Mleko: Najlepsze na półce

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Mleko prowadzi także nierówną walkę o względy dzieci i nastolatków. Każdy rodzic ma za sobą utarczki ze swoją pociechą próby blokowania zakupów napojów typu cola i innych równie mało wartościowych (z odżywczego punktu widzenia) napojów gazowanych. Tutaj oprócz starań rodziców i opiekunów ważne jest uatrakcyjnianie opakowań przez samych przetwórców, którzy puszczając oko do konsumenta, mogą tworzyć otoczkę, dzięki której produkt może zyskiwać nowe cechy i w jakimś sensie intrygować konsumenta. Niełatwą drogę, ale i dużą szansę mają produkty kierowane do osób o zdefiniowanych potrzebach i problemach zdrowotnych. Mleko z wartością dodaną (extra wapń, wit. A+D itp.) może być ważnym uzupełnieniem półki, które nie będzie musiało rywalizować z tuzami rynkowymi wypełniającymi główny nurt oferty (Łaciate z mleczarni Mlekpol SM oraz Wypasione i Twój Kubek Grupy Mlekovita). Dlatego taki produkt jak np. Supermleko z mleczarni Gostyń (SM) ma rynkowe uzasadnienie. Innym ciekawym uzupełnieniem półki będzie mleko Łagodne wytwarzane przez Grupę Polmlek.

Innowacyjny proces wytwarzania ugruntował pozycję Mleka Zimnego (Robico ZUH). Jeszcze mocniejszym akcentem stało się wejście na rynek mleka świeżego, z mleczarni Piątnica (OSM) w opakowaniu z uchwytem. Absolutnie nowe zdefiniowanie produktu, które bardziej przypomina najlepsze rozwiązania amerykańskie, połączone z szacunkiem dla produktu i jego wartości odżywczych, było również ożywczym impulsem dla półki. Spoglądając na rolę opakowania trudno nie docenić wysiłków mleczarni ROTR (SM) oraz jej mleka w kartoniku typu Gemina. Chyba nie ma klienta, który by nie dostrzegł i nie zastanowił się przez moment nad zakupem właśnie tego produktu. Tak śmiała forma to przykład ciekawej innowacji na półce, która przez długi czas nie wykazywała wielkich zmian koncepcyjnych.

Duże wrażenie robi również mleko wytwarzane w Grupie Lacpol przez zakład w Wolsztynie. Mleko ESL Hula Krasula jest przykładem produktu odnoszącego sukcesy w grupie ESL (extended shelf life) i cenionych przez partnerów handlowych.

Podczas procesu UHT straty witamin sięgają 5-10% i pokrywają się z występującą w naturze zmiennością składu witamin w mleku. Dla porównania można podać, że już jednorazowe zagotowanie mleka w domu powoduje straty witamin na poziomie od 10% do 40%. Alternatywną metodą jest mikrofiltracja, gdzie redukuje się liczbę drobnoustrojów na tzw. membranach ceramicznych oraz pasteryzuje w temperaturze 72°C.

Duże znaczenie ma wyścig mleczarni o wykazanie najwyższego poziomu wartości odżywczych. Rośnie liczba producentów oferujących mleko mikrofiltrowane, dołączył bowiem tutaj Mlekpol (SM), a i Radomsko (OSM) ma dobre doświadczenia na tym polu. Wejście kolejnych dostawców w ten segment pokazuje rolę wartości odżywczych, które dla handlowców nie są ważne, ale stają się ważne dla konsumentów. I choć można udowadniać jak nikły jest jeszcze udział mleka mikrofiltrowanego, to pierwotny pomysł Robico (ZUH) był strzałem w dziesiątkę.

Taka fragmentacja rynku mleka idzie w parze z wciąż liczną grupą dostawców regionalnych, wytwarzających mleko pasteryzowane. Mleko 2% poddane pasteryzacji w temp. 78°C lub mleko świeże Cuiavia 2% i 3,2%, to przykłady mleka takiego jak pamiętamy: naturalnego, smacznego i wartościowego w składniki odżywcze. Podobne produkty wykorzystujące bardziej zaawansowany karton ma mleko Garwolińskie (piąty panel) oraz Mlekpol (SM) w mleku Łaciatym.


Białe, czyste, wartościowe

Mleko ma wizerunek produktu czystego, tradycyjnego, zdrowego dla 80% populacji w Polsce (pomijamy grupy alergików). To absolutnie podstawowe źródło wapnia dla organizmu człowieka, a także białka, składników mineralnych i niektórych witamin. Białko, wapń i fosfor zapobiegają odwapnieniu kości (osteoporozie). Mleko pomaga także w leczeniu chorób metabolicznych, wpływa na obniżenie tzw. „złego” cholesterolu oraz nadciśnienia tętniczego. Foliany zawarte w mleku obniżają poziom homocysteiny, wpływając tym samym na obniżenie ryzyka chorób układu krążenia. Wiadomo że produkty mleczarskie ochraniają przewód pokarmowy, regulują ciśnienie krwi, wspomagają krzepliwość krwi, regulują metabolizm, wpływają na przyrost mięśni (źródło: foodexpert.pl).

Choć na co dzień tego sobie nie uświadamiamy, mleko ma mierzalny wpływ na zdrowie człowieka. Przekonanie o ich właściwościach poparte wieloma badaniami naukowymi w przeszłości dają niepodważalne dowody na prozdrowotne cechy mleka. Mleko należy również do tych szczególnych produktów żywnościowych mleczarskich, które są szczególnie ważne w diecie dzieci i ludzi starszych.

Ciekawy produkt

Mleko Uchate wytwarzane przez Grupę Polmlek od niedawna dostępne jest z nową aplikacją. Nowa zmodyfikowana szata graficzna oraz sympatyczny wizerunek nowego mleka czynią to mleko zarówno atrakcyjną jak i zachęcającą propozycją. Produkt dostępny jest w wersji 1,5% i 3,2% tł.

Producent: Grupa Polmlek.


Strona 2 z 2