Transport multimodalny: Transport wykombinowany

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Przewozy intermodalne mogą być realizowane równie dobrze w obrębie jednego kraju jak i międzykontynentalnie; za pomocą kontenerów, naczep, nadwozi wymiennych albo całych samochodów ciężarowych. Jako kompleksowe rozwiązanie logistyczne taki transport może się przyczynić do obniżki globalnego kosztu procesu transportowego, daje wiele możliwości załadunku, dzięki niezmiennej jednostce ładunkowej zmniejsza ryzyko uszkodzeń towaru i zapewnia możliwość przewozu dużych partii towarów.

Rynek transportu intermodalnego w Polsce ma spore pole do rozwoju. Terminale intermodalne na terenie Polski są zlokalizowane we wszystkich najważniejszych portach morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz w okolicach największych miast (Warszawa, Poznań, Kraków). Zdecydowana większość polskich terminali intermodalnych jest przystosowana do przeładunku kontenerów, naczep oraz nadwozi wymiennych, pełne ciężarówki mogą obsługiwać nieliczne (Gdynia, Świnoujście).

Kolej

Obecnie przewozy intermodalne stanowią niecałe kilka % pracy przewozowej. Do roku 2005 w Polsce kolejowe przewozy intermodalne znajdowały się w ofercie tylko jednego przewoźnika – grupy PKP. Pierwszą prywatną firmą, która zaoferowała polskim klientom przewozy intermodalne była spółka PCC Rail SA. Obecnie na rynku transportu intermodalnego działają trzy znaczące grupy: PKP, PCC oraz CTL. Wraz ze wzrostem zainteresowania transportem intermodalnym – z roku na rok powstają nowe terminale (aktualnie ponad 30), i rośnie liczba przewożonych ładunków. Urząd Transportu Kolejowego przewiduje, że do 2020 r. wartość ta podwoi się, co pozwoli obniżyć koszty generowane przez transport lądowy o 2,7 mld zł. W 2010 r. w Polsce, jak wynika z danych resortu transportu, działało 19 kolejowych terminali intermodalnych, ale do 2020 r. ich liczba powinna znacząco wzrosnąć.


Transport intermodalny w światowym obrocie towarami sprowadza się głównie do przewozu kontenerów. Kontenerowy transport intermodalny, który w Polsce stanowi 97% jednostek ładunkowych, jest jedyną techniką, która łączy ze sobą trzy gałęzie: transport morski, kolejowy oraz drogowy. Jak podaje GUS w swoim corocznym sprawozdaniu, w 2009 roku w intermodalnym transporcie kolejowym przewieziono w Polsce ok. 3012,4 tys. ton ładunków. To niezły wynik. Poziom przewozów mierzony w tonokilometrach lokuje ogólny wynik przewozów towarowych na drugim miejscu (wśród 27 krajów UE); za Niemcami, którzy są liderem w ogólnym zakresie przewozów ładunków koleją, a przed Francją z udziałem ok. 12% do całości przewożonych ładunków koleją czyli ok. 201 mln ton ładunków w Unii Europejskiej. Jeśli jednak spojrzymy na udział przewozów intermodalnych w całym transporcie Polska wypada bardzo blado. Przewozy kombinowane w Polsce w technologiach intermodalnych nie przekraczają 3,5% ogólnej masy ładunków przewiezionych koleją. Porównując udział tego sposobu transportu towarów w UE, który wynosi od 10% do 20% i ma tendencję wzrostową, można zauważyć, że znaczenie kolejowego transportu intermodalnego systematycznie wzrasta. W 2013 r. odnotowano ponad 7% wzrost w stosunku do 2012 r.[w TEU] i aż ponad 40% wzrost względem 2011 r. Zauważalny jest także stały dynamiczny wzrost wolumenów w ostatnich latach. Liderem w tym obszarze pozostaje PKP CARGO, z przewiezioną w 2013 r. masą w wysokości 4864 tys. ton oraz pracą przewozową 1835 mln tkm.

Przewozy kontenerów w ciągu najbliższych lat nadal będą miały największy udział w strukturze przewozów intermodalnych. Polscy przewoźnicy kolejowi dysponują znaczną liczbą wagonów do przewozów kontenerów, a dodatkowo trwają prace związane z adaptacją wagonów platform na platformy kontenerowe. Brak popularności ciągników siodłowych z naczepami, jako jednostek ładunkowych w transporcie kolejowym, wynika główne z faktu, że tylko dwa polskie terminale są przystosowane do ich przeładunku (w portach w Gdyni i Świnoujściu). Innym powodem braku popularności jest brak wagonów do przewozu zestawów drogowych i ciągników siodłowych.

Strona 2 z 2