ hamulcowy generuje maksymalną siłę hamowania. W przypadku gdy interwencja kierowcy i systemu jest niewystarczająca, aby uniknąć kolizji włącza się autonomiczny system hamowania (AEB), który generuje maksymalnie wysokie ciśnienie w układzie hamulcowym mające zatrzymać samochód. Jest to rozwiązanie skrajnie awaryjne określane jako „pełne hamowanie ABS”, zapewniające maksymalną redukcję prędkości. AEB uzupełniony przez system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu (LDW) staną się obowiązkowe w Europie.

Scania wprowadza rozwiązania łączące bezpieczeństwo i oszczędność paliwa jak np. retarder oferowany w wersji z wolnym kołem. Można go całkowicie odłączyć od układu napędowego, co procentuje niższym zużyciem paliwa. Jednocześnie retarder Scania zapewnia wyższy moment hamowania: 4100 zamiast 3500 Nm. Jest też bardziej skuteczny przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Nowa opcja będzie dostępna również w pojazdach, gdzie retarder jest uruchamiany wyłącznie poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Zgodnie z zasadą, że systemy pomocnicze, które nie muszą pracować cały czas, nie powinny prowadzić do powstawania strat, Scania wprowadza sprężarkę powietrza, która pracuje tylko, gdy to konieczne i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.


Wygoda pracy kierowcy

Wachlarz rozwiązań poprawiających komfort użytkowania pojazdu obejmuje zarówno kwestie konstrukcyjne i aranżację kabiny jak i systemy komputerowe wspomagające kierowcę. Spośród ergonomicznych rozwiązań projektowych warto zwrócić uwagę na innowacyjną koncepcję kabiny z niskim wejściem (Low Entry) wdrożoną w Mercedesie Econic. Jak pisze Mercedes w swoich katalogach – „do kabiny tylko dwa kroki”. Rozwiązanie to zwiększa bezpieczeństwo pracy, podnosi jej wydajność i sprzyja zachowaniu dobrej formy psychofizycznej przez załogę. Opisywane zalety pokazują, jak poważnie potraktowano w Econicu kwestię bezpieczeństwa pracy. Dzięki dużej powierzchni szyb panoramicznych kierowca ma zawsze dobry kontakt wzrokowy z otoczeniem. Konstrukcja z niską ramą ma jeszcze jedną zaletę: dzięki niej Econic jest pojazdem specjalnym bardzo dogodnym dla montażu zabudów.

Mówiąc o kabinach trzeba wspomnieć także o Renault Trucks T High i kabinie Maxispace. Jej charakterystyczną cechą jest tylna część z płaską podłogą o szerokości 2,5 m i wnętrze o wysokości ponad 2 m. W kabinie Maxispace zamiast górnej leżanki znajduje się dodatkowy schowek, podzielony na trzy podświetlane komory o wysokości 36 cm, zamykane roletami. W leżankę wbudowano stolik o wymiarach 81 x 60 cm, rozkładany za naciśnięciem przycisku. Po skończonym posiłku stolik ten można złożyć, odchylając go na tylną ścianę kabiny. Stolik ma wyściełany schowek z przegródkami i w akcesoriach można dokupić pasującą do niego zastawę stołową. Praktycznym dodatkiem jest także dodatkowy schowek w postaci szuflady pod fotelem kierowcy.

Spośród rozwiązań informatycznych wspomagających kierowcę warto wspomnieć o Scania Driver Support. Jest to system funkcjonujący od kilku lat, który w czasie rzeczywistym ocenia styl jazdy i udziela kierowcy wskazówek. Ta nowatorska funkcja pomaga w utrwaleniu umiejętności nabytych podczas szkolenia kierowców i jest standardowo dostępna w nowych pojazdach długodystansowych Scania, wyposażonych w zwalniacz, układ EBS i skrzynię biegów GRS. Jej działanie koncentruje się na aspektach, mających istotny wpływ na bezpieczeństwo i oszczędność paliwa. Kierowca jest na bieżąco oceniany i widzi rezultat swojej jazdy na wyświetlaczu (w postaci procentów). Kierowca może wybrać wynik końcowy w postaci zestawienia punktów bądź też ocenę poszczególnych kategorii. Scania Driver Support monitoruje działania kierowcy poprzez ciągłą analizę danych pochodzących z różnych czujników w pojeździe. Na bieżąco udziela wskazówek, a po zakończeniu jazdy generuje podsumowanie z oceną stylu jazdy. Wskazówki i oceny są prezentowane na wyświetlaczu i obejmują cztery kategorie. Jazda na wzniesieniach: ocena wyboru biegów, posługiwania się pedałem przyspieszenia i wykorzystania bezwładności pojazdu w terenie o zmiennej topografii. Przewidywanie: ocena umiejętności przewidywania sytuacji, na podstawie analizy wartości przyspieszeń i opóźnień oraz czasu pomiędzy przyspieszaniem i hamowaniem. Hamowanie: ocena umiejętności efektywnego korzystania z hamulców zasadniczych i dodatkowych (Scania Retarder i hamulec wydechowy). Zmiana biegów: ocena umiejętności wyboru właściwego biegu, zależnie od obciążenia silnika i topografii terenu. (źródło: www.scania.pl).

Strona 3 z 4